Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificari TVA: noi criterii pentru anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA

16-Ian-2015
2065


Analiza de mai jos se refera la OMFP nr. 1820 din 30 Decembrie 2014, publicat in Monitorul Oficial nr. 0020 din 12 ianuarie 2015 si la OpANAF nr. 19 din 07 Ianuarie 2015, publicat in Monitorul Oficial nr. 0019 din 12 ianuarie 2015.


OMFP 1820/2014
Ordin privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 6/2014

Consultati actul normativ aici!

OpANAF nr. 19 din 07 Ianuarie 2015

Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii

Ordin privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscala nr. 3.331/2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare

Consultati actul normativ aici!

Prin Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 6/2014 se expliciteaza baza de calcul a TVA pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii la care nu s-a colectat TVA la momentul livrarii de bunuri/prestarii de servicii, de obicei din culpa furnizorului ce nu s-a inregistrat in scopuri de TVA desi ar fi avut aceasta obligatie.

Este situatia persoanelor fizice ce au avut mai multe tranzactii cu terenuri construibile sau constructii noi si in ciuda faptului ca au depasit plafonul de scutire de TVA nu s-au inregistrat in scopuri de TVA iar la vanzare nu au colectat TVA.

Aceeasi situatie se aplica si persoanelor juridice sau persoanelor fizice autorizate ce au depasit plafonul cifrei de afaceri pentru care se acorda scutire de TVA, fara sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA si fara sa colecteze TVA la livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate ulterior depasirii plafonului.

Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 6/2014 vine sa prezinte modul de determinare a bazei de calcul pentru TVA si modul de calcul al TVA pentru aceste tranzactii cand exista o situatie post-factum ce obliga aceste persoane la plata TVA.

Sunt posibile trei situatii, in functie de vointa partilor rezultata din contracte sau din alte mijloace de proba, dupa cum urmeaza:

a. daca partile au prevazut in mod expres ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii, in acest caz, pentru aceste livrari de bunuri sau prestari de servicii taxa pe valoarea adaugata se va aplica peste intreaga contravaloare a bunurilor livrate/serviciilor prestate.

b. atunci cand partile nu au facut nicio mentiune cu privire la TVA iar furnizorul nu poate recupera taxa pe valoarea adaugata de la client, probabil situatia cea mai des intalnita in practica, in acest caz taxa pe valoarea adaugata se considera ca fiind deja inclusa in pretul de livrare a bunurilor sau prestare de servicii. In acest caz, taxa pe valoarea adaugata se va determina prin metoda sutei majorate, cunoscandu-se ca aceasta este inclusa in pretul total al tranzactiei.

c. atunci cand partile au prevazut ca taxa pe valoarea adaugata este inclusa in contravaloarea livrarii/prestarii de servicii, taxa pe valoarea adaugata aferenta tranzactiei se determina tot prin metoda sutei majorate. Aceasta situatie este una totusi atipica dar posibila, ce porneste de la o prezumtie mai putin corecta, respectiv furnizorul a fost constient ca trebuia sa se inregistreze in scopuri de TVA dar nu a respectat procedura legala.

Fata de prevederile anterioare existente, modificarea majora este data de ultimele doua situatii, cand TVA se considera inclusa in pret. Anterior, autoritatile fiscale solicitau TVA pornind de la prezumtia ca acesta nu este inclus in pret si s-ar aplica la valoarea tranzactiei.

Prin OpANAF nr. 19/2015 se modifica procedura existenta privind modificarea din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA.

Actul normativ analizat astazi se adreseaza in principal persoanelor juridice inregistrate in scopuri de TVA ce isi vor pierde aceasta calitate in cazul in care participantii la societate au inscrise in cazierul fiscal infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

ANAF are dreptul sa anuleze din oficiu codul de inregistrare fiscala cand aceste persoane au infaptuit infractiuni economice iar procedura este detaliata in functie de forma juridica a societatilor:
a. societati pe actiuni si societati in comandita pe actiuni;
b. celelalte forme de societate (societate cu raspundere limitata, societate in comandita simpla si societate in nume colectiv).

In cazul societatilor pe actiuni si al societatilor in comandita pe actiuni inregistrate in scopuri de TVA, ANAF va anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA daca oricare dintre administratori sau chiar persoana juridica insasi are inscris in cazier infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

In cazul celorlalte persoane juridice, si ne referim in principal la societatile cu raspundere limitata deoarece aceasta forma de societate este cu siguranta cea mai des intalnita, ANAF va anula din oficiu codul de inregistrare in scopuri de TVA daca asociatii majoritari, asociatul unic, oricare dintre administratori sau chiar persoana juridica insasi au inscrise in cazier infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

O alta situatie foarte interesanta din punct de vedere fiscal este data de faptul ca procedura de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA se va aplica si cand la Registrul comertului exista mentiuni privind schimbarea asociatilor sau administratorilor, in contextul in care persoana juridica nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit recentelor modificari aduse la art. 153 alin. (9) lit. h) din Codul fiscal.

Aceasta din urma procedura o vom analiza in contextul in care ne asteptam la alte modificari normative ce vor enumera punctual criteriile in baza carora va fi apreciata intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica si vom vedea in ce consta formularul 088 Declaratie pe proprie raspundere privind intentia de desfasurare a unei activitati economice, tinand cont ca este deja al doilea act ce il mentioneaza fara sa il reglementeze ca si format sau act normativ cu instructiuni de completare.

Consultantul fiscal: Adrian Benta

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificari TVA: noi criterii pentru anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

  • Cesiune parti sociale. Cum intocmim monografia contabila?
    • In cazul urmator, actionariatul societatii A este detinut de doua persoane fizice in proportii egale 50% X si 50% Y. Persoana X cedeaza partile sociale societatii B care devine actionar in A. Capitalul social al lui A este 200 lei. Vom vedea care este monografia contabila si ce declaratii trebuie depuse de cele doua societati A si B. Iata raspunsul specialistului: La nivelul societatii A, nu exista inregistrari contabile (schimbare asociatilor nu genereaza modificari). Daca partile sociale sunt...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.