Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificari in evidenta PFA 2016 si prevederi OMFP 170/2015. Declaratii, impozit sediu si alte obligatii

15-Ian-2016
12647

In randurile de mai jos, urmarim ce declaratii trebuie depuse de un PFA conform noului Cod fiscal din 2016, cand si ce impozite se platesc pentru PFA fara salariati, cu mentiunea ca facem referire venituri din profesii liberale - contabil autorizat, membru CECCAR.

De asemenea, in ce priveste impozitele locale, vom vedea daca se plateste impozit pe cladire in functie de suprafata ocupata intr-un apartament ca PFA (de exemplu, o camera) si daca pentru un PFA (contabil autorizat) trebuie declarat mai intai la Administratia Financiara specificand ca acesta detine sediul profesional la adresa X (o camera) sau daca se declara pe proprie raspundere spatiul strict aferent. In plus, vom vedea daca declaratia trebuie depusa de proprietarul imobilului pana pe 29 februarie.

Totodata, vom stabili in ce masura se procedeaza corect daca nu se deduce cheltuiala sediului in evidenta contabila - intretinere, telefonie etc. daca nu se doreste, mai ales in cazul in care spatiul este preluat prin contract de comodat si facturile nu sunt pe numele PFA, precum si daca acesta poate functiona tot cu

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
contabilitate in partida simpla.


1) Dat fiind ca de la 1 ianuarie 2016 pentru veniturile din activitati independente pentru care se estimeaza ca venitul net care se va obtine depaseste 35% din salariul mediu pe economie, se datoreaza CAS de cel putin 10,5% (cine doreste stagiu integral de cotizare va achita 26, 8%), singura "scapare" de la plata CAS este sa se declare un venit net estimat pentru anul 2016 mai mic de 11.260 de lei.
Salariu mediu brut pe economie in anul 2016 a fost stabilit la 2.681 de lei.
2.681 lei x 12 luni x 35% = 11.260 lei

Un cabinet al unui contabil autorizat membru CECCAR care a functionat si anul trecut are urmatoarele obligatii declarative in 2016:

Daca nu va deranjeaza sa platiti contributia la CAS – declaratia 200 privind veniturile realizate din Romania in 2015 pana pe 25 mai 2016.

Daca doriti sa declarati un venit estimat mai mic decat limita ceruta pentru CAS – declaratia 200 se va depune pana pe 31 ianuarie impreuna cu declaratia 220 privind venitul estimat a se obtine in 2016 (declaratia 220 nu se primeste decat impreuna cu 200 – cel putin in Bucuresti) in care veti mentiona un venit mai mic de 11.260 de lei.

Daca venitul realizat din ultima declaratie sau venitul estimat este mai mare decat limita de 35% din salariul mediu pe economie sau doriti sa va asigurati si la CAS trebuie sa depuneti declaratia 600 privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii pana pe 31 ianuarie (data nu este limitativa)

In luna februarie va trebui sa mai depuneti formularul 392 Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2015.

Obligatiile de plata vor fi cele din decizia de impunere : 16% impozit pe venit + 5,5% contributia de sanatate.
De asemenea , daca s-a depus declaratia 600 – 10,5 % sau 26,3% (in functie de cat ati optat).

2) Contabilitatea cabinetului se poate tine in partida simpla cu respectarea prevederilor OMFP 170/2015 care contine reglementarile contabile privind contabilitatea in partida simpla.

3) Taxele locale

In situatia in care sediul profesional al cabinetului este intr-o camera din apartamentul unei persoane fizice se aplica regulile de la art. 459 din Noul Cod fiscal:

"ART. 459 - Calculul impozitului pe cladirile cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential conform art. 457 cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential, conform art. 458.
(2) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457.
(3) Daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential nu pot fi evidentiate distinct, se aplica urmatoarele reguli:
a) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457;
b) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul pe cladiri se calculeaza conform prevederilor art. 458."

Practic, daca in camera respectiva nu se desfasoara activitate economica – pentru ca ati metionat ca utilitatile nu sunt pe numele cabinetului - (nu aveti angajati, lucrati la sediul clientilor) proprietarul nu are nicio obligatie.

Daca in camera respectiva desfasurati activitate economica, proprietarul va declara pana pe 31 martie 2015 la Taxele locale ca detine o proprietate cu destinatie mixta , delimiteaza spatiul utilizat in scop nerezidential in declaratie si va primi decizia deimpunere calculata conform articolului citat mai sus.

4) Pentru analiza deductibilitatii cheltuielilor cabinetului se vor aplica prevederile art. 68 - Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate din Noul Cod fiscal.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificari in evidenta PFA 2016 si prevederi OMFP 170/2015. Declaratii, impozit sediu si alte obligatii":
Rating:

Nota: 3.83 din 35 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.