Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificari ?in serie? la sistemele de asigurari - apr. 2008

06-Iun-2008
4550

cons. jur. Daniela Stefan


Pana in prezent, angajatorii aveau obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj aplicata asupra salariului de baza lunar brut.

Hotararea Guvernului nr. 149/2008, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 126, din 18 februarie 2008, a modificat articolul 14 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002.

In conformitate cu acest act normativ, baza lunara de calcul asupra careia angajatorii au obligatia de a retine si a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, conform art. 271 alin. (1) din lege, este reprezentata de venitul brut realizat lunar de persoanele asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 192 din lege, constituit, dupa caz, din:

a) salariul de baza lunar brut, corespunzator timpului efectiv lucrat, la care se adauga, dupa caz: indemnizatia de conducere, salariul de merit, precum si alte drepturi salariale care, potrivit actelor normative ori contractelor colective sau individuale de munca, fac parte din salariul de baza;

b) indemnizatia bruta lunara pentru persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective, precum si pentru persoanele care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti;

c) solda bruta lunara, indemnizatiile, primele, premiile, sporurile si alte drepturi ale soldatilor si gradatilor voluntari, acordate si suportate, potrivit legii, de unitati;

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii

d) drepturile banesti in valoare bruta realizate lunar de persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator;

e) remuneratia directorilor si membrilor directoratului societatilor pe actiuni, numiti in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

f) sporurile, adaosurile si drepturile banesti, acordate potrivit legii ori contractelor colective sau individuale de munca, sub forma de procent din elementele prevazute la lit. a)-d) ori ca sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu;

g) indemnizatiile pentru concedii, indemnizatiile pentru perioadele de incapacitate temporara de munca, suportate de unitati, conform legii, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile, precum si orice alte indemnizatii acordate salariatilor si suportate de unitati, potrivit legii;

h) sumele rezultate prin plata cu ora, garzi, indemnizatii clinice;

i) drepturile banesti acordate potrivit legii ori contractelor colective sau individuale de munca sub forma de stimulente, premii si prime;

j) orice alte sume platite din fondul de salarii.

In baza de calcul nu se includ urmatoarele sume:

a) prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv cele acordate pentru accidente de munca si boli profesionale;

b) diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer;

c) drepturi de autor;

d) participarea salariatilor la profit;

e) compensatiile acordate in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca, salariatilor concediati pentru motive care nu tin de persoana lor;

f) veniturile brute realizate de persoanele care nu se mai regasesc in situatiile prevazute la art. 19 din lege, dar incaseaza venituri ca urmare a faptului ca au detinut calitatea de asigurat obligatoriu prin efectul legii.

In temeiul art. 14 alin. (4) din normele metodologice invocate, in lunile in care raporturile de munca sau de serviciu se stabilesc, inceteaza, se suspenda, respectiv se reiau, cu exceptia suspendarii pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile, contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazuta la art. 27 din lege, se calculeaza prin aplicarea cotei prevazute de lege pentru contributia individuala asupra bazei de calcul prevazute la alin. (1), corespunzatoare timpului efectiv lucrat in luna respectiva.

Asadar, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile, din punctul de vedere al platii contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru aceasta perioada de suspendare exista obligatia retinerii si virarii contributiei individuale.

De asemenea, baza lunara de calcul asupra careia angajatorul are obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj include si indemnizatiile pentru perioadele de incapacitate temporara de munca, suportate de unitati, conform legii, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 zile.

Hotararea Guvernului nr. 144/20083 privind aprobarea Normelor metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale reglementeaza modul de calcul al contributiei datorate lunar de angajator, in functie de clasa de risc si de tipul activitatii fiecarui angajator.

In temeiul art. 6 din Normele metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, angajatorii care isi modifica activitatea principala, implicit codul CAEN aferent, vor plati cota de contributie aferenta noului tarif de risc incepand cu luna urmatoare schimbarii activitatii principale, in baza declaratiei pe propria raspundere depuse.

Tariful de risc4, respectiv co ta de contributie, are valoarea cuprinsa intre 0,4 si 2%, aplicata asupra bazei lunare de calcul.

Normele metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale precizeaza la art. 1 lit. c) ca baza lunara de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale este cea prevazuta la art. 1015 din Legea nr. 346/20026, fara a defini sau a detalia notiunea de ?venit brut realizat lunar?.

Conform art. 10 din Normele metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, termenul de declarare si de plata a acestei contributii este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se efectueaza plata drepturilor salariale.

In cazul in care nu s-a efectuat plata acestei contributii in termenul legal, cheltuielile pentru prestatiile si serviciile de asigurare prevazute de lege si efectuate de asigurator se recupereaza de la angajator, conform prevederilor legale, dupa stabilirea caracterului de munca al accidentului, respectiv caracterului profesional al bolii si primirea documentelor justificative de plata de la prestatorii de servicii.

Ordinul nr. 129/2008 a modificat normele de aplicarea prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Potrivit acestui act normativ, pensia de urmas se acorda copiilor daca isi continua studiile intr-o forma de invatamant organizata potrivit legii, indiferent de nivelul ei, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani.

Referitor la calculul pensiilor, Ordinul nr. 129/2008 precizeaza ca punctajul anual al asiguratului se determina potrivit art. 787 alin. (1) si (2) din Legea nr. 19/2000, pe baza venitului brut realizat lunar8 sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care au constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale.

Beneficiaza de majorarea punctajului prevazuta la art. 78 alin. (8)9 din lege persoanele care, dupa indeplinirea cumulativa a conditiilor de pensionare pentru limita de varsta prevazute de lege, contribuie o anumita perioada la sistemul public de pensii.

Aceasta majorare se aplica numai punctajului corespunzator perioadei de stagiu de cotizare, realizata dupa indeplinirea cumulativa a conditiilor de pensionare pentru limita de varsta. Majorarea punctajului se acorda si in cazul recalcularii pensiilor, reglementata la art. 95 din lege, folosindu-se aceeasi procedura.

Note
1 Potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu
modificarile si completarile ulterioare, angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, a carei cota se aplica asupra bazei lunare de calcul, reprezentata de venitul brut realizat lunar, in situatia persoanelor asigurate obligatoriu prin efectul legii, prevazute la art. 19. Alin. (2) al art. 27 din Legea nr. 76/2002 stipuleaza ca prevederile alin. (1) nu se aplica pe perioada in care raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 19, sunt suspendate potrivit legii, cu exceptia perioadei de incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile.

2 Persoanele asigurate obligatoriu, prevazute la articolul 19 din Legea nr. 76/2002, sunt: a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau pe baza de contract de munca temporara, in conditiile legii, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari; b) functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza actului de numire; c) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului; d) militarii angajati pe baza de contract; e) persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator; f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la lit. a)-e).

3 Publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 124, din 18 februarie 2008.

4 Tariful de risc reprezinta procentul aplicat asupra bazei lunare de calcul a contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.

5 Baza lunara de calcul la care angajatorul datoreaza contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale o constituie suma veniturilor brute realizate lunar.

6 Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 454, din 27 iunie 2002.

7 Punctajul anual al asiguratului se determina prin impartirea la 12 a punctajului rezultat in anul respectiv din insumarea numarului de puncte realizat in fiecare luna. Numarul de puncte realizat in fiecare luna se calculeaza prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile si adaosurile sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice.

Pentru perioadele in care Institutul National de Statistica si Studii Economice a comunicat numai salariul mediu brut lunar pe economie la nivel anual, punctajul anual al asiguratului se determina ca raport intre media lunara din anul respectiv a salariilor brute individuale, inclusiv sporurile si adaosurile sau, dupa caz, a venitului asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale si salariul mediu brut lunar pe economie din anul respectiv, comunicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice.

8 Conform art. 19 din Normele de aplicare a Legii nr. 19, aprobate prin Ordinul nr. 340/2001, venitul brut realizat lunar reprezinta totalitatea veniturilor in bani sau in natura, indiferent de fondurile din care acestea se achita, realizate de asiguratii care se afla in una sau mai multe dintre situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege. In venitul brut realizat de aceste categorii de personae sunt incluse si acele venituri in bani sau in natura care sunt obtinute ca urmare a desfasurarii unor activitati remunerate, in folosul unor entitati, altele decat angajatorul/angajatorii la care deruleaza activitatea de baza.

9 Asiguratii care, dupa indeplinirea condittiilor de pensionare pentru limita de varsta, contribuie o anumita perioada la sistemul public, regasindu-se in una dintre situatiile prevazute la art. 5, beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3% pentru fiecare luna, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificari ?in serie? la sistemele de asigurari - apr. 2008":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.