Fiscalitatea.ro cauta meniu

Marfa primita cu aviz, factura neprimita

09-Iun-2011
6136

Intrebare:

Daca am primit marfa cu aviz, iar furnizorul nu emite factura fiscala, putem face

autofacturare? Precizez ca marfa a fost platita in avans pentru care ne-a emis factura de avans. Marfa se deterioreaza si avem client sa o vindem. Care este reglementarea fiscala ce-mi da drept sa o inregistrez? Pot sa fac autofacturare?

Raspuns:

Avand in vedere faptul ca furnizorul bunurilor este persoana impozabila stabilita in Romania, firma dvs. nu poate emite autofactura, asa ar fi procedat in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri pentru care furnizorul intracomunitar nu a emis factura. Emiterea autofacturii este reglementata prin art. 155 1 "Alte documente" alin. (1) care impune emiterea autofacturii doar in situatiile reglementate in mod expres prin:

- art. 150 alin. (2) - (4) si (6) care se refera la:

- achizitia serviciilor pentru care se aplica regimul de taxare inversa in baza regulii generale de taxare de la art. 133 alin. 2;

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Vezi detalii
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2015
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2015
Vezi detalii
Noile reglementari contabile - OMFP 1802/2014
Noile reglementari contabile - OMFP 1802/2014
Vezi detalii

- achizitia de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare

- achizitia intracomunitara a bunurilor prin reprezentant fiscal.

- art. 151 care se refera la achizitiile intracomunitare de bunuri.

Fiind persoana impozabila romana, f urnizorul bunurilor este obligat sa respecte legislatia fiscala din Romania privind emiterea facturilor, fara a permite cumparatorului sa emita autofactura. In acest context, trebuie sa verificati mentiunea inscrisa pe factura emisa de catre furnizor cu ocazia incasarii avansului deoarece este posibil ca furnizorul sa fi emis factura inainte de livrarea bunurilor, fara sa inscrie mentiunea "avans". O astfel de situatie este permisa prin art. 1342 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" alin. (2) prin care se reglementeaza faptul ca exigibilitatea poate interveni in urmatoarele 2 momente inainte de faptul generator (livrarea bunurilor):

- la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;

- la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.

In situatia in care furnizorul a inscris pe factura emisa denumirea bunurilor comandate, la livrarea a-cestora ulterior emiterii facturii nu trebuie sa mai emita o noua factura.

In situatia in care furnizorul a inscris pe factura mentiunea "avans", la livrarea efectiva a bunurilor este obligat sa regularizeze operatiunea prin stornarea facturii emise pentru avans si emiterea unei alte facturi pentru bunurile livrate in care inscrie denumirea bunurilor, pretul unitar, valoarea totala a acestora si TVA colectata. Regularizarea facturii de avans trebuie efectuata chiar daca efectul fiscal este zero, adica baza de impozitare si suma TVA colectata aferenta avansului este egala cu baza de impozitare si suma TVA aferenta bunurilor livrate.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere faptul ca in lipsa facturii emise de catre furnizor se poate efectua receptia bunurilor primite doar pe baza informatiilor care pot fi preluate din contract, comanda, aviz si orice alt document din care rezulta specificatia bunurilor, cantitatea si pretul unitar al acestora.

Asa cum este reglementat prin O.M.F.P. nr. 3512 din 27 noiembrie 2008

privind documentele financiar-contabile, formularul "Nota de receptie si constatare de diferente", cod 14-3-1A este un document justificativ de inregistrare in contabilitate intocmit fie pe baza facturii, fie pe baza avizului, fie pe baza oricarui alt document. Pentru a avea calitatea de document justificativ, trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:

1) denumirea firmei dvs.;

2) denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii;

3) numarul facturii sau a avizului de insotire al marfii sau a oricarui alt document;

4) numarul curent;

5) denumirea bunurilor receptionate;

6) unitatea de masura si cantitatea preluata din documentele care insotesc bunurile;

7) cantitatea receptionata, pretul unitar si valoarea;

8) numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie;

9) data primirii in gestiune si semnatura gestionarului;

Pentru marfurile comercializate cu amanuntul, formularul "Nota de receptie si constatare de diferente" trebuie sa mai cuprinda si urmatoarele informatii:

1) pretul de achizitie al cantitatii receptionate;

2) adaosul comercial unitar si total;

3) pretul de achizitie unitar plus adaosul comercial;

4) valoarea la pret de vanzare, inclusiv TVA.

In aceasta situatie bunurile receptionate, inregistrate in evidenta contabila pot fi comercializate catre diversi clienti chiar daca nu s-a primit factura din partea furnizorului.

Inregistrarea contabila a bunurilor receptionate pentru care nu s-a primit factura furnizorului este reglementata prin O.M.F.P. nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.

Valoarea bunurilor receptionate pe baza de aviz se tine cu ajutorul contului 408 "Furnizori - facturi nesosite" prin formula contabila:

371 Marfuri = %

408 Furnizori - facturi nesosite

378 Adaos commercial

4428 TVA neexigibila

Ca regula generala, contul 408 "Furnizori - facturi nesosite" functioneaza astfel:

Debit

Credit

- valoarea facturii sosite in corespon-denta cu contul 401 sau 404.

- valoarea bunurilor aprovizionate si receptionate fara factura in corespondenta cu contul de bunuri (371, 303, 213, etc.)

Soldul creditor al contului 408 se inchide doar dupa primirea facturii emise de catre furnizor.

In concluzie, marfa poate fi receptionata si apoi vanduta, fara ca cele doua operatiuni sa fie conditionate de primirea facturii din partea furnizorului sau de emiterea unei autofacturi.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Marfa primita cu aviz, factura neprimita":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Subiectele saptamanii

  • Daca vreti ca magazinul sa nu fie inchis de Directia Antifrauda, respectati aceste 10 reguli!
    • Controalele derulate de Directia Antifrauda in ultima perioada au ajuns la un numar semnificativ. In urma acestor demersuri, au fost inchise sau amendate peste 170 de magazine sau restaurante din toata tara. In ce priveste informatiile acumulate cu privire la aspectele avute in vedere de inspectori in cadrul acestor controale, Magister.ro face urmatoarele recomandari pentru a evita sanctiunile legii: 1. Emiteti bonul fiscal pentru absolut toate produsele sau serviciile vandute. In cazul...» citeste mai departe aici

  • Ce a modificat Legea nr. 54/2015 privind completarea art.73 din Codul fiscal
    • Va aducem la cunostinta ca Legea nr.54/2015 pentru completarea art.73 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 198 din 25 martie 2015 si va intra in vigoare de la data de 28 martie 2015. Legea nr.54/2015: Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege. Articol unic. – La articolul 73 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile...» citeste mai departe aici

  • Au inceput discutiile cu Antifrauda pentru stabilirea conditiilor de suspendare a activitatii
    • Nenumarate controale derulate in ultimele saptamani de catre Directia Antifrauda Fiscala au generat controverse si reactii vehemente din partea oamenilor de afaceri. Presedintele Asociatiei Restaurantelor din Romania si, totodata, proprietarul City Grill, Dragos Petrescu, a declarat marti, informeaza HotNews.ro, ca Asociatia pe care o reprezinta a demarat discutiile cu conducerea reprezentantilor Antifrauda si cu Dan Manolescu in vederea modificarii legislatiei astfel incat restaurantele sa nu...» citeste mai departe aici

  • Angajatii care obtin venituri si ca PFA, impozitati suplimentar prin noul Cod fiscal propus de Guvern
    • O noua contributie se va retine acelor persoane care, desi sunt angajati, obtin venituri si din activitatea prestata ca persoana fizica autorizata (PFA). In concret, proiectul noului Cod Fiscal stabileste ca acestia vor avea obligatia sa plateasca pentru fondul de pensii un procent de 10,5% din veniturile obtinute in afara salariului, atrage atentia Digi24.ro. Se considera ca prin aceasta noua propunere sunt vizati specialistii IT care obtin castiguri mari din proiectele independente. In aceasta...» citeste mai departe aici

  • Ordinul nr. 747/168/2015: modificarea anexei la Ordinul nr. 123/123/2015 privind modificarea si completarea COR
    • Ordinul nr. 747/168/2015 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 123/123/2015 privind modificarea si completarea Clasificarii ocupatiilor din Romania – nivel de ocupatie (sase caractere), aprobata prin Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 1.832/856/2011, a fost publicat in...» citeste mai departe aici

  • Intrebati ANAF daca o tara poate sa functioneze fara firme. Declaratii noi facute de presedintele Iohannis
    • In ce priveste activitatea ANAF, presedintele Klaus Iohannis a declarat saptamana aceasta ca institutia in cauza lucreaza ca pendulul, dat fiind faptul ca uneori nu se ocupa de probleme, iar alteori isi concentreaza atentia asupra unor detalii nu tocmai semnificative. In ce priveste activitatea din ultimele zile si inchiderea mai multor firme, potrivit Mediafax, presedintele Klaus Iohannis a declarat: "Romania este o tara in plina reformare, tot timpul facem o reforma, ba in invatamant, ba in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele!
Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea! 

Modificari fiscal-contabile 2015

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special "Modificari fiscal-contabile 2015"!
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.