Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificari cu privire la TVA: sinteza noilor prevederi

05-Ian-2012
2370
In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 938/30.12.2011 a fost publicata Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 125/27.12.2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.

Principalele schimbari efectuate se refera la urmatoarele aspecte aferente taxei pe valoarea adaugata:

1. Nu este considerata prestare de servicii utilizarea bunurilor, altele decat bunurile de capital, in folosul propriu al persoanei impozabile sau al personalului sau pentru a fi puse la dispozitia altor persoane in mod gratuit, a caror achizitie face obiectul limitarii la 50% a dreptului de deducere potrivit art. 145 indice 1 din Codul Fiscal - art. 129 alin. (4) lit. a).

2. Prevederea privind stabilirea exigibilitatii taxei pe valoarea adaugata la data incasarii avansului se extinde si la avansurile incasate pentru plata importurilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente importului - art. 134 indice 2 alin. (2) lit. b).

3. Se defineste livrarea unei constructii noi care nu este scutita de TVA ca fiind si orice constructie transformata sau parte transformata a unei constructii, daca costul transformarii, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea de piata a constructiei sau a partii din constructie, astfel cum aceasta este stabilita printr-un raport de expertiza, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii - art. 141 alin. (2) lit. f) pct. 4).
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii

4. Pentru achizitia vehiculelor rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, precum si pentru achizitia de combustibil destinat utilizarii acestor vehicule, se acorda dreptul de deducerea taxei in proportie de 50%. Exceptiile pentru care se acorda integral dreptul de deducere a TVA raman neschimbate. Prevederile mentionate se aplica inclusiv in situatia in care au fost emise facturi si/sau au fost platite avansuri, pentru contravaloarea partiala a vehiculelor rutiere motorizate, inainte de data de 1 ianuarie 2012, daca livrarea acestora intervine dupa data de 1 ianuarie 2012 inclusiv - art. 145 indice 1 alin. (1) partea introductiva.

5. Se stabileste faptul ca nu sunt considerate bunuri de capital activele corporale fixe amortizabile a caror durata normala de utilizare stabilita pentru amortizarea fiscala este mai mica de 5 ani precizandu-se mai clar ca durata de utilizare va fi inteleasa ca durata de amortizare fiscala; activele corporale fixe de natura mijloacelor fixe amortizabile care fac obiectul leasingului sunt considerate bunuri de capital la locator/finantator daca limita minima a duratei normale de utilizare este egala sau mai mare de 5 ani - art. 149 alin. (1) lit. a).

6. Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA care in cursul anului precedent nu depaseste plafonul de scutire (35.000 euro) sau cel determinat proportional cu data ramasa pana la finele anului pentru cea infiintata in cursul anului, poate solicita scoaterea din evidenta platitorilor de TVA cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs, calculat proportional cu perioada scursa de la inceputul anului, fractiunea de luna considerandu-se o luna calendaristica intreaga. Solicitarea se depune la organele competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila. Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Persoanele impozabile care solicita in cursul anului 2012 scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA nu au obligatia sa efectueze ajustarile de taxa corespunzatoare scoaterii din evidenta pentru bunurile/serviciile achizitionate pana la data de 30 septembrie 2011 inclusiv - art. 152 alin. (7) si (7 indice 2).

7. Persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125 indice 1 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA daca efectueaza in Romania oricare dintre urmatoarele operatiuni: importuri de bunuri, operatiunile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul Fiscal (inchirierea de bunuri imobile), daca opteaza pentru taxarea acestora; operatiunile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul Fiscal (livrarea de cladiri) daca acestea sunt taxabile prin efectul legii sau prin optiune - art. 153 alin. (4).

8. Se introduce in Codul Fiscal prevederea referitoare la stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA a societatilor comerciale cu sediul activitatii economice in Romania infiintate in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului - art. 153 alin. (7 indice 1).

9. Organele fiscale competente anuleaza din oficiu inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA pe langa situatiile in care contribuabilul este declarat inactiv sau a intrat in inactivitate temporara si in urmatoarele cazuri :

- daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin (2) lit. a) din OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente (atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilit prin decizie a organului fiscal competent ramas definitiv in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca, dupa caz);

- daca nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxa, din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare semestrului calendaristic;

- daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare;

- daca persona nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, la solicitarea persoanei impozabile sau din oficiu de catre organele fiscale competente;

- in situatia scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in cazul contribuabililor care nu au depasit plafonul de scutire, la solicitarea persoanei impozabile.

Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA organele fiscale competente inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA, astfel:

- din oficiu, de la data la care a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, in cazul persoanelor impozabile declarate inactive sau intrate in suspendare temporara;

- la solicitarea persoanei impozabile in situatia in care aceasta sau asociatii/administratorii acesteia au avut fapte inscrise in cazierul fiscal si au fost anulate, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;

- la solicitarea persoanei impozabile in situatia in care aceasta nu a depus decontul de taxa pe parcursul unui semestru calendaristic, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA, pe baza prezentarii deconturilor de taxa nedepuse la termen si a unei cereri motivate din care sa rezulte ca se angajeaza sa depuna la termenele prevazute de lege deconturile de taxa; Daca respectiva situatie reprezinta prima abatere, persoanele impozabile vor fi inregistrate in scopuri de TVA, daca indeplinesc toate conditiile, numai dupa o perioada de 3 luni de la anularea inregistrarii. in situatia in care, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA situatia se repeta, organele fiscale vor anula codul de inregistrare in scopuri de TVA si nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare;

- la solicitarea persoanei impozabile, in situatia in care scoaterea din evidenta s-a datorat depunerii de deconturi in care nu sunt inscrise achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice, cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care a solicitat inregistrarea, data inregistrarii in scopuri de TVA fiind data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA. Organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare daca persoana impozabila nu depune o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii.

Persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA cu exceptia celor inactivi, celor care au solicitat scoaterea din evidenta pentru nedepasirea plafonului de scutire si celor care nu erau obligati sa se inregistreze in scopuri de TVA, nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (1 indice 1) si (1 indice 3) din ordonanta, respectiv nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva - art. 153 alin. (9) si (9 indice 1).

10. Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va organiza Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 si Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata. Registrele vor fi publice si se vor afisa pe websiteul ANAF - art. 153 alin. (9 indice 2).

11. Se introduce posibilitatea ca persoanele impozabile pentru care a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA in situatia nedepasirii plafonului de scutire si care nu au efectuat ajustarile de taxa prevazute de lege in ultimul decont depus inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA sau au efectuat ajustari incorecte, sa depuna o declaratie privind sumele rezultate ca urmare a ajustarilor TVA efectuate conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161 sau privind corectia ajustarilor efectuate. Persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat in toate celelalte situatii mentionate la art. 153 alin. (9) din ordonanta, trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunile impozabile efectuate in perioada in care persoana impozabila nu are cod valabil de TVA - art. 156 indice 3 alin. (9) si (10).

12. La solicitarea inregistrarii in Registrul Operatorilor Intracomunitari de catre societatile comerciale se va solicita cazierul judiciar numai pentru asociatii ce detin mai mult de 5% din capitalul social - art. 158 indice 2 alin. (15).

13. Se extind masurile de simplificare la livrarea mai multor categorii de deseuri, astfel:

- livrarea de deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si neferoase, inclusiv livrarea de produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;

- livrarea de reziduuri si alte materiale reciclabile alcatuite din metale feroase si neferoase, aliajele acestora, zgura, cenusa si reziduuri industriale ce contin metale sau aliajele lor;

- livrarea de deseuri de materiale reciclabile si materiale reciclabile uzate constand in hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla;

- livrarea materialelor prevazute mai sus dupa prelucrarea/transformarea acestora prin operatiuni de curatare, polizare, selectie, taiere, fragmentare, presare sau turnare in lingouri, inclusiv a lingourilor de metale neferoase pentru obtinerea carora s-au adaugat alte elemente de aliere - art. 160 alin. (2) lit. a).
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificari cu privire la TVA: sinteza noilor prevederi":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (2)

07-Ian-2012

Consider cÄ? ar fi util sÄ? organizaÅ£i un simpozion privind interpretarea noilor reglementÄ?ri din codul fiscal.

06-Ian-2012

Pct.4. Se aplica aceste prevederi si autoturismelor cumparate de societate pentru transportul personalului acesteia asociati, directori, etc. ?





Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.