Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Monografie transport si servicii legate de transport

23-Aug-2010
3633

 

Monografie transport si servicii legate de transport

Locul prestarii serviciilor de transport

Dupa 1 ianuarie 2010 locul prestarii acestor servicii catre persoane impozabile este locul unde este stabilit beneficiarul persoana impozabila: serviciile de transport de bunuri, altele decat transportul intracomunitar.

Regula B2B ? Locul unde este stabilit beneficiarul (fac exceptie serviciile de transport national prestate catre beneficiari persoane impozabile nestabilite in Comunitate pentru care locul este in Romania).

Persoana obligata la plata TVA:

? Clientul: in cazul in care este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila stabilita in Romania, iar furnizorul din Bulgaria nu este stabilit in Romania ? art. 150, alin. (1), lit. (g);

? Furnizorul: daca este inregistrat, conform prevederilor art. 153, Codul fiscal, in Romania sau daca clientul este o persoana neimpozabila ? art. 150, alin. (1), lit. (a).

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

In situatia unei livrari Bulgaria ? Romania, daca clientul din Romania este o persoana impozabila, va face plata TVA prin aplicarea procedeului taxarii inverse, respectiv:

- pe baza facturii primite de la furnizorul din Bulgaria (fara TVA), va face calculul TVA aplicand cota de 19% sau 9%, dupa caz;

- baza impozabila transformata in lei utilizand cursul prevazut la art.1.391 si taxa aferenta se inscriu in jurnalul pentru cumparari;

- se face inregistrarea contabila 4426 = 4427;

- TVA se inscrie in decontul de TVA ca taxa colectata si ca taxa deductibila.

TVA privind cheltuielile de transport

Cheltuielile de transport constituie, in mod normal, un element al pretului de vanzare si sunt supuse TVA. Transportul poate constitui uneori o operatiune independenta de vanzare, daca este realizat cu mijloace proprii. In situatia in care factura de la furnizor cuprinde si transportul, acesta devine o cheltuiala accesorie supusa TVA.

Exemplu

Un transportator din Bulgaria realizeaza un transport de bunuri din Bulgaria la Timisoara. Locul operatiunii este in Romania (locul unde bunurile sunt puse la dispozitia clientului).

- Valoarea produselor finite 5.000 lei

- Cheltuieli de transport 750 lei

- Total 5.750 lei

 Inregistrarea in contabilitatea furnizorului:

4111 = 701 5.750 lei

?Clienti? ?Venituri din vanzarea produselor finite?

 Inregistrarea in contabilitatea clientului:

371 = 401 5.750 lei

?Marfuri? ?Furnizori?

4426 = 4427 1.092,5 lei

?TVA deductibila? ?TVA colectata?

Activitatea de intermediere in turism

Activitatea de intermediere in turism are un regim specific, iar baza de impozitare privind TVA o constituie diferenta intre pretul total, inclusiv TVA, platita de client agentilor de turism si pretul efectiv, inclusiv TVA facturata de prestatorii serviciilor de transport.

Art. 1521, din Codul fiscal prevede regimul special pentru agentiile de turism. Agentia de turism trebuie sa tina, in plus fata de evidentele care trebuie tinute, conform prezentului titlu, orice alte evidente necesare pentru stabilirea taxei datorate, conform prezentului articol.

Agentia de turism aplica regimul special de TVA pentru agentiile de turism reglementat de art. 1521, din Codul fiscal, articol care prevede la alin. (9):

Agentiile de turism nu au dreptul sa inscrie taxa in mod distinct in facturi sau in alte documente legale care se transmit calatorului, pentru serviciile unice carora li se aplica regimul special.

Potrivit alin. (7) din acelasi articol:

Agentia de turism poate opta si pentru aplicarea regimului normal de taxa pentru operatiunile prevazute la alin. (2), cu urmatoarele exceptii, pentru care este obligatorie taxarea in regim special:

a) cand calatorul este o persoana fizica;

b) in situatia in care serviciile de calatorie cuprind si componente pentru care locul operatiunii se considera ca fiind in afara Romaniei.

Alin. (2) se refera la serviciile/bunurile prestate/livrate de terti si facturate de agentia de turism sub forma unui serviciu unic prestat de agentie in Romania.

Alin. (4) la acelasi articol precizeaza ca:

Baza de impozitare a serviciului unic prevazut la alin. (2) este constituita din marja de profit, exclusiv taxa, care se determina ca diferenta intre suma totala care va fi platita de calator, fara taxa, si costurile agentiei de turism, inclusiv taxa, aferente livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii in beneficiul direct al calatorului, in cazul in care aceste livrari si prestari sunt realizate de alte persoane impozabile.

Potrivit prevederilor de mai sus, in cazul unui client persoana impozabila, din punct de vedere al TVA, agentia de turism poate opta intre regimul normal si regimul special de TVA. In situatia aplicarii regimului special, taxa achitata de beneficiarul serviciilor facturate astfel nu este deductibila deoarece TVA nu poate fi practic determinata. Cu toate ca se cunoaste cota, baza impozabila nu este cunoscuta de beneficiar, aceasta fiind marja de profit a agentiei stabilita potrivit prevederilor art. 152, din Codul fiscal si precizarilor suplimentare din Normele metodologice de aplicare.

Exemplu

O societate comerciala are ca obiect de activitate turismul, si anume vanzarea de pachete turistice, inclusiv transportul cu autocarul sau avionul.

Comanda servicii turistice in unitati cu acelasi obiect de activitate

? Pe baza de aviz primit de la furnizor sau factura proforma:

462 = 408 8.000 lei

?Creditori diversi? ?Furnizori ? facturi nesosite?

? La emiterea facturii:

408 = 401 8.000 lei

?Furnizori ? facturi nesosite? ?Furnizori?

? Comision primit de la furnizor:

401 = 704 640 lei

?Furnizori? ?Venituri din lucrari si servicii prestate?

401 = 4427 121,6 lei

?Furnizori? ?TVA colectata?

Emitere factura catre client :

 

4111 = 462 8.000 lei

?Clienti? ?Creditori diversi?

 

4111 = 704 640 lei

?Clienti? ?Venituri din lucrari si servicii prestate?

 

4111 = 4427 121,6 lei

?Clienti? ?TVA colectata?

? Comision acordat:

622 = 4111 160 lei

?Cheltuieli cu comisioanele? ?Clienti?

4426 = 4111 30,4 lei

?TVA deductibila? ?Clienti?

Emitere bilet fiscalizat transport:

 

4111 = 462 100 lei

?Clienti? ?Creditori diversi?

Inregistrarea pe venit a biletului emis:

462 = 704 100 lei

?Creditori diversi? ?Venituri din lucrari si servicii?

Taxa de rezervare, daca este cazul, 5% din valoarae biletului:

4111 = 704 5 lei

?Clienti? ?Venituri din lucrari si servicii?

Incasarea contravaloarea biletului prin casa:

5311 = 4111 105 lei

?Casa in lei? ?Clienti?

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Monografie transport si servicii legate de transport":
Rating:

Nota: 3.67 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.