Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Masuri europene pentru imbunatatirea aprovizionarii cu alimente

07-Dec-2012
1728
In fiecare zi, peste 500 de milioane de consumatori europeni beneficiaza, in conditii de siguranta, de gama variata de produse alimentare si bauturi furnizate de numerosi operatori (din UE si din afara UE) care fac parte din lantul de aprovizionare cu alimente, ceea ce reprezinta, in medie, 15% din cheltuielile gospodariilor. Sectorul agroalimentar este o forta motrice vitala pentru economia UE, cuprinzand peste 17 milioane de intreprinderi din agricultura, din industria alimentara si din sectorul serviciilor conexe. Forumul la nivel inalt pentru imbunatatirea functionarii lantului de aprovizionare cu alimente, infiintat in 2010, si-a prezentat pe 5 decembrie raportul, in care se arata ca 80% dintre initiativele incluse in Foaia sa de parcurs au fost implementate in mod satisfacator. Forumul spera ca se va ajunge la un consens cu privire la modalitatea optima de a implementa principiile de buna practica prezentate anul trecut in scopul imbunatatirii relatiilor dintre intreprinderi (IP/11/1469).

Toate partile si-au manifestat vointa clara de a continua discutiile intr-un mod constructiv, iar Comisia incurajeaza partile interesate sa prezinte cat mai curand o solutie satisfacatoare. in paralel, Comisia va evalua toate optiunile posibile privind combaterea practicilor comerciale neloiale din cadrul lantului alimentar, inclusiv legislatia, si va initia o evaluare a impactului.

Intr-o declaratie comuna, vicepresedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, comisarul pentru industrie si antreprenoriat, si colegii sai, comisarii Michel Barnier, Tonio Borg si Dacian Ciolos, au declarat: "Aceasta activitate ilustreaza modul in care reunirea tuturor sectoarelor din cadrul lantului alimentar poate da rezultate si poate arata calea de urmat pentru politica viitoare in acest domeniu. Suntem multumiti, in special, de faptul ca toti membrii Forumului s-au angajat in cautarea de solutii pentru acest sector vital al economiei UE. Partile interesate si-au demonstrat angajamentul de a imbunatati eficienta si competitivitatea lantului de aprovizionare cu alimente. Regretam ca nu s-a ajuns inca la un acord cu privire la practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi, dar consideram ca acest lucru este inca posibil. Partile interesate ar trebui sa ramana activ si ferm angajate in acest sens. In cadrul reuniunii noastre de astazi, am cazut cu totii de acord ca trebuie sa ne angajam sa lucram in continuare in beneficiul tuturor actorilor implicati in lantul de aprovizionare cu alimente.in paralel, Comisia va examina, de asemenea, toate optiunile disponibile, inclusiv cea de reglementare, pentru a solutiona aceasta problema. Dorim ca, pana in toamna anului viitor, sa avem o viziune clara a caii de urmat. Obiectivul nostru este de a promova increderea de-a lungul intregului lant alimentar, in beneficiul tuturor - al producatorilor, al fabricantilor, al detailistilor si al consumatorilor. "

Progrese realizate in mai multe domenii

Cei trei piloni principali in jurul carora s-a structurat abordarea holistica a lucrarilor Forumului au fost practicile contractuale dintre intreprinderi, competitivitatea industriei agroalimentare si monitorizarea preturilor alimentelor. Raportul din 5 decembrie evidentiaza progresele realizate pana in prezent:
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii

Douasprezece initiative si-au atins integral obiectivele. Printre acestea se numara:

- acte legislative la nivelul UE: Directiva privind emisiile industriale; adoptarea regulilor de origine revizuite si implementarea tuturor aspectelor revizuirii SBA (Small Business Act);
- initiative care isi urmeaza in prezent propriul program de lucru: Comitetul european pentru dialog social, Masa rotunda privind sustenabilitatea productiei si consumului de produse alimentare;
- proceduri de lucru:analizarea impactului asupra competitivitatii, continuarea publicarii cererilor anuale de propuneri legate de cercetarea in domeniul alimentar;
- schimbul periodic de informatii si de bune practici in Europa: lantul alimentar a beneficiat de normele europene in materie de concurenta (IP/12/502), Grupul la nivel inalt privind logistica a inregistrat progrese; sunt in curs de desfasurare actiuni in cadrul forurilor internationale (de exemplu, actiuni de promovare a adoptarii standardelor internationale); informatiile cu privire la produsele alimentare si educatia in acest sens au progresat considerabil, atat la nivel legislativ, cat si la nivelul initiativelor voluntare, inclusiv prin instrumente si studii educative si de sensibilizare;
- identificarea celor mai importante bariere comerciale pentru exportatorii de produsealimentare din UE: acordul de liber schimb cu Coreea de Sud si cu Marocul, extinderea dialogurilor in materie de reglementare, continuarea participarii sectorului alimentar la misiunile pentru crestere ale Comisiei (MEMO/12/920).

In cazul a 14 initiative s-au inregistrat progrese majore, insa mai sunt inca multe de facut pentru a profita de pe urma acestora. Printre ele se numara acte legislative care fac obiectul unor proceduri legislative in curs sau care trebuie sa fie implementate (de exemplu, revizuirea Directivei privind pietele instrumentelor financiare, informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare); progrese semnificative inregistrate in mai multe state membre, dar nu in toate (de exemplu, in ceea ce priveste dezvoltarea de observatoare ale preturilor alimentelor).

In cazul celorlalte 6 initiative, mai sunt inca necesare progrese considerabile. In majoritatea cazurilor activitatea este in curs, insa sunt necesare masuri suplimentare, fie din partea institutiilor UE (de exemplu, cu privire la alimentele noi), fie din partea autoritatilor nationale si a partilor interesate (de exemplu cu privire la raportarea de catre organizatiile nationale a cazurilor de falsificare a indicatiilor geografice). in cazul mai multor initiative, se poate astepta, in mod rezonabil, sa se realizeze progrese in viitorul apropiat, cu o singura exceptie: avand in vedere intarzierile din cadrul Agendei de dezvoltare de la Doha, este putin probabil sa se incheie in curand un acord comercial ambitios la nivel mondial.

Eforturile trebuie continuate

Forumul a recomandat mentinerea unui dialog multipartit cu privire la prioritati precum analizarea rezultatelor proiectului-pilot in curs privind un bilant al calitatii pentru lantul de aprovizionare cu alimente; imbunatatirea instrumentului european de monitorizare a preturilor alimentelor si a altor initiative, precum initiativele emblematice din cadrul Strategiei Europa 2020.

Rolul economic important al sectorului alimentar

Sectorul agroalimentar joaca un rol central in economia, societatea si mediul Uniunii. Este vorba despre un lant de aprovizionare complex, care include agricultura, industria alimentara si serviciile conexe. in ansamblu, acest sector genereaza o valoare adaugata de 715 de miliarde EUR pe an - aproape 6% din produsul intern brut al UE - si cuprinde aproximativ 17 milioane de exploatatii si intreprinderi (dintre care 82% sunt exploatatii agricole), multe dintre ele de mici dimensiuni, care ofera locuri de munca unui numar de peste 48 de milioane de europeni. Industria alimentara este primul sector productiv din UE din punctul de vedere al valorii adaugate si al ocuparii fortei de munca.

Mai mult, UE este cel mai mare exportator si importator de produse agricole si alimentare din lume, reprezentand aproximativ 19% din totalul fluxurilor mondiale de export. Cu toate acestea, pozitia de lider a UE in acest domeniu este afectata tot mai mult de concurenta din partea partenerilor comerciali consacrati (SUA, Australia, Noua Zeelanda) si a economiilor emergente (Brazilia, China).

Context

Comisia Europeana a infiintat Forumul in 20101 (IP/10/1510) pentru a fi asistata in sprijinirea competitivitatii si a cresterii sustenabile in cadrul lantului european de aprovizionare cu produse agroalimentare. Forumul ofera consultanta Comisiei in vederea implementarii comunicarii sale intitulate "imbunatatirea functionarii lantului de aprovizionare cu alimente in Europa" [COM(2009) 591].

Forumul are 45 de membri care reprezinta mai multe state membre, societati europene implicate in productia, prelucrarea sau distributia de alimente, precum si asociatii profesionale si organizatii neguvernamentale care reprezinta interesele cetatenilor. Forumul este prezidat de vicepresedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, impreuna cu comisarii Michel Barnier (Piata Interna si Servicii), Dacian Ciolos (Agricultura si Dezvoltare Rurala) si Tonio Borg (Sanatate si Consumatori). Mandatul Forumului expira la 31.12.2012.

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Masuri europene pentru imbunatatirea aprovizionarii cu alimente":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • Se modifica mai multe declaratii de inregistrare fiscala
    • Impozitul specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare anumitor coduri CAEN este reglementat de Legea nr.170/07.10.2016 privind impozitul specific unor activitati (codurile CAEN sunt mentionate la art. 1 din acelasi act normativ). Conform art. 3 din Legea nr. 170/2016, sunt obligate la plata acestui impozit persoanele juridice care la data de 31 decembrie a anului precedent au indeplinit, cumulativ, urmatoarele conditii: a) aveau inscrisa in actele...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.