Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Masa pentru salariati

25-Aug-2010
5449

Intrebare:


Suntem o S.C. cu obiect de activitate intretinere si reparatii autovehicule (dealer Dacia si Renault). Dorim sa oferim o masa salariatilor, dar daca pot sa ma folosesc de 2% cheltuieli sociale (cheltuielile cu salariile sunt mari, 157000). Avem cantina proprie, care figureaza si in act constitutiv cu cod CAEN. Materia prima o aprovizionam de la furnizori si urmeaza sa facem productie.
Salariatii mai primesc si tichete de masa, dar pe care le folosesc in magazine alimentare.

Cum trebuie sa procedez sa nu am probleme la un eventual control de la finante? Tichetele de masa le trec pe cheluieli deductibile si daca se poate si sa trec si acele cheltuieli sociale tot deductibile.
Daca este cheltuiala sociala de ce se mai impoziteaza la salariat?

Raspuns:
Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, prevad la pct. 106 ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate. Asadar, in venitul brut lunar realizat intra venitul din salarii, veniturile asimilate salariilor carora li se aplica aceleasi reguli de impunere si avantajele acordate de angajator. Potrivit alin. (3) lit. b) al art. 55 din Codul fiscal, sunt considerate avantaje impozabile cazarea, hrana, imbracamintea, personalul pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei. Prin urmare, in situatia in care societatea acorda o masa salariatilor, contravaloarea acesteia este considerata, din punct de vedere fiscal, avantaj impozitat prin cumulare cu celelalte venituri salariale primite in luna respectiva. Contravaloarea meselor oferite angajatilor se include asadar in veniturile din salarii si se impoziteaza potrivit prevederilor art. 57 din Codul fiscal. De asemenea, asupra acestor sume se calculeaza, retin si vireaza toate contributiile sociale obligatorii aferente veniturilor salariale.

Angajatorii care au organizate cantine proprii pot achizitiona si distribui tichete de masa numai salariatilor proprii incadrati cu contract individual de munca, dar in ceea ce priveste tratamentul lor fiscal, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 le-a eliminat din sfera veniturilor neimpozabile tratandu-le pe cale de consecinta incepand cu data de 1 iulie drept venituri salariale. Tichetele de masa sunt incluse in randul veniturilor din salarii realizate ca urmare a contractului individual de munca, prin completarea pct. 68 lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 din Codul fiscal cu liniuta a 8-a care mentioneaza si tichetele de masa. Potrivit reglementarilor Codului fiscal, veniturile in natura se cumuleaza in vederea impozitarii in luna in care acestea au fost primite de salariati. In aceeasi maniera, respectand regula generala, sunt tratate si celelalte venituri din salarii (de exemplu primele), cumulandu-se cu veniturile de natura salariala ale lunii in care se platesc. In mod similar, Hotararea Guvernului nr. 791/2010 a reglementat impozitarea valorii nominale a tichetelor de masa, acordate potrivit legii, ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite. Prin urmare contravaloarea tichetelor de masa va fi inclusa in statul de salarii in scopul impozitarii. Calculul, retinerea si virarea impozitului pe salarii se va efectua de catre angajator, contravaloarea tichetelor de masa fiind impozitate prin cumulare cu celelate venituri de natura salariala realizate in luna in care sunt acordate.

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii


In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, reglementarile referitoare la scutirea de la plata acestora stabilite potrivit art. 8 din Legea nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, raman in vigoare, salariatul datorand de fapt pentru veniturile respective numai impozitul pe venitul din salarii. In concluzie, chiar daca aceste venituri sunt supuse impozitului pe salarii, angajatorul nu va calcula contributiile obligatorii (individuale si datorate de angajator) asupra tichetelor de masa care se acorda in continuare cu respectarea prevederilor Legii nr. 142/1998.

Avand in vedere tratarea tichetelor de masa drept venituri salariale, consideram ca trebuie sa aveti in vedere luarea lor in calcul la determinarea deducerilor personale la locul unde se afla functia de baza a salariatului. Astfel, in temeiul pct. 88 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 56 din Codul fiscal, deducerea personala este stabilita in functie de venitul brut lunar din salarii realizat la functia de baza de catre contribuabil si numarul de persoane aflate in intretinerea acestuia. In acest sens, va recomandam sa adoptati o conduita preventiva in raport cu administratia fiscala, si sa procedati la stabilirea deducerii personale in functie de toate veniturile brute realizate de salariat in luna respectiva. Din aceasta perspectiva, influenta impozitarii tichetelor de masa va fi dubla, majorand baza de calcul a impozitului, prin cumularea valorii lor cu celelalte venituri salariale in vederea impozitarii, si prin stabilirea unei deduceri personale mai mici. In concluzie impozitul mai mare va fi suportat de catre salariat caruia ii va fi diminuat castigul salarial cu acest impozit pe salarii mai mare.

La nivelul angajatorului, cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate potrivit legii sunt cheltuieli cu deductibile la calcul impozitului pe profit, potrivit art. 21 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal coroborat cu prevederile art. 8 din Legea 142/1998 astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Masa pentru salariati":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.