Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificarile propuse pentru controlul intern si controlul financiar preventiv

03-Oct-2016
555

Va prezentam mai jos proiectul de lege pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv.

LEGE Nr. pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul
intern/managerial si controlul financiar preventiv

Proiect
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

ART. I
Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 799 din 12 noiembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(1) Conducatorii entitatilor publice au obligatia sa realizeze o buna gestiune financiara prin asigurarea legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficacitatii si eficientei in desfasurarea activitatii".

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

2. La articolul 9, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(2) Conducatorii entitatilor publice au obligatia de a aproba norme metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu prin care sa stabileasca proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor legale. Aprobarea normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu se face prin act de decizie interna a conducatorului entitatii publice, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu avizul favorabil al Ministerului Finantelor Publice.

3. La articolul 9, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(6) Numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu se face de catre conducatorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu acordul Ministerului Finantelor Publice. Persoanele desemnate cu exercitarea activitatii de control financiar preventiv propriu trebuie sa aiba competentele profesionale solicitate de aceasta activitate. Ele vor respecta un cod specific de norme profesionale, elaborat de Ministerul Finantelor Publice, care va cuprinde si conditiile si criteriile unitare pe care entitatile publice trebuie sa le respecte in cazul numirii sau schimbarii personalului care desfasoara aceasta activitate."

4. La articolul 9, dupa alineatul (6) se introduc doua noi alineate, alineatele (6^1) si (6^2), cu urmatorul cuprins:

"(6^1) Exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu de catre persoane numite de conducatorii entitatilor publice fara acordul prevazut la alin. (6), atrage raspunderea conducatorului entitatii publice pentru legalitatea, regularitatea si incadrarea in limitele creditelor bugetare si/sau de angajament, dupa caz, stabilite potrivit legii, pentru operatiunile asupra carora s-a acordat viza.

(6^2) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu sunt independente in luarea deciziilor cu privire la exercitarea vizei. Acestora nu li se poate impune in niciun fel acordarea sau refuzul vizei de control financiar preventiv propriu. Pentru actele indeplinite, cu respectarea prevederilor legale, in exercitarea atributiilor de control financiar preventiv si in limita acestora, persoanele respective nu pot fi schimbate din activitatea de control financiar preventiv."

5. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 11 Separarea atributiilor

Persoanele care exercita controlul financiar preventiv propriu nu trebuie sa fie implicate, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea si aprobarea operatiunilor supuse controlului. Prin exceptie, la entitatile publice la care compartimentul financiar-contabil are un numar mai mic de 5 persoane si la care posibilitatea de separare a atributiilor este limitata, conducerea acestora are obligatia sa instituie masuri suplimentare de control intern, astfel incat riscurile in utilizarea fondurilor publice sa fie tinute sub control."

6. Dupa art. 11 se introduce un nou articol, art. 11^1 cu urmatorul cuprins:

" Art.11^1 Incompatibilitati specifice si conflicte de interese:

(1) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu au obligatia sa respecte regimul juridic al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese prevazute pentru functionarii publici, astfel cum sunt reglementate acestea prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu nu pot verifica proiectele de angajamente legale si ordonantari de plata privind achizitii publice, daca au facut parte din comisia de evaluare a ofertelor pentru atribuirea contractului de achizitie publica, achizitie sectoriala sau de concesiune de lucrari ori servicii.

(3) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu au obligatia de a informa de indata, in scris, pe conducatorul entitatii publice, in cazul in care se gasesc intr-una din situatiile prevazute la alin. (1) - (2). in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta, conducatorul este obligat sa ia masurile care se impun pentru exercitarea cu impartialitate a controlului financiar preventiv propriu si pentru iesirea din situatia de incompatibilitate si/sau de conflict de interese a persoanelor respective.

(4) Persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv propriu si conducatorii entitatilor publice raspund disciplinar, administrativ, civil ori penal, potrivit legii, in raport de culpa lor, pentru nerespectarea prevederilor prezentului articol."

7. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

" Art. 22 Masuri operative
(1) Ministerul Finantelor Publice efectueaza inspectii:
a) ori de cate ori exista indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de operatiuni;
b) ori de cate ori este sesizat sau exista indicii in legatura cu nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1);
c) in toate cazurile in care este sesizat in legatura cu efectuarea de operatiuni pe propria raspundere a ordonatorului de credite fara viza de control financiar preventiv.

(2) Inspectiile se efectueaza de catre persoane cu atributii de inspectie economico-financiara din cadrul Ministerului Finantelor Publice, in baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finantelor publice sau de catre persoane delegate in acest sens de catre ministrul finantelor publice.

(3) Ordinul de serviciu prevazut la alin. (2) va preciza, in mod obligatoriu, persoanele desemnate sa efectueze inspectia, obiectivele inspectiei si durata inspectiei.

(4) Institutiile publice sunt obligate sa asigure accesul persoanelor desemnate sa efectueze inspectia la toate documentele, datele si informatiile relevante pentru scopul si obiectivele inspectiei, la inspectarea bunurilor ce fac obiectul operatiunilor controlate, precum si in spatiile unde se gasesc asemenea bunuri.

(5) Organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora se aproba prin hotarare a Guvernului, iar atributiile de detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru, prin ordin al ministrului finantelor publice.

(6) in urma inspectiei efectuate, persoanele desemnate sa efectueze inspectia intocmesc actele prevazute de legislatia incidenta activitatii de inspectie economico-financiara, adaptate la specificul entitatilor publice.

(7) Impotriva actului administrativ emis ca urmare a inspectiei efectuate la institutiile publice se poate formula plangere prealabila, in temeiul Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare. Plangerea prealabila se depune la structura care a efectuat inspectia.

(8) Solutionarea plangerii prealabile formulate impotriva actului administrativ se face, prin decizie motivata, de catre Ministerul Finantelor Publice, prin structura de specialitate. Decizia de solutionare a plangerii prealabile este definitiva in sistemul cailor administrative de atac. impotriva deciziei se poate formula actiune in instanta, in conditiile Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

(9) Procedura de solutionare a plangerilor prealabile formulate impotriva actelor administrative emise de organele de inspectie economico-financiara ca urmare a inspectiilor efectuate la institutii publice se reglementeaza prin hotarare a Guvernului. 8. La articolul 27 litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"b) nerespectarea obligatiei de aprobare a normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare sau, dupa caz, al Ministerului Finantelor Publice, precum si omisiunea de evidentiere a angajamentelor, conform art. 9 alin. (2) si (3)".

9. La articolul 27, litera k) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"k) numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu cu nerespectarea prevederilor art.9 alin. (6)."

ART.II
"Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi, aflate in stare de incompatibilitate si/sau conflict de interese, ca urmare a intrarii in vigoare a legii, sunt obligate sa informeze, in scris, in termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii, pe conducatorul entitatii publice, care este obligat sa ia masurile care se impun pentru exercitarea cu impartialitate a controlului financiar preventiv propriu, in
termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta."

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art.76 alin.(2) din Constitutia Romaniei, republicata.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificarile propuse pentru controlul intern si controlul financiar preventiv":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Asigurarea medicala de sanatate pentru companii, deductibilitate fiscala de 400 de euro pe an
    • La inceput de 2017, una dintre cele mai cunoscute companii de servicii profesionale, de consultanta si audit din lume, PWC, afirma ca rata de crestere a costurilor medicale va fi de 6,5%, procent egal cu cel din anul precedent. In ceea ce priveste companiile care ofera planuri de asigurare de sanatate ca beneficiu la angajare, cea mai mare contributie la costurile angajatorului o au serviciile medicale in regim de spitalizare continua. Mai exact, ponderea acestora in costurile medicale suportate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.