Fiscalitatea.ro cauta meniu

Marfa primita cu aviz, factura neprimita

09-Iun-2011
7014

Intrebare:

Daca am primit marfa cu aviz, iar furnizorul nu emite factura fiscala, putem face

autofacturare? Precizez ca marfa a fost platita in avans pentru care ne-a emis factura de avans. Marfa se deterioreaza si avem client sa o vindem. Care este reglementarea fiscala ce-mi da drept sa o inregistrez? Pot sa fac autofacturare?

Raspuns:

Avand in vedere faptul ca furnizorul bunurilor este persoana impozabila stabilita in Romania, firma dvs. nu poate emite autofactura, asa ar fi procedat in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri pentru care furnizorul intracomunitar nu a emis factura. Emiterea autofacturii este reglementata prin art. 155 1 "Alte documente" alin. (1) care impune emiterea autofacturii doar in situatiile reglementate in mod expres prin:

- art. 150 alin. (2) - (4) si (6) care se refera la:

- achizitia serviciilor pentru care se aplica regimul de taxare inversa in baza regulii generale de taxare de la art. 133 alin. 2;

- achizitia de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare

- achizitia intracomunitara a bunurilor prin reprezentant fiscal.

Legea 70/2015 - 37 intrebari si raspunsuri
Legea 70/2015 - 37 intrebari si raspunsuri
Vezi detalii
Raporturile de munca ale PFA - Legislatie comentata, exemple practice
Raporturile de munca ale PFA - Legislatie comentata, exemple practice
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2015
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2015
Vezi detalii

- art. 151 care se refera la achizitiile intracomunitare de bunuri.

Fiind persoana impozabila romana, f urnizorul bunurilor este obligat sa respecte legislatia fiscala din Romania privind emiterea facturilor, fara a permite cumparatorului sa emita autofactura. In acest context, trebuie sa verificati mentiunea inscrisa pe factura emisa de catre furnizor cu ocazia incasarii avansului deoarece este posibil ca furnizorul sa fi emis factura inainte de livrarea bunurilor, fara sa inscrie mentiunea "avans". O astfel de situatie este permisa prin art. 1342 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" alin. (2) prin care se reglementeaza faptul ca exigibilitatea poate interveni in urmatoarele 2 momente inainte de faptul generator (livrarea bunurilor):

- la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;

- la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.

In situatia in care furnizorul a inscris pe factura emisa denumirea bunurilor comandate, la livrarea a-cestora ulterior emiterii facturii nu trebuie sa mai emita o noua factura.

In situatia in care furnizorul a inscris pe factura mentiunea "avans", la livrarea efectiva a bunurilor este obligat sa regularizeze operatiunea prin stornarea facturii emise pentru avans si emiterea unei alte facturi pentru bunurile livrate in care inscrie denumirea bunurilor, pretul unitar, valoarea totala a acestora si TVA colectata. Regularizarea facturii de avans trebuie efectuata chiar daca efectul fiscal este zero, adica baza de impozitare si suma TVA colectata aferenta avansului este egala cu baza de impozitare si suma TVA aferenta bunurilor livrate.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere faptul ca in lipsa facturii emise de catre furnizor se poate efectua receptia bunurilor primite doar pe baza informatiilor care pot fi preluate din contract, comanda, aviz si orice alt document din care rezulta specificatia bunurilor, cantitatea si pretul unitar al acestora.

Asa cum este reglementat prin O.M.F.P. nr. 3512 din 27 noiembrie 2008

privind documentele financiar-contabile, formularul "Nota de receptie si constatare de diferente", cod 14-3-1A este un document justificativ de inregistrare in contabilitate intocmit fie pe baza facturii, fie pe baza avizului, fie pe baza oricarui alt document. Pentru a avea calitatea de document justificativ, trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:

1) denumirea firmei dvs.;

2) denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii;

3) numarul facturii sau a avizului de insotire al marfii sau a oricarui alt document;

4) numarul curent;

5) denumirea bunurilor receptionate;

6) unitatea de masura si cantitatea preluata din documentele care insotesc bunurile;

7) cantitatea receptionata, pretul unitar si valoarea;

8) numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie;

9) data primirii in gestiune si semnatura gestionarului;

Pentru marfurile comercializate cu amanuntul, formularul "Nota de receptie si constatare de diferente" trebuie sa mai cuprinda si urmatoarele informatii:

1) pretul de achizitie al cantitatii receptionate;

2) adaosul comercial unitar si total;

3) pretul de achizitie unitar plus adaosul comercial;

4) valoarea la pret de vanzare, inclusiv TVA.

In aceasta situatie bunurile receptionate, inregistrate in evidenta contabila pot fi comercializate catre diversi clienti chiar daca nu s-a primit factura din partea furnizorului.

Inregistrarea contabila a bunurilor receptionate pentru care nu s-a primit factura furnizorului este reglementata prin O.M.F.P. nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.

Valoarea bunurilor receptionate pe baza de aviz se tine cu ajutorul contului 408 "Furnizori - facturi nesosite" prin formula contabila:

371 Marfuri = %

408 Furnizori - facturi nesosite

378 Adaos commercial

4428 TVA neexigibila

Ca regula generala, contul 408 "Furnizori - facturi nesosite" functioneaza astfel:

Debit

Credit

- valoarea facturii sosite in corespon-denta cu contul 401 sau 404.

- valoarea bunurilor aprovizionate si receptionate fara factura in corespondenta cu contul de bunuri (371, 303, 213, etc.)

Soldul creditor al contului 408 se inchide doar dupa primirea facturii emise de catre furnizor.

In concluzie, marfa poate fi receptionata si apoi vanduta, fara ca cele doua operatiuni sa fie conditionate de primirea facturii din partea furnizorului sau de emiterea unei autofacturi.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Marfa primita cu aviz, factura neprimita":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificari fiscal-contabile 2015

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari majore in 2015 in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele! Toate aceste se aplica deja, conform legii.

Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul "Modificari fiscal-contabile 2015"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Subiectele saptamanii

  • Util pentru firme: Raporturile de munca ale directorilor. Fiscalitate si securitate sociala
    • Interdictia administratorilor de a incheia contract de munca cu societatea stabilita de Legea 31/1990 se aplica si directorilor in aceleasi conditii. Conform prevederilor art. 143 alin. (1) din Legea 31/1990, consiliul de administratie poate delega poate delega conducerea societatii unuia sau mai multor directori, numind pe unul dintre ei director general. Director al societatii pe actiuni este numai acea persoana careia i-au fost delegate atributii de conducere a societatii. Orice alta...» citeste mai departe aici

  • Societate cu mai multe magazine. Cum se stabileste obligativitatea tinerii registrelor de casa?
    • Analiza urmatoare are la baza situatia in care o societate detine si magazine de desfacere cu amanuntul a produselor, iar sumele incasate se colecteaza zilnic de catre o banca. La unul dintre magazine, banii se predau zilnic in casieria societatii. Are aceasta firma obligatia de a tine registru de casa in fiecare magazin? Conform Normelor specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile din anexa nr. 3 la OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, formularul...» citeste mai departe aici

  • Companiile vor fi impozitate mai eficient daca se aplica masurile Comisiei Europene
    • Comisia Europeana a prezentat recent un plan de actiune pentru combaterea evaziunii fiscale, asigurarea de venituri sustenabile si consolidarea pietei unice pentru companii. Se precizeaza astfel ca se va imbunatati semnificativ sistemul de impozitare a acestora in UE, devenind mai echitabil, eficient si favorabil cresterii. Ce implica impozitarea echitabila si eficienta a companiilor? Actiunile-cheie includ o strategie de relansare a bazei fiscale consolidate comune a companiilor, masuri de...» citeste mai departe aici

  • Fuziune si divizare societate. Problema preturilor de transfer si conditiile impuse de banci la creditare
    • In cazul urmator, discutam despre doua firme, unde un singur actionar detine 100%, respectiv 90% dintre actiunile celor doua societati cu activitate identica. ANAF impune problema preturilor de transfer, iar bancile cer la creditare ca firmele sa garanteze reciproc. In ce masura se poate efectua o fuziune intr-o astfel de situatie si ce implicatii exista? Din punct de vedere juridic, operatiunile de fuziune si divizare sunt reglementate prin Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,...» citeste mai departe aici

  • Comisia Europeana explica de ce nu s-a ajuns la o intelegere cu Romania
    • In ciuda unor masuri importante care influenteaza pozitiv situatia la nivel macroeconomic, exista mai multe aspecte care nu au permis incheierea unui acord cu autoritatile romane. Reprezentantii Directiei Generale pentru Afaceri Economice si Financiare din cadrul Comisiei Europene (CE) au declarat la finele saptamanii trecute de ce nu s-a ajuns la un acord. "Privind in perspectiva, realizarile din program ar trebui pastrate, constituind baza pentru o continua crestere puternica si echilibrata si...» citeste mai departe aici

  • De la 1 iulie apar noi obligatii de plata pentru firme si noi amenzi
    • Incepand cu data de 1 iulie se majoreaza salariul minim pe economie, ceea ce implica noi costuri pentru firme. In concret, incepand cu data de 1 iulie, se majoreaza salariul minim pe economie cu 75 de lei pana la 1.050 de lei brut, conform reglementarilor aduse de Hotararea de guvern 1.091/2014. Aceste modificari duc implicit la noi obligatii de plata din partea firmelor, precum si modificarea unor proceduri fata de felul in care se derulau pana in prezent. Asa cum aminteste si Startupcafe.ro,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele!
Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea! 

Modificari fiscal-contabile 2015

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special "Modificari fiscal-contabile 2015"!
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.