Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

MFP impune o monitorizare a firmelor la care e actionar statul

15-Mai-2014
1448
Pana la finele acestui an, Ministerul de Finante va definitiva un sistem de monitorizare a guvernantei companiilor la care e actionat statul.

Potrivit unui memorandum publicat de HotNews.ro si prezentat mai jos, Ministerul de Finante va aplica acest sistem pana la 15.12.2014. De asemenea, incepand cu 2015, MFP va fi responsabil de actualizarea politicilor de remunerare din companiile de stat. Vezi Memorandumul in atasament.

Avand in vedere disponibilitatea Bancii Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) de a sprijini Romania in realizarea reformelor destinate accelerarii cresterii economice si asigurarii unei sustenabilitati financiare, in completarea celui de-al treilea pachet de finantare multilateral de tip preventiv convenit recent cu FMI si UE,

Totodata, informeaza HotNews.ro, se afla in curs de pregatire cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) o noua serie de doua imprumuturi de dezvoltare de politic (de tip DPL).

Prin astfel de imprumuturi se doreste consolidarea managementului bugetar, cresterea performantei intreprinderilor publice si imbunatatirea pietelor de capital, energie si a proprietatilor. Aceeasi sursa prezinta in continuare memorandumul care descrie etapele pe care Guvernul va trebui sa le urmeze pentru a-si imbunatati rolul de actionar in cadrul acestor societati:
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

"Pentru atingerea acestor obiectivelor se impune dellmitarea rolurilor si responsabilitatilor entitatilor implicate in administrarea participatiilor statului la intreprinderile publice, dupe cum urmeaza:

11. ROLURI S1 RESPONSABILITATI

1) Autoritatea publica tutelara/ministerul de resort, in calitatea sa de reprezentant al statului ca actionar la intreprinderile publice, are urmatoarele responsabilitati relevante:

a) La regiile autonome:

- sa numeasca si sa revoce membrii consiliului de administratie
- sa aprobe planul de administrare elaborat de consiliul de administratie;
- sa evalueze periodic activitatea consiliului de administratie, pentru a se asigura, in numele statului, ca sunt respectate principiile de eficienta economica si profitabilitate.
b) La societatile comerciale aflate sub tutela sa:
sä numeasca reprezentantil statului in adunarea generala a actionarilor si sa aprobe mandatul acestora;
- sa propuna, in numele statului actionar, candidati pentru functiile de membri ai consiliului de administratie sau, dupa caz, de supraveghere, cu respectarea conditillor de calificare si experienta profesionala si selectie prevazute de O.U.G. nr. 109/2011;
- sa negocieze contractele de mandat cu Consiliul de Administratie/Supraveghere si a criterlilor de performanta;
- sä asigure stabilitatea Consiliului de administratie/supraveghere precum si mandatul de administrare;
- membrii ar trebui sa poata sa isi incheie mandatele, si cum ei au rol de profesionisti, nici numirea si nici revocarea lor nu ar trebui sa se produca din motive politice;
- sa evalueze periodic (de exemplu anual), prin reprezentantii sal in adunarea generala a actionarilor sau contractand evaluari independente, activitatea si performanta, per ansamblu, a consiliului de administratie/supraveghere, pentru a se asigura, in numele statului actionar, ca sunt respectate principiile de eficienta economica si profitabilitate;
- sa elaboreze anual un raport privind activitatea intreprinderilor publice aflate sub tutela sa;
- sa redacteze si sa publice instructiuni specifice Ministerului privind modul in care functiile de mai sus vor fi exercitate de personalul responsabil din Minister.

III. Fata de cele prezentate mai sus, supunem aprobarii urmatoarele activitati menite a consolida rolul de actionar al statului:

A. Ministerele de resort, impreuna cu Ministerul Finantelor Publice vor elabora instructiuni privind raspunderea si remunerarea reprezentantilor statului in A.G.A., consilii de administratie, comisii de privatizare sl alte comisii pentru intreprinderile publice, pe care le vor supune spre aprobare Guvernului, procedand dupa cum urmeaza:

a) Ministerele de resort vor analiza bunele practici din alte tari privind numarul reprezentantilor statului din fiecare Consiliu, AGA, Comisie de privatizare si alte comisii, salariile si beneficiile fiecarui membru, pentru Consiliul de Administratie/Supraveghere in ansamblul sau, pentru AGA si pentru Comisia de privatizare si alte Comisii.

b) Ministerele vor face sugestii sau propuneri pentru elaborarea unei politici de remunerare a reprezentantilor statului in A.G.A., consilii de administratie/supraveghere, comisii de privatizare si alte comisii, care va cuprinde:
- rolurile si responsabilitatile specifice, precum raspunderea pe care o au reprezentantii statului in fiecare din aceste organe;
- alcatuirea si structura de remunerare propuse, pentru fiecare din aceste organe;
- comparatii de piata relevante, pe anumite industrii si principii directoare generale privind remunerarea, cum ar fi: gruparea intreprinderilor publice in functie de marime, in functie cle marime si nivelul de clasificare al activitatilor din economia nationala; remunerare care sa reflecte responsabilitatile si raspunderea; publicarea acestor remunerari in rapoartele anuale.
- criteriile si procedurile de stabilire a numarului si selectie a reprezentantilor statului in A.G.A., consilii de administratie/ supraveghere, comisii de privatizare si alte comisii.

c) Propunerile vor fi transmite la Ministerul Finantelor Publice pana la 30.04.2014;

d) Ministerul Finantelor Publice va analiza si armoniza propunerile transmise de ministerele de resort intr-o forma agregata, pana la 31.05.2014.
f) Ministerul Finantelor Publice va definitiva pe baza propunerilor primite un proiect de memorandum privind Politica de remunerare din intreprinderile publice, pe care is va supune aprobgrii Guvemulul pana la data de 30.06.2014.
g) Incepand din anul 2015, Ministerul Finantelor Publice este responsabil sa actualizeze politicile de remunerare, in urma proceselor corespunzatoare de consultare cu ministerele de resort, pentru a reflecta modificarea anumitor conditii sau circumstante specifice

B. Ministerul Finantelor Publice impreuna cu ministerele de resort, va elabora un sistem complet de monitorizare a performantel intreprinderilor publice si a riscurilor bugetare, astfel:

1. in vederea elaborarii unui sistem complet de monitorizare a performantelor intreprinderilor publice ministerele de resort vor parcurge urmatorii pasi
a) identificarea strategiei si a abordarii elementare pentru dezvoltarea unui sistem de monitorizare a performantei;
b) stabilirea indicatorilor-cheie de performanta, financiari si nefinanciari (ajustati la specificul sectoarelor);
c) elaborarea unui plan de resurse umane pentru consolidarea capacitatii personalului existent in ministerele de resort, insarcinat cu monitorizare si evaluare;
d) proiectarea sistemelor IT si de suport necesare;
e) elaborarea si aplicarea unor metodologii pentru a crea o raportare consolidata a intreprinderilor publice, avand la baza cele mai bune practici internationaie;
2. Elementele componente ale sistemului de monitorizare astfel stabilite se transmit la Ministerul Finantelor Publice in vederea centralizarii si analizarii pana la 31.07.2014.
3. Ministerul Finantelor Publice in colaborare cu ministerele de resort, va definitiva sistemul complet, atotcuprinzator, de monitorizare si il va supune aprobarii Guvernului, pana la data de 15.12.2014.
4. Ministerul Finantelor Publice va incepe operarea sistemului de monitorizare a performantei, dupe aprobarea Guvernului, nu mai tarziu de 31.12.2014.
6. Ministerul Finantelor Publice va propune si o abordare si un set de indicatori-cheie de performanta, pentru evaluarea performanlei ministerelor de resort in ceea ce priveste implementarea OUG 109/2011 si indeplinirea rolului de actionar, in termen mai larg si le va transmite o propunere ministerelor de resort, pana pe 31.03.2015.

C. Revizuirea O.U.G. nr. 109/2011 pe baza unel evaluari independente a implementarii acesteia, parcurgand urmatoarele etape:

1. Ministerul Finantelor Publice, impreuna cu ministerele de resort, va realiza un raport anual de evaluare a implementarii O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.
2. Pe baza constatarilor din raportul anual, Ministerul Finantelor Publice impreuna cu Ministerul Justitiei si ministerele de resort vor propune amendamente la proiectul de lege privind consolidarea si extinderea O.U.G. nr. 109/2011, pentru ca aceasta sa devina o adevarata politica privind actionariatul. Termen: 31.11.2014

D. Ministerul Finantelor Publice va elabora un plan de actiune pentru extinderea IFRS in intreprinderile publice. In perioada 2014-2018, IFRS va fi cadrul de raportare pentru intreprinderile publice selectate. Termen pentru planul de actiune: 15.12.2014

E. Ministerul Finantelor Publice va crea cadrul legal privitor la transparenta financiara si obligatiile de dezvaluire a Informatillor referitoare la intreprinderile publice. Termen: 31.12.2015

F. Atributiile ce revin Ministerului Finantelor Publice se vor realiza prin structurile coordonate de ministrul delegat pentru buget".

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "MFP impune o monitorizare a firmelor la care e actionar statul":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.