Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

MFP: Ordin pentru aplicarea art. 2-5 din OG nr. 3 | Masuri financiare

18-Feb-2013
3090
Ministerul Finantelor a publicat Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 161/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor art. 2-5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2013 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte masuri financiare, precum si modificarea unor acte normative, publicat in Monitorul Oficial nr. 91 din 13 februarie 2013.


Ordinul ministrului finantelor publice nr. 161/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor art. 2-5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2013 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte masuri financiare, precum si modificarea unor acte normative, publicat in Monitorul Oficial nr. 91 din 13.02.2013

Avand in vedere dispozitiile art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2013 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte masuri financiare, precum si modificarea unor acte normative, in temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, viceprim-ministrul, ministrul finantelor publice, si ministrul delegat pentru buget emit urmatorul ordin:

Art. 1. Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor art. 2-5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2013 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte masuri financiare, precum si modificarea unor acte normative, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

Art. 2. Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul finantelor publice,
Daniel Chitoiu
Ministrul delegat pentru buget,
Liviu Voinea
Bucuresti, 8 februarie 2013.
Nr. 161.


ANEXA
NORME METODOLOGICE

pentru aplicarea prevederilor art. 2-5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2013 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte masuri financiare, precum si modificarea unor acte normative

Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale pot solicita Ministerului Finantelor Publice, pana la data de 29 martie 2013, contractarea de imprumuturi din varsaminte din privatizare, inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, cu termen de rambursare de maximum 5 ani, in limita sumei totale de 800.000 mii lei, in baza art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2013 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte masuri financiare, precum si modificarea unor acte normative. imprumuturile se acorda cu o rata a dobanzii situata la nivelul ratei dobanzii de politica monetara practicata de Banca Nationala a Romaniei, in vigoare la data acordarii imprumutului.

Art. 2.
(1) Imprumuturile pot fi contractate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale numai cu avizul Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale, prevazuta la art. 61 alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare. Limita de indatorare pentru aceste imprumuturi este de maximum 70%, calculata conform prevederilor art. 63 alin. (4) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Documentele prevazute la alin. (4) se depun de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale la directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti, dupa caz, in termenul prevazut la art. 1.

(3) Directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti inregistreaza documentele prevazute la alin. (4) in ordinea depunerii acestora de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale.

(4) Directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti, dupa caz, verifica daca documentatia depusa de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale in vederea solicitarii autorizarii imprumuturilor in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2013 cuprinde urmatoarele documente:
a) cererea pentru autorizarea contractarii imprumutului, semnata de catre ordonatorul principal de credite, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 1;
b) situatia arieratelor inregistrate in contabilitate fata de furnizorii de bunuri, servicii si lucrari, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 1a;
c) calculul gradului de indatorare a bugetului local al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 2;
d) serviciul datoriei publice locale existente, pe perioada imprumutului pentru care se solicita autorizarea, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 3;
e) declaratia pe propria raspundere a ordonatorului principal de credite privind situatia finantarilor rambursabile contractate si/sau garantate de unitatea/subdiviziunea administrativ teritoriala, aflate in derulare, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 4;
f) hotararea autoritatii deliberative prin care se aproba contractarea imprumutului, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 5;
g) adresa prin care se confirma de unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului deschiderea contului 50.81.01 "Disponibil din imprumuturi interne contractate de unitatile administrativ-teritoriale potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2013" si codul IBAN al acestuia;
h) copii de pe angajamentul legal: contract/comanda/ hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila aferenta relatiei contractuale cu furnizorii de bunuri, lucrari si servicii si copii ale facturilor care urmeaza a fi achitate, pe care ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale le certifica cu semnatura si stampila, inscriind "conform cu originalul";
i) situatia privind actualizarea sumelor cuprinse in facturi (de exemplu, majorari de intarziere, penalitati etc.).
(5) La verificarea documentelor prevazute la alin. (4), directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti au in vedere urmatoarele:
a) documentele prevazute la alin. (4) lit. a) - e) sa fie semnate de ordonatorul principal de credite si sa aiba aplicata stampila unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.

In cazul in care calitatea de ordonator principal de credite revine altei persoane decat primarul sau presedintele consiliului judetean, dupa caz, se va atasa si documentul/aprobarea autoritatii deliberative de delegare a atributiilor de ordonator principal de credite;
b) totalul general al sumelor inscrise in anexa nr. 1a sa fie mai mic sau egal cu valoarea arieratelor raportate in "Situatia platilor restante" raportate conform prevederilor art. 49 alin. 131 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, la finele lunii anterioare depunerii cererii. in situatia in care valoarea arieratelor prezentate in anexa nr. 1a este mai mare decat cea raportata la finele lunii anterioare depunerii cererii, unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale vor depune o nota justificativa, semnata de ordonatorul principal de credite, prin care motiveaza, pe propria raspundere, majorarea sumei;
c) la anexa nr. 2, verifica si avizeaza veniturile proprii din coloanele 1, 2 si 3, calculate conform art. 5 alin. (1) lit. a)din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, diminuate cu veniturile din valorificarea unor bunuri, cod indicator 39.02 "Venituri din valorificarea unor bunuri", pe baza datelor din conturile de executie;
d) la anexa nr. 2, sumele inscrise pe randurile 3, 4, 5 si 6 trebuie sa coincida cu sumele aferente perioadei 2013-2018 inscrise la randul II "Serviciul TOTAL al datoriei publice locale existente" din anexa nr. 3;
e) existenta documentelor prevazute la alin. (4) lit. h si i), precum si faptul ca:
(i) valoarea facturii emise in baza contractului/comenzii reprezinta arierat;
(ii) valoarea insumata a arieratelor din facturi este mai mica sau cel mult egala cu suma solicitata in cererea pentru autorizarea contractarii imprumutului.

(6) Ordonatorii principali de credite raspund pentru corectitudinea si realitatea datelor inscrise in documentele prevazute la alin. (4).

(7) Documentele prevazute la alin. (4) lit. a) - e) se depun de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale in doua exemplare, un original si o copie conforma cu originalul, iar documentul prevazut la alin. (4) lit. f) se depune in doua exemplare, in copie conforma cu originalul.

(8) Cele doua exemplare ale documentelor mentionate la alin. (4) lit. a) - f), precum si un exemplar al documentului mentionat la alin. (4) lit. g) se transmit de catre directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti, dupa caz, in ordinea primirii si inregistrarii acestora, potrivit alin. (3), cu adresa de inaintare, in termen de doua zile lucratoare de la primirea acestora, prin posta speciala, Ministerului Finantelor Publice - Directiei generale de trezorerie si datorie publica, in atentia Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale. Documentele mentionate la alin. (4) lit. h) si i) se arhiveaza la directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti.

Art. 3.
(1) Comisia de autorizare a imprumuturilor locale analizeaza documentatia, in ordinea primirii si inregistrarii acesteia la Ministerul Finantelor Publice - Directia generala de trezorerie si datorie publica, si stabileste valoarea imprumutului, astfel incat serviciul datoriei publice locale sa se incadreze in limita prevazuta la art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2013.

Astfel, pentru calcularea valorii imprumutului se va avea in vedere suma anuala minima a indicatorului "Serviciul anual al datoriei publice locale aferent imprumutului care poate fi contractat conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2013" din anexa nr. 2, cu exceptia anilor marginali.

(2) In situatia in care valoarea imprumutului autorizat este mai mica decat valoarea imprumutului solicitat, unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala utilizeaza, pe propria raspundere, suma incasata cu titlu de imprumut pentru achitarea oricaror arierate inscrise in "Situatia arieratelor inregistrate in contabilitate fata de furnizorii de bunuri, servicii si lucrari", prevazute in anexa nr. 1a.

Art. 4.
(1) Dupa emiterea hotararii Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale, Ministerul Finantelor Publice - Directia generala de trezorerie si datorie publica intocmeste proiectul conventiei de imprumut, pe care il transmite, in termen de maximum 3 zile lucratoare, in format electronic, unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, in vederea semnarii, pe adresele de e-mail ale persoanelor mentionate in anexa nr. 1.


Totodata, proiectul conventiei de imprumut se transmite directiilor generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti, dupa caz, in vederea urmaririi respectarii termenului mentionat la art. 4 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2013, pe adresele de e-mail ale persoanelor de contact desemnate, comunicate la adresa de email mf.trezorerie@mfinante.ro, in termen de maximum doua zile de la data publicarii prezentelor norme metodologice.

(2) Dupa primirea proiectului conventiei de imprumut de la Ministerul Finantelor Publice, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 6, unitatile/subdiviziunile administrativteritoriale au obligatia sa il semneze in termen de maximum doua zile lucratoare de la primire si sa il retransmita scanat, in format electronic, la adresa de e-mail mf.trezorerie@mfinante.ro

(3) Totodata, unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, in cadrul aceluiasi termen de doua zile lucratoare, depun doua exemplare originale ale conventiei de imprumut, stampilate si semnate de ordonatorul principal de credite, la directiile generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti, dupa caz, in vederea transmiterii acestora in ziua urmatoare primirii, prin posta speciala, catre Ministerul Finantelor Publice - Directia generala de trezorerie si datorie publica.

(4) Pentru operativitate, Directia generala de trezorerie si datorie publica, dupa primirea in format electronic de la unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale a exemplarului scanat al conventiei de imprumut, incepe demersurile necesare in vederea semnarii acesteia, respectiv obtinerea vizei de control financiar preventiv propriu si control delegat.

(5) In termen de 3 zile lucratoare de la data semnarii conventiei de imprumut de catre ambele parti, Ministerul Finantelor Publice, prin Directia generala de trezorerie si datorie publica, dispune virarea sumei aprobate prin conventia de imprumut in contul unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale beneficiare.

(6) Sumele acordate cu titlu de imprumut unitatilor/ subdiviziunilor administrativteritoriale se vireaza de Ministerul Finantelor Publice, din varsamintele din privatizare inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, in contul 50.81.01 "Disponibil din imprumuturi interne contractate de unitatile administrativ-teritoriale potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2013", deschis la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului pe numele unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale beneficiare. Directia generala de trezorerie si datorie publica intocmeste nota de virare a sumelor acordate cu titlu de imprumut vizata de control financiar preventiv propriu si aprobata de directorul general al directiei, in calitate de ordonator principal de credite delegat prin ordin al ministrului finantelor publice, si o transmite Directiei generale trezorerie si contabilitate publica.

(7) Ministerul Finantelor Publice, prin Directia generala de trezorerie si datorie publica, transmite, in ziua urmatoare semnarii conventiei de imprumut, un exemplar original si scadentarul obligatiilor de plata intocmit in functie de data virarii sumelor in contul de imprumut, prin posta speciala, directiilor generale ale finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti, pentru a fi retransmis, in ziua primirii, unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale beneficiare.

Art. 5.
(1) Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritoriala, in termen de o zi lucratoare de la data primirii conventiei de imprumut semnate de ambele parti, depune un exemplar al acesteia, in copie, la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului la care isi are conturile deschise, insotita de o copie a "Cererii pentru autorizarea contractarii unui imprumut", prevazuta in anexa nr. 1, si o copie a "Situatiei arieratelor inregistrate in contabilitate fata de furnizorii de bunuri, servicii si lucrari", prevazuta in anexa nr. 1a.

(2) In cazul in care unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala si institutia publica finantata din venituri proprii si subventii din bugetul local si/sau spitalul public din reteaua autoritatii administratiei publice locale au conturile deschise la unitati teritoriale ale Trezoreriei Statului diferite, unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului la care s-au depus documentele prevazute la alin. (1) le scaneaza si le transmite, prin e-mail sau fax, unitatilor teritoriale ale Trezoreriei Statului la care sunt deschise conturile institutiilor publice de subordonare locala respective.

(3) Adresele de e-mail/Numerele de fax prevazute la alin. (2) se stabilesc, de comun acord, intre unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului din cadrul fiecarui judet.

Art. 6.
(1) Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale incaseaza sumele virate de Ministerul Finantelor Publice din varsaminte din privatizare in contul 50.81.01 "Disponibil din imprumuturi interne contractate de unitatile administrativ-teritoriale potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2013".

(2) Sumele incasate potrivit alin. (1) se vireaza de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, in termenul prevazut la art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2013, din contul 50.81.01 "Disponibil din imprumuturi interne contractate de unitatile administrativ-teritoriale potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2013", astfel:

a) in conturile corespunzatoare ale furnizorilor de bunuri, servicii si lucrari - sumele aferente arieratelor proprii ale unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale inregistrate in contabilitate, inclusiv ale institutiilor publice din subordine finantate integral din bugetul local;

b) in contul 50.10.05 "Disponibil din sume primite conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2013 de institutiile publice finantate partial din bugetul local", deschis pe numele institutiilor publice finantate din venituri proprii si subventii din bugetul local - sumele corespunzatoare arieratelor inregistrate de aceste institutii publice in contabilitatea proprie, cu incadrarea in limita sumelor datorate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale institutiilor publice carora li se vireaza sume;
c) in contul 50.47.23 "Disponibil din sume primite conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2013 de spitalele publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale", deschis pe numele spitalelor publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale - sumele corespunzatoare arieratelor inregistrate de aceste institutii publice in contabilitatea proprie, cu respectarea prevederilor art. 2 alin. (4) lit . c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2013.

(3) in cazul viramentelor ce se efectueaza potrivit alin. (2) lit. b) si c), unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala convine cu fiecare institutie publica finantata din venituri proprii si subventii din bugetul local din subordine si/sau spital public din reteaua autoritatii administratiei publice locale ziua in care depun ordinele de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului, cu incadrarea in termenul prevazut la art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2013.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "MFP: Ordin pentru aplicarea art. 2-5 din OG nr. 3 | Masuri financiare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

Ce imprumuturi se mai acorda doar pana la 29 martie
Mai multe articole despre OUG nr. 3/2013




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.