Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Marfa primita cu aviz, factura neprimita

09-Iun-2011
10413

Intrebare:

Daca am primit marfa cu aviz, iar furnizorul nu emite factura fiscala, putem face

autofacturare? Precizez ca marfa a fost platita in avans pentru care ne-a emis factura de avans. Marfa se deterioreaza si avem client sa o vindem. Care este reglementarea fiscala ce-mi da drept sa o inregistrez? Pot sa fac autofacturare?

Raspuns:

Avand in vedere faptul ca furnizorul bunurilor este persoana impozabila stabilita in Romania, firma dvs. nu poate emite autofactura, asa ar fi procedat in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri pentru care furnizorul intracomunitar nu a emis factura. Emiterea autofacturii este reglementata prin art. 155 1 "Alte documente" alin. (1) care impune emiterea autofacturii doar in situatiile reglementate in mod expres prin:

- art. 150 alin. (2) - (4) si (6) care se refera la:

- achizitia serviciilor pentru care se aplica regimul de taxare inversa in baza regulii generale de taxare de la art. 133 alin. 2;

- achizitia de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare

Totul despre documentele de contabilitate primara
Totul despre documentele de contabilitate primara
Vezi detalii
Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016
Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016
Vezi detalii
CD-ul Contabilitatea Tertilor. De la asociati la stat
CD-ul Contabilitatea Tertilor. De la asociati la stat
Vezi detalii

- achizitia intracomunitara a bunurilor prin reprezentant fiscal.

- art. 151 care se refera la achizitiile intracomunitare de bunuri.

Fiind persoana impozabila romana, f urnizorul bunurilor este obligat sa respecte legislatia fiscala din Romania privind emiterea facturilor, fara a permite cumparatorului sa emita autofactura. In acest context, trebuie sa verificati mentiunea inscrisa pe factura emisa de catre furnizor cu ocazia incasarii avansului deoarece este posibil ca furnizorul sa fi emis factura inainte de livrarea bunurilor, fara sa inscrie mentiunea "avans". O astfel de situatie este permisa prin art. 1342 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" alin. (2) prin care se reglementeaza faptul ca exigibilitatea poate interveni in urmatoarele 2 momente inainte de faptul generator (livrarea bunurilor):

- la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;

- la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.

In situatia in care furnizorul a inscris pe factura emisa denumirea bunurilor comandate, la livrarea a-cestora ulterior emiterii facturii nu trebuie sa mai emita o noua factura.

In situatia in care furnizorul a inscris pe factura mentiunea "avans", la livrarea efectiva a bunurilor este obligat sa regularizeze operatiunea prin stornarea facturii emise pentru avans si emiterea unei alte facturi pentru bunurile livrate in care inscrie denumirea bunurilor, pretul unitar, valoarea totala a acestora si TVA colectata. Regularizarea facturii de avans trebuie efectuata chiar daca efectul fiscal este zero, adica baza de impozitare si suma TVA colectata aferenta avansului este egala cu baza de impozitare si suma TVA aferenta bunurilor livrate.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere faptul ca in lipsa facturii emise de catre furnizor se poate efectua receptia bunurilor primite doar pe baza informatiilor care pot fi preluate din contract, comanda, aviz si orice alt document din care rezulta specificatia bunurilor, cantitatea si pretul unitar al acestora.

Asa cum este reglementat prin O.M.F.P. nr. 3512 din 27 noiembrie 2008

privind documentele financiar-contabile, formularul "Nota de receptie si constatare de diferente", cod 14-3-1A este un document justificativ de inregistrare in contabilitate intocmit fie pe baza facturii, fie pe baza avizului, fie pe baza oricarui alt document. Pentru a avea calitatea de document justificativ, trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:

1) denumirea firmei dvs.;

2) denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii;

3) numarul facturii sau a avizului de insotire al marfii sau a oricarui alt document;

4) numarul curent;

5) denumirea bunurilor receptionate;

6) unitatea de masura si cantitatea preluata din documentele care insotesc bunurile;

7) cantitatea receptionata, pretul unitar si valoarea;

8) numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie;

9) data primirii in gestiune si semnatura gestionarului;

Pentru marfurile comercializate cu amanuntul, formularul "Nota de receptie si constatare de diferente" trebuie sa mai cuprinda si urmatoarele informatii:

1) pretul de achizitie al cantitatii receptionate;

2) adaosul comercial unitar si total;

3) pretul de achizitie unitar plus adaosul comercial;

4) valoarea la pret de vanzare, inclusiv TVA.

In aceasta situatie bunurile receptionate, inregistrate in evidenta contabila pot fi comercializate catre diversi clienti chiar daca nu s-a primit factura din partea furnizorului.

Inregistrarea contabila a bunurilor receptionate pentru care nu s-a primit factura furnizorului este reglementata prin O.M.F.P. nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.

Valoarea bunurilor receptionate pe baza de aviz se tine cu ajutorul contului 408 "Furnizori - facturi nesosite" prin formula contabila:

371 Marfuri = %

408 Furnizori - facturi nesosite

378 Adaos commercial

4428 TVA neexigibila

Ca regula generala, contul 408 "Furnizori - facturi nesosite" functioneaza astfel:

Debit

Credit

- valoarea facturii sosite in corespon-denta cu contul 401 sau 404.

- valoarea bunurilor aprovizionate si receptionate fara factura in corespondenta cu contul de bunuri (371, 303, 213, etc.)

Soldul creditor al contului 408 se inchide doar dupa primirea facturii emise de catre furnizor.

In concluzie, marfa poate fi receptionata si apoi vanduta, fara ca cele doua operatiuni sa fie conditionate de primirea facturii din partea furnizorului sau de emiterea unei autofacturi.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Marfa primita cu aviz, factura neprimita":
Rating:

Nota: 3.88 din 4 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF va infiinta un magazin online pentru bunurile confiscate si sechestrate
    • Conform unui anunt recent, ANAF va infiinta un magazin online pentru a vinde bunuri confiscate sau sechestrate. Printre cele mai des intalnite produse din aceasta categorie se afla deja masinile si utilajele, moment plasate in parcurile auto ale autoritatilor. Potrivit unor informatii recente, ANAF doreste sa valorifice aceste bunuri chiar inaintea unei decizii definitive in instanta pentru a evita devalorizarea produselor pe timpul proceselor. "Mii de masini zac de ani buni in parcurile auto...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noi acte normative cu incidenta fiscala in perioada 20-26 august 2016
    • Va informam, prin cele ce urmeaza, ca au fost publicate noi acte normative cu incidenta fiscala in Monitorul Oficial. In cadrului unui buletin ANAF cu numarul 35 (100) din 2016, sunt incluse urmatoarele doua acte normative: 1. Ordinul comun al ministrului fondurilor europene si al ministrului finantelor publice nr. 698/1425/2016 pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare a prevederilor art.12 din Hotararea Guvernului nr.399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in...» citeste mai departe aici

  • Decontari de tip cash-pooling. Ce tratament TVA se aplica?
    • In analiza de mai jos, subiectul il reprezinta o societate care este titularul unui cont de cash-pool, cont in care se revarsa la sfarsitul zilei soldul conturilor curente ale persoanelor juridice afiliate. In fiecare luna banca percepe un comision de gestiune pentru fiecare cont curent apartinand partilor afiliate, comision care se retine din contul de cash-pool. Acest comision se recupereaza de la partile afiliate prin refacturare. Vom vedea daca aceasta operatiune este supusa taxarii din...» citeste mai departe aici

  • Operatiunea Apollo. Suspiciuni de evaziune fiscala in aproape 90% din cazurile analizate din primul esantion verificat
    • In cadrul operatiunii Apollo, care vizeaza atat firmele care emit facturi false, cat si pe cele care utilizeaza aceste facturi, in urma verificarii documentelor transmise de contribuabilii aflati in primul esantion analizat, au fost identificate o serie de aspecte care confirma analizele de risc. Astfel: 1. Nu toate societatile au pus la dispozitie toate documentele solicitate (exemplu: nu au transmis toti furnizorii, unele au transmis doar note de receptie, unele au transmis facturi numai...» citeste mai departe aici

  • Scoaterea din functiune a mijloacelor fixe. Cum va arata monografia contabila?
    • In analiza de mai jos, avem trei mijloace fixe intrate in societate in ani diferiti, cu valori diferite si cu perioade de viata diferite care vor fi comasate si vor deveni o linie de productie. Vom vedea care este procedura de urmat si care este tratamentul fiscal - contabil (monografie contabila) atat in ceea ce priveste noua valoare de intrare (suma valorii celor trei utilaje), cat si in ceea ce priveste amortizarea (atat cea deja calculata, cat si cea nou generata). Mijloacele fixe respective...» citeste mai departe aici

  • Selectia investitiilor cu impact major in economie a ajuns in etapa finala
    • Procesul de selectie a cererilor de acord pentru finantare depuse in baza schemei de ajutor de stat de stimulare a investitiilor cu impact major in economie s-a incheiat. Din 36 de proiecte de investitii au fost selectate sase in valoare totala de 2.28 de miliarde de lei. Ajutorul de stat solicitat se ridica la 621,4 milioane de lei. Urmeaza ca, in maximum 45 de zile lucratoare de la publicarea listei, sa fie analizate cele sase cereri de acord pentru finantare si anuntate rezultatele finale....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.