Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

MFP impune o monitorizare a firmelor la care e actionar statul

15-Mai-2014
1424
Pana la finele acestui an, Ministerul de Finante va definitiva un sistem de monitorizare a guvernantei companiilor la care e actionat statul.

Potrivit unui memorandum publicat de HotNews.ro si prezentat mai jos, Ministerul de Finante va aplica acest sistem pana la 15.12.2014. De asemenea, incepand cu 2015, MFP va fi responsabil de actualizarea politicilor de remunerare din companiile de stat. Vezi Memorandumul in atasament.

Avand in vedere disponibilitatea Bancii Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) de a sprijini Romania in realizarea reformelor destinate accelerarii cresterii economice si asigurarii unei sustenabilitati financiare, in completarea celui de-al treilea pachet de finantare multilateral de tip preventiv convenit recent cu FMI si UE,

Totodata, informeaza HotNews.ro, se afla in curs de pregatire cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) o noua serie de doua imprumuturi de dezvoltare de politic (de tip DPL).

Prin astfel de imprumuturi se doreste consolidarea managementului bugetar, cresterea performantei intreprinderilor publice si imbunatatirea pietelor de capital, energie si a proprietatilor. Aceeasi sursa prezinta in continuare memorandumul care descrie etapele pe care Guvernul va trebui sa le urmeze pentru a-si imbunatati rolul de actionar in cadrul acestor societati:
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii

"Pentru atingerea acestor obiectivelor se impune dellmitarea rolurilor si responsabilitatilor entitatilor implicate in administrarea participatiilor statului la intreprinderile publice, dupe cum urmeaza:

11. ROLURI S1 RESPONSABILITATI

1) Autoritatea publica tutelara/ministerul de resort, in calitatea sa de reprezentant al statului ca actionar la intreprinderile publice, are urmatoarele responsabilitati relevante:

a) La regiile autonome:

- sa numeasca si sa revoce membrii consiliului de administratie
- sa aprobe planul de administrare elaborat de consiliul de administratie;
- sa evalueze periodic activitatea consiliului de administratie, pentru a se asigura, in numele statului, ca sunt respectate principiile de eficienta economica si profitabilitate.
b) La societatile comerciale aflate sub tutela sa:
sä numeasca reprezentantil statului in adunarea generala a actionarilor si sa aprobe mandatul acestora;
- sa propuna, in numele statului actionar, candidati pentru functiile de membri ai consiliului de administratie sau, dupa caz, de supraveghere, cu respectarea conditillor de calificare si experienta profesionala si selectie prevazute de O.U.G. nr. 109/2011;
- sa negocieze contractele de mandat cu Consiliul de Administratie/Supraveghere si a criterlilor de performanta;
- sä asigure stabilitatea Consiliului de administratie/supraveghere precum si mandatul de administrare;
- membrii ar trebui sa poata sa isi incheie mandatele, si cum ei au rol de profesionisti, nici numirea si nici revocarea lor nu ar trebui sa se produca din motive politice;
- sa evalueze periodic (de exemplu anual), prin reprezentantii sal in adunarea generala a actionarilor sau contractand evaluari independente, activitatea si performanta, per ansamblu, a consiliului de administratie/supraveghere, pentru a se asigura, in numele statului actionar, ca sunt respectate principiile de eficienta economica si profitabilitate;
- sa elaboreze anual un raport privind activitatea intreprinderilor publice aflate sub tutela sa;
- sa redacteze si sa publice instructiuni specifice Ministerului privind modul in care functiile de mai sus vor fi exercitate de personalul responsabil din Minister.

III. Fata de cele prezentate mai sus, supunem aprobarii urmatoarele activitati menite a consolida rolul de actionar al statului:

A. Ministerele de resort, impreuna cu Ministerul Finantelor Publice vor elabora instructiuni privind raspunderea si remunerarea reprezentantilor statului in A.G.A., consilii de administratie, comisii de privatizare sl alte comisii pentru intreprinderile publice, pe care le vor supune spre aprobare Guvernului, procedand dupa cum urmeaza:

a) Ministerele de resort vor analiza bunele practici din alte tari privind numarul reprezentantilor statului din fiecare Consiliu, AGA, Comisie de privatizare si alte comisii, salariile si beneficiile fiecarui membru, pentru Consiliul de Administratie/Supraveghere in ansamblul sau, pentru AGA si pentru Comisia de privatizare si alte Comisii.

b) Ministerele vor face sugestii sau propuneri pentru elaborarea unei politici de remunerare a reprezentantilor statului in A.G.A., consilii de administratie/supraveghere, comisii de privatizare si alte comisii, care va cuprinde:
- rolurile si responsabilitatile specifice, precum raspunderea pe care o au reprezentantii statului in fiecare din aceste organe;
- alcatuirea si structura de remunerare propuse, pentru fiecare din aceste organe;
- comparatii de piata relevante, pe anumite industrii si principii directoare generale privind remunerarea, cum ar fi: gruparea intreprinderilor publice in functie de marime, in functie cle marime si nivelul de clasificare al activitatilor din economia nationala; remunerare care sa reflecte responsabilitatile si raspunderea; publicarea acestor remunerari in rapoartele anuale.
- criteriile si procedurile de stabilire a numarului si selectie a reprezentantilor statului in A.G.A., consilii de administratie/ supraveghere, comisii de privatizare si alte comisii.

c) Propunerile vor fi transmite la Ministerul Finantelor Publice pana la 30.04.2014;

d) Ministerul Finantelor Publice va analiza si armoniza propunerile transmise de ministerele de resort intr-o forma agregata, pana la 31.05.2014.
f) Ministerul Finantelor Publice va definitiva pe baza propunerilor primite un proiect de memorandum privind Politica de remunerare din intreprinderile publice, pe care is va supune aprobgrii Guvemulul pana la data de 30.06.2014.
g) Incepand din anul 2015, Ministerul Finantelor Publice este responsabil sa actualizeze politicile de remunerare, in urma proceselor corespunzatoare de consultare cu ministerele de resort, pentru a reflecta modificarea anumitor conditii sau circumstante specifice

B. Ministerul Finantelor Publice impreuna cu ministerele de resort, va elabora un sistem complet de monitorizare a performantel intreprinderilor publice si a riscurilor bugetare, astfel:

1. in vederea elaborarii unui sistem complet de monitorizare a performantelor intreprinderilor publice ministerele de resort vor parcurge urmatorii pasi
a) identificarea strategiei si a abordarii elementare pentru dezvoltarea unui sistem de monitorizare a performantei;
b) stabilirea indicatorilor-cheie de performanta, financiari si nefinanciari (ajustati la specificul sectoarelor);
c) elaborarea unui plan de resurse umane pentru consolidarea capacitatii personalului existent in ministerele de resort, insarcinat cu monitorizare si evaluare;
d) proiectarea sistemelor IT si de suport necesare;
e) elaborarea si aplicarea unor metodologii pentru a crea o raportare consolidata a intreprinderilor publice, avand la baza cele mai bune practici internationaie;
2. Elementele componente ale sistemului de monitorizare astfel stabilite se transmit la Ministerul Finantelor Publice in vederea centralizarii si analizarii pana la 31.07.2014.
3. Ministerul Finantelor Publice in colaborare cu ministerele de resort, va definitiva sistemul complet, atotcuprinzator, de monitorizare si il va supune aprobarii Guvernului, pana la data de 15.12.2014.
4. Ministerul Finantelor Publice va incepe operarea sistemului de monitorizare a performantei, dupe aprobarea Guvernului, nu mai tarziu de 31.12.2014.
6. Ministerul Finantelor Publice va propune si o abordare si un set de indicatori-cheie de performanta, pentru evaluarea performanlei ministerelor de resort in ceea ce priveste implementarea OUG 109/2011 si indeplinirea rolului de actionar, in termen mai larg si le va transmite o propunere ministerelor de resort, pana pe 31.03.2015.

C. Revizuirea O.U.G. nr. 109/2011 pe baza unel evaluari independente a implementarii acesteia, parcurgand urmatoarele etape:

1. Ministerul Finantelor Publice, impreuna cu ministerele de resort, va realiza un raport anual de evaluare a implementarii O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.
2. Pe baza constatarilor din raportul anual, Ministerul Finantelor Publice impreuna cu Ministerul Justitiei si ministerele de resort vor propune amendamente la proiectul de lege privind consolidarea si extinderea O.U.G. nr. 109/2011, pentru ca aceasta sa devina o adevarata politica privind actionariatul. Termen: 31.11.2014

D. Ministerul Finantelor Publice va elabora un plan de actiune pentru extinderea IFRS in intreprinderile publice. In perioada 2014-2018, IFRS va fi cadrul de raportare pentru intreprinderile publice selectate. Termen pentru planul de actiune: 15.12.2014

E. Ministerul Finantelor Publice va crea cadrul legal privitor la transparenta financiara si obligatiile de dezvaluire a Informatillor referitoare la intreprinderile publice. Termen: 31.12.2015

F. Atributiile ce revin Ministerului Finantelor Publice se vor realiza prin structurile coordonate de ministrul delegat pentru buget".

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "MFP impune o monitorizare a firmelor la care e actionar statul":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.