Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Marfa primita pe baza de aviz. Cum intocmim factura cu discount si NIR?

25-Mar-2016
1009

In randurile de mai jos, avem ca exemplu societatea X care comercializeaza produse din UE. Pe parcursul lunii primeste produsele comandate in baza "documentului de livrare" cu un pret de 250 lei. La sfarsitul lunii furnizorul emite factura centralizatoare pentru toata luna in care un produs de 250 lei are discount de volum si este facturat cu 240 lei. Societatea factureaza catre client in data primirii comenzii adica anterior facturii finale lunare.

Vom vedea cand se intocmeste NIR, ce pret de achizitie se trece pe NIR, ce note contabile se fac pe "documentul de livrare", precum si ce note contabile se fac pe factura centralizatoare.

In privinta momentului intocmirii NIR-ului, acesta se intocmeste la data receptiei bunurilor.
Ca urmare, NIR-ul se intocmeste pe baza documentului de livrare - care atesta primirea bunurilor - si nu la data facturii centralizatoare - care are, mai degraba, in aceasta situatie, rol fiscal.
Pretul de achizitie ce este mentionat pe NIR este cel de la data primirii bunurilor, respectiv cel de 250 lei / buc.
In privinta facturii finale, dupa cum mentionati, aceasta cuprinde un discount (de 10 lei / buc) acordat pe insasi factura de livrare (240 lei in loc de 250 lei).
Pretul de vanzare catre client este, probabil, cel putin egal cu cel de achizitie initial, de 250 lei, urmand ca societatea sa castige din discountul primit pe factura finala de la furnizor.

Monografia contabila este urmatoarea:

Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii

1) primirea, receptia si inregistrarea bunurilor in gestiune si in contabilitate pe baza deliverz-note-ului si a NIR-ului intocmit de societate:

371 = 408 x buc * 250 lei.
Nu se efectueaza raportari in D 300 si D 390 si nu se inregistreaza taxarea inversa.

2) vanzare bunuri catre client, pe baza de factura:
4111 = 707 x buc * 250 lei pret vanzare (cel putin)
4111 = 4427

si, concomitent, se inregistreaza descarcarea din gestiune a bunurilor vandute:
607 = 371 x buc * 250 lei.

3) primirea facturii centralizatoare, la finalul lunii:
408 = 401 valoarea de la punctul 1)
si inregistrarea discountului primit de la furnizor:
401 = 609 x buc * 10 lei/buc.

4) taxarea inversa:
4426 = 4427 (x buc * 240 lei) * 20%.
Factura se raporteaza in decontul de TVA pe randul 5 - 5.1 si 18 - 18.1 si in declaratia 390, cu simbol A.

Nota:
La punctul 76 alin. (1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 se precizeaza faptul ca reducerile comerciale acordate de furnizor si inscrise pe factura de achizitie ajusteaza in sensul reducerii costul de achizitie al bunurilor.

In continuare, la alin. (2) se arata:
"(2) Reducerile comerciale primite ulterior facturarii corecteaza costul stocurilor la care se refera, daca acestea mai sunt in gestiune. Daca stocurile pentru care au fost primite reducerile ulterioare nu mai sunt in gestiune, acestea se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite"), pe seama conturilor de terti."

Din texetele de lege prezentate rezulta ca, daca reducerea este acordata pe aceeasi factura cu bunurile, trebuie redus costul de achizitie al acestora.

Doar ca, in speta dvs, situatia este una diferita fata de cele prezentate in reglementare.
Bunurile sunt primite si vandute la un pret - fara factura -, iar factura, emisa ulterior livrarii bunurilor, contine si dicount. La momentul facturii, bunurile sunt deja inregistrate in gestiune si contabilitate si, poate si vandute.

Din acest motiv, am optat pentru inregistrarea distincta a venitului din reducere (cont 609) la data facturii.

Baza legala:
- instructiuni de intocmire a NIR-ului din OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile;
- art. 11 din Legea 82/1991 a contabilitatii - cu modificarile si completarile ulterioare;
- punctele 283 si 284 si functiunea conturilor 408 si 609 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Marfa primita pe baza de aviz. Cum intocmim factura cu discount si NIR?":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.