Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modernizare versus reparatie cladire. Tratament contabil si fiscal

31-Mai-2012
25450
Analizam cazul unei societati care detine o cladire care va suporta o lucrare de modernizare. Vom stabili daca aceasta lucrare trebuie inclusa in valoarea cladirii si amortizata pe perioada ramasa de amortizat a cladirii, cladirea fiind amortizata pe o perioada de 40 de ani.

Raspuns:

Potrivit reglementarilor contabile aplicabile stabilite de pct. 107 alin. (1) si (2) din Ordinul 3055/2009 reglementari contabile conforme cu directivele europene, se considera o modernizare daca cheltuielile si platile efectuate ulterior cu un activ indeplinesc simultan 2 conditii:

a) o imbunatatire a parametrilor tehnici initiali, superiori celor existenti;

b) se estimeaza obtinerea de beneficii economice in perioada viitoare superioare celor estimate initial.
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

Prin urmare, un cazul in care investitiile respective nu indeplinesc cele doua conditii mentionate mai sus, se vor inregistra in contabilitate pe sema conturilor de cheltuieli. Costul reparatiilor efectuate la imobilizarile corporale, in scopul asigurarii utilizarii continue a acestora, trebuie recunoscut ca o cheltuiala in perioada in care este efectuata. (prin inregistrarea cheltuielilor direct prin debitul contului 611 " Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile" in corespondenta cu creditul contului 401"Furnizori").

In cazul in care investiile efectuate vor avea ca efect la scaderea costului cu intretinerea, la un aspect mai frumos al cladirii, la o izolatie termica superioara celei initiale, in acest caz, se vor inregistra in valoarea cladirii ca si modernizari.

In conformitate cu Ordinul 3055/2009 reglementari contabile conforme cu directivele europene, Subsectiunea 8.2.3, pct.105:

(1) O imobilizare corporala recunoscuta ca activ trebuie evaluata initial la costul sau determinat potrivit regulilor de evaluare din prezentele reglementari, in functie de modalitatea de intrare in entitate.

(2) Exemple de costuri care se efectueaza in legatura cu constructia unei imobilizari corporale, direct atribuibile acesteia, sunt:

a)costurile reprezentand salariile angajatilor, contributiile legale si alte cheltuieli legate de acestea, care rezulta direct din constructia imobilizarii corporale;
b)cheltuieli materiale;
c)costurile de amenajare a amplasamentului;
d)costurile initiale de livrare si manipulare;
e)costurile de instalare si asamblare;
f)cheltuieli de proiectare si pentru obtinerea autorizatiilor;
g)costurile de testare a functionarii corecte a activului, dupa deducerea incasarilor nete provenite din vanzarea elementelor produse in timpul aducerii activului la amplasamentul si conditia de functionare (cum ar fi esantioanele produse la testarea echipamentului);
h)onorariile profesionale platite avocatilor si expertilor etc.

Asadar, sunt recunoscute ca o componenta a activului, sub forma cheltuielilor ulterioare, investitiile efectuate la imobilizarile corporale. Acestea trebuie sa aiba ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai acestora si sa conduca la obtinerea de beneficii economice viitoare, suplimentare fata de cele estimate initial. Obtinerea de beneficii se poate realiza fie direct prin cresterea veniturilor, fie indirect prin reducerea cheltuielilor de intretinere si functionare.(Subsectiunea 8.2.3 pct.107 alin 2 din OMFP 3055/2009 )

A) Daca lucrarile de amenajare sunt executate in regie proprie v-a trebui sa alocati constructiei respective si costurile manoperei, intocmind un stat de salarii separat.
Desigur va trebui sa intocmiti un deviz de cheltuieli si pe baza acestuia sa faceti inregistrarile in contabilitate.

Va prezint o scurta monografie privind aceasta situatie:

1) Aprovizionarea cu materiale:

% 401 " Furnizori"

231" Imobilizari corporale in curs de executie"

4426 " Tva deductibila"

2) Executia lucrarilor cu salariatii proprii (se va intocmi un stat de plata separat):

231" Imobilizari corporale in curs de executie" %

421 " Personal remuneratii datorate"
431" Asigurari sociale"
447 " Cheltuieli cu impozite si taxe"
3) La finalizarea lucrarilor :

212 " Constructii: = 231" Imobilizari corporale in curs de executie"

Dupa receptia lucrarilor si inregistrarea lor in contabilitate prin marirea valorii de inventar a cladirii, aveti obligatia ca in termen de 30 de zile de la receptie sa declarati noua valoarea de inventar la directia de impozite si taxe locale, in vederea recalcularii impozitului pe cladiri datorat, conform art. 254 alin. 4 din Codul fiscal si pct. 67 lit. b din Normele metodologice la Codul fiscal , in cazul in care sunteti proprietarul cladirii respective, amortizarea cheltuielilor suplimentare se va face, in acest caz , pe durata ramasa neamortizata a cladirii respective.

B) Daca respectivele lucrari de amenajare a cladirii, sunt efectuate de catre un tert autorizat, trebuie sa aveti un contract de executie lucrari incheiat cu acesta, iar la facturile emise sa existe anexate situatii de lucrari/devize de constructii cat mai detaliate si care sa corespunda cu sumele facturate si mentionate in contracte/acte aditionale.

In cazul in care care materialele sunt procurate de societate, iar executia este realizata de o societate de constructii specializata, trebuie sa procedati la intocmirea bonurilor de consum in momentul predarii lor catre acea societate, a unor procese-verbale de predare-primire, iar la facturarea manoperei, societatea constructoare trebuie sa cuprinda in deviz, la rubrica separata (fara facturare) materiale clientului, care trebuie sa corespunda cu iesirile din bonurile de consum.

Monografia contabila este similara cu cea descrisa la pct. A, cu exceptia inregistrarilor privind salariile.

In acest caz cheltuielile cu manopera vor fi inregistrate pe seama contului 231 "Imobilizari corporale in curs de executie" iar dupa finalizarea lucrarilor se vor urma aceeasi pasi descrisi la pct.A.

In concluzie, numai in cazul in care cheltuielile nu sunt semnificative, acestea pot fi recunoscute in contul de profit si pierderi ca reparatii efectuate la imobilizari corporale, in scopul asigurarii continue a acestora, iar in cazul in care este vorba despre modernizarea cladirii, amortizarea investitiei se va face pe durata ramasa neamortizata a cladirii.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modernizare versus reparatie cladire. Tratament contabil si fiscal":
Rating:

Nota: 3.31 din 18 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Asigurarea medicala de sanatate pentru companii, deductibilitate fiscala de 400 de euro pe an
    • La inceput de 2017, una dintre cele mai cunoscute companii de servicii profesionale, de consultanta si audit din lume, PWC, afirma ca rata de crestere a costurilor medicale va fi de 6,5%, procent egal cu cel din anul precedent. In ceea ce priveste companiile care ofera planuri de asigurare de sanatate ca beneficiu la angajare, cea mai mare contributie la costurile angajatorului o au serviciile medicale in regim de spitalizare continua. Mai exact, ponderea acestora in costurile medicale suportate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.