Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificarile propuse pentru controlul intern si controlul financiar preventiv

03-Oct-2016
299

Va prezentam mai jos proiectul de lege pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv.

LEGE Nr. pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul
intern/managerial si controlul financiar preventiv

Proiect
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

ART. I
Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 799 din 12 noiembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(1) Conducatorii entitatilor publice au obligatia sa realizeze o buna gestiune financiara prin asigurarea legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficacitatii si eficientei in desfasurarea activitatii".

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

2. La articolul 9, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(2) Conducatorii entitatilor publice au obligatia de a aproba norme metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu prin care sa stabileasca proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor legale. Aprobarea normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu se face prin act de decizie interna a conducatorului entitatii publice, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu avizul favorabil al Ministerului Finantelor Publice.

3. La articolul 9, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(6) Numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu se face de catre conducatorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu acordul Ministerului Finantelor Publice. Persoanele desemnate cu exercitarea activitatii de control financiar preventiv propriu trebuie sa aiba competentele profesionale solicitate de aceasta activitate. Ele vor respecta un cod specific de norme profesionale, elaborat de Ministerul Finantelor Publice, care va cuprinde si conditiile si criteriile unitare pe care entitatile publice trebuie sa le respecte in cazul numirii sau schimbarii personalului care desfasoara aceasta activitate."

4. La articolul 9, dupa alineatul (6) se introduc doua noi alineate, alineatele (6^1) si (6^2), cu urmatorul cuprins:

"(6^1) Exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu de catre persoane numite de conducatorii entitatilor publice fara acordul prevazut la alin. (6), atrage raspunderea conducatorului entitatii publice pentru legalitatea, regularitatea si incadrarea in limitele creditelor bugetare si/sau de angajament, dupa caz, stabilite potrivit legii, pentru operatiunile asupra carora s-a acordat viza.

(6^2) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu sunt independente in luarea deciziilor cu privire la exercitarea vizei. Acestora nu li se poate impune in niciun fel acordarea sau refuzul vizei de control financiar preventiv propriu. Pentru actele indeplinite, cu respectarea prevederilor legale, in exercitarea atributiilor de control financiar preventiv si in limita acestora, persoanele respective nu pot fi schimbate din activitatea de control financiar preventiv."

5. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 11 Separarea atributiilor

Persoanele care exercita controlul financiar preventiv propriu nu trebuie sa fie implicate, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea si aprobarea operatiunilor supuse controlului. Prin exceptie, la entitatile publice la care compartimentul financiar-contabil are un numar mai mic de 5 persoane si la care posibilitatea de separare a atributiilor este limitata, conducerea acestora are obligatia sa instituie masuri suplimentare de control intern, astfel incat riscurile in utilizarea fondurilor publice sa fie tinute sub control."

6. Dupa art. 11 se introduce un nou articol, art. 11^1 cu urmatorul cuprins:

" Art.11^1 Incompatibilitati specifice si conflicte de interese:

(1) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu au obligatia sa respecte regimul juridic al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese prevazute pentru functionarii publici, astfel cum sunt reglementate acestea prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu nu pot verifica proiectele de angajamente legale si ordonantari de plata privind achizitii publice, daca au facut parte din comisia de evaluare a ofertelor pentru atribuirea contractului de achizitie publica, achizitie sectoriala sau de concesiune de lucrari ori servicii.

(3) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu au obligatia de a informa de indata, in scris, pe conducatorul entitatii publice, in cazul in care se gasesc intr-una din situatiile prevazute la alin. (1) - (2). in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta, conducatorul este obligat sa ia masurile care se impun pentru exercitarea cu impartialitate a controlului financiar preventiv propriu si pentru iesirea din situatia de incompatibilitate si/sau de conflict de interese a persoanelor respective.

(4) Persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv propriu si conducatorii entitatilor publice raspund disciplinar, administrativ, civil ori penal, potrivit legii, in raport de culpa lor, pentru nerespectarea prevederilor prezentului articol."

7. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

" Art. 22 Masuri operative
(1) Ministerul Finantelor Publice efectueaza inspectii:
a) ori de cate ori exista indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de operatiuni;
b) ori de cate ori este sesizat sau exista indicii in legatura cu nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1);
c) in toate cazurile in care este sesizat in legatura cu efectuarea de operatiuni pe propria raspundere a ordonatorului de credite fara viza de control financiar preventiv.

(2) Inspectiile se efectueaza de catre persoane cu atributii de inspectie economico-financiara din cadrul Ministerului Finantelor Publice, in baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finantelor publice sau de catre persoane delegate in acest sens de catre ministrul finantelor publice.

(3) Ordinul de serviciu prevazut la alin. (2) va preciza, in mod obligatoriu, persoanele desemnate sa efectueze inspectia, obiectivele inspectiei si durata inspectiei.

(4) Institutiile publice sunt obligate sa asigure accesul persoanelor desemnate sa efectueze inspectia la toate documentele, datele si informatiile relevante pentru scopul si obiectivele inspectiei, la inspectarea bunurilor ce fac obiectul operatiunilor controlate, precum si in spatiile unde se gasesc asemenea bunuri.

(5) Organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora se aproba prin hotarare a Guvernului, iar atributiile de detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru, prin ordin al ministrului finantelor publice.

(6) in urma inspectiei efectuate, persoanele desemnate sa efectueze inspectia intocmesc actele prevazute de legislatia incidenta activitatii de inspectie economico-financiara, adaptate la specificul entitatilor publice.

(7) Impotriva actului administrativ emis ca urmare a inspectiei efectuate la institutiile publice se poate formula plangere prealabila, in temeiul Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare. Plangerea prealabila se depune la structura care a efectuat inspectia.

(8) Solutionarea plangerii prealabile formulate impotriva actului administrativ se face, prin decizie motivata, de catre Ministerul Finantelor Publice, prin structura de specialitate. Decizia de solutionare a plangerii prealabile este definitiva in sistemul cailor administrative de atac. impotriva deciziei se poate formula actiune in instanta, in conditiile Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

(9) Procedura de solutionare a plangerilor prealabile formulate impotriva actelor administrative emise de organele de inspectie economico-financiara ca urmare a inspectiilor efectuate la institutii publice se reglementeaza prin hotarare a Guvernului. 8. La articolul 27 litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"b) nerespectarea obligatiei de aprobare a normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare sau, dupa caz, al Ministerului Finantelor Publice, precum si omisiunea de evidentiere a angajamentelor, conform art. 9 alin. (2) si (3)".

9. La articolul 27, litera k) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"k) numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu cu nerespectarea prevederilor art.9 alin. (6)."

ART.II
"Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi, aflate in stare de incompatibilitate si/sau conflict de interese, ca urmare a intrarii in vigoare a legii, sunt obligate sa informeze, in scris, in termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii, pe conducatorul entitatii publice, care este obligat sa ia masurile care se impun pentru exercitarea cu impartialitate a controlului financiar preventiv propriu, in
termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta."

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art.76 alin.(2) din Constitutia Romaniei, republicata.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificarile propuse pentru controlul intern si controlul financiar preventiv":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.