Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificari in domeniul TVA aduse de Ordinul 1559/2016

31-Mai-2016
505

Redam mai jos Ordinul 1559/2016 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.

In rezumat, potrivit CECCAR Bihor, noul ordin:

- aproba Procedura de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII “Taxa pe valoarea adaugata” din Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicarea Codului fiscal;

- restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii, cu posibilitatea de prelungire in conditiile prevazute de art. 77 din Codul de procedura fiscala;


- procedura se aplica si cererilor de restituire aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentului ordin;

- aproba modelul si continutul formularului “Decizie de restituire a taxei pe valoarea adaugata”.

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii


ORDIN Nr. 1559/2016 din 17 mai 2016 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe
valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016
EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALa DE ADMINISTRARE FISCALA

PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 394 din 24 mai 2016

In temeiul art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 98 lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:

ART. 1
Se aproba Procedura de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, prevazuta in anexa nr. 1.

ART. 2
Procedura se aplica si cererilor de restituire aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentului ordin.

ART. 3
Se aproba modelul si continutul formularului "Decizie de restituire a taxei pe valoarea adaugata", cod MFP 14.13.02.02/r, prevazut in anexa nr. 2.

ART. 4
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.

ART. 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

ART. 6
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.250/2007 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 834 din 5 decembrie 2007.

ART. 7
Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si unitatile fiscale subordonate acestora vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Eugen-Dragos Doros
Bucuresti, 17 mai 2016.
Nr. 1.559.

ANEXA 1
PROCEDURa de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016

1. Restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii, cu posibilitatea de prelungire in conditiile prevazute de art. 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Cererea de restituire se depune de catre persoanele care au dreptul sa solicite restituirea, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.

3. (1) Cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata, impreuna cu documentatia prevazuta de dispozitiile legale in vigoare, se depun la organul fiscal competent, direct la registratura sau la posta, prin scrisoare recomandata.

3. (2) Organul fiscal competent este:
a) pentru cererile de restituire depuse in conditiile Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata aprobate prin ordine ale ministrului finantelor publice – organul fiscal desemnat prin respectivele acte normative;
b) pentru celelalte cereri de restituire - organul fiscal competent in a carui evidenta fiscala este inregistrat solicitantul.

4. De la registratura, cererea insotita de documentatia prevazuta la pct. 3 alin. (1) se repartizeaza compartimentului cu atributii in domeniul solutionarii cererilor de restituire a TVA, denumit in continuare compartiment de specialitate, care inregistreaza cererile intr-o evidenta speciala, organizata potrivit anexei nr. 1 care face parte integranta din prezenta procedura.

5. Compartimentul de specialitate analizeaza cererea si documentatia depusa de solicitant, verificand respectarea conditiilor prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru restituirea TVA, si intocmeste Referatul pentru analiza documentara, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta procedura.

6. (1) Pe baza constatarilor cuprinse in Referatul pentru analiza documentara, compartimentul de specialitate intocmeste proiectul Deciziei de restituire a taxei pe valoarea adaugata, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 la prezentul ordin.

6. (2) Decizia se intocmeste in doua exemplare, se verifica si se vizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza, impreuna cu documentatia si Referatul pentru analiza documentara, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.

6. (3) Deciziile de restituire a TVA emise sunt decizii sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 94 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

7. Decizia de restituire a TVA aprobata se transmite compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau restituirii, in conformitate cu prevederile art. 167 si 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

8. (1) Compartimentul de colectare, in baza datelor din evidenta analitica pe platitor, precum si a Deciziei de restituire a TVA, intocmeste Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, conform formularelor aprobate.

8. (2) Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume se intocmeste in trei exemplare, se semneaza de seful compartimentului de colectare si se aproba de conducatorul adjunct al unitatii fiscale.

8. (3) Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, aprobata, se transmite, pe baza de borderou, compartimentului de trezorerie in vederea efectuarii compensarii si/sau restituirii.

9. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii compartimentul de trezorerie transmite compartimentului de colectare doua exemplare ale deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau ale notei privind restituirea/rambursarea unor sume, acestea purtand viza unitatii de trezorerie a statului.

10. Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate ambele exemplare ale deciziilor si ale notei, un exemplar pentru a fi comunicat solicitantului si un exemplar in vederea arhivarii.

11. (1) Dupa operarea datelor privind solutionarea cererii de restituire in evidenta speciala, compartimentul de specialitate transmite dosarul solicitarii compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.

11. (2) Dosarul solicitarii cuprinde:
- cererea solicitantului;
- Referatul pentru analiza documentara;
- Decizia de restituire a TVA;
- Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume.

12. Dupa primirea Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume de la compartimentul de colectare, compartimentul de specialitate il instiinteaza pe solicitant despre modul de solutionare a cererii, prin transmiterea Deciziei de restituire a TVA, a Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume.

ANEXA 1
la procedura
Evidenta cererilor de restituire a TVA
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:

A - Denumirea solicitantului
B - Codul de identificare fiscala
_____________________________________________________________________________
|Nr. | A| B|Nr. si data |Suma |Decizia |Suma |Diferenta |Data |
|crt.| | |inregistrarii|solicitata|organului|aprobata|fata de |efectuarii |
| | | |cererii de | |fiscal*) | |suma |compensarii|
| | | |restituire a | | | |solicitata|si/sau |
| | | |TVA | | | | |restituirii|
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
| 0 | 1| 2| 3 | 4 | 5 | 6 |7 = 4 - 6 | 8 |
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
| | | | | | | | | |
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
| | | | | | | | | |
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
*) Se va completa cu: A, in cazul cererilor aprobate;
R, in cazul cererilor respinse.
ANEXA 2
la procedura
MINISTERUL FINANtELOR PUBLICE
AGENtIA NAtIONALa DE ADMINISTRARE FISCALa
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice ......./
Directia generala de administrare a marilor contribuabili
Unitatea Fiscala ........................................
Nr. ................/............
Aprobat
Conducatorul unitatii fiscale,
..............................
REFERAT
pentru analiza documentara
Prin Cererea de restituire a TVA inregistrata cu nr. ........../.....,
.............................................................................,
(denumirea contribuabilului)
cod de identificare fiscala ....................., solicita restituirea TVA in suma
de ........................ (lei)
Restituirea este solicitata pentru: ......................................
.........................................................................,
in temeiul dispozitiilor legale ...................................
Pentru acordarea restituirii au fost verificate urmatoarele documente:
..........................................................................
..............................................................................
..............................................................................
............................................................................ .
in urma verificarii documentatiei depuse in vederea restituirii s-au constatat urmatoarele:
..............................................................................
..............................................................................
............................................................................ .
in urma analizei facturilor anexate de contribuabil au rezultat urmatoarele:
TVA acceptata - lei -
______________________________________________________________________________
|Nr. | Factura/| Furnizor/| Codul de | Total | Baza de | TVA| Documente|
|crt. | Nr./data| Prestator| identificare | factura| impozitare| | de plata |
| | | | fiscala al | | | | a |
| | | | furnizorului/| | | | facturii |
| | | | prestatorului| | | | |
|_____|_________|__________|______________|________|___________|____|__________|
| | | | | | | | |
|_____|_________|__________|______________|________|___________|____|__________|
|TOTAL| | | | | | | |
|_____|_________|__________|______________|________|___________|____|__________|
TVA respinsa: - lei -
______________________________________________________________________________
|Nr. | Factura | Furnizor | Total | Baza de | TVA | Motivele | Temeiul |
|crt. | Nr./data | | factura | impozitare| | de fapt | de drept |
|_____|__________|___________|_________|___________|_____|__________|__________|
| | | | | | | | |
|_____|__________|___________|_________|___________|_____|__________|__________|
|TOTAL| | | | | | | |
|_____|__________|___________|_________|___________|_____|__________|__________|
Ca urmare a celor prezentate, situatia TVA este urmatoarea:
TVA solicitata la restituire: ..............
TVA aprobata la restituire: ................
TVA respinsa la restituire: ................
Avizat, Verificat, intocmit,
Functia ............ Functia ............ Functia ............
Numele si prenumele ..... Numele si prenumele ...... Numele si prenumele .....
Data ............... Data ............... Data ...............
Semnatura .......... Semnatura .......... Semnatura ..........
ANEXA 2
_______ ___________
/ROMANIA MINISTERUL FINANtELOR PUBLICE |Sigla |
/ Agentia Nationala de Administrare Fiscala |D.G.R.F.P./|
| MINISTERUL| Directia Generala Regionala a Finantelor |D.G.A.M.C. |
| FINANtELOR| Publice ......./ |___________|
PUBLICE / Directia generala de administrare a marilor
_______/ contribuabili
Unitatea Fiscala ..........................
Nr. ......../.................
Adresa: ...........................
Tel. ..............................
Fax. ..............................
E-mail: ...........................
DECIZIE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADaUGATa
Catre: Denumirea/Numele si prenumele ...............................
Cod de identificare fiscala ........................................
Adresa: Localitatea ......................, str. ................... nr. ...., bl. ....,
ap. ...., et. ...., judetul/sectorul ......................
in baza art. 98 lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu
modificarile si completarile ulterioare, a cererii de restituire a TVA, inregistrata cu
nr. ......... din ......................, se stabileste taxa pe valoarea adaugata de restituit,
astfel:
TVA solicitata la restituire ................................... lei
TVA aprobata la restituire ..................................... lei
TVA respinsa la restituire ..................................... lei
Motivatia respingerii: ...................................................
..............................................................................
..............................................................................
Suma aprobata la restituire urmeaza procedura prevazuta la art. 165, 167 sau 168, dupa caz, din
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prezenta Decizie de restituire a taxei pe valoarea adaugata poate fi contestata in termen de 45
de zile de la data comunicarii, sub sanctiunea decaderii, potrivit art. 270 alin. (1) din Legea nr.
207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, la organul
fiscal competent, potrivit art. 272 alin. (1) din acelasi act normativ.
Conducatorul unitatii fiscale
Numele si prenumele
Semnatura si stampila
_____________________________________
Cod MFP 14.13.02.02/r | www.anaf.ro |
|_____________________________________|

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificari in domeniul TVA aduse de Ordinul 1559/2016":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

  • Cesiune parti sociale. Cum intocmim monografia contabila?
    • In cazul urmator, actionariatul societatii A este detinut de doua persoane fizice in proportii egale 50% X si 50% Y. Persoana X cedeaza partile sociale societatii B care devine actionar in A. Capitalul social al lui A este 200 lei. Vom vedea care este monografia contabila si ce declaratii trebuie depuse de cele doua societati A si B. Iata raspunsul specialistului: La nivelul societatii A, nu exista inregistrari contabile (schimbare asociatilor nu genereaza modificari). Daca partile sociale sunt...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.