Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Nerezidenti. Venituri din activitati independente. Impozit pe venit si contributii sociale

26-Nov-2012
3214
Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei persoane fizice in Romania care, dupa sederea a 183 de zile in Romania sidupa indeplinirea celorlalte conditii impuse de lege, a devenit persoana fizica rezidenta in Romania. Vom vedea astfel ce contributii si impozite trebuie sa plateasca catre stat
ca persoana fizica neautorizata pentru urmatoarele servicii ocazionale:

- pentru un contract de prestari servicii de consultanta cu o persoana fizica rezidenta romana,
- pentru un contract prestari servicii de consultanta incheiat cu o persoana fizica nerezidenta
-pentru un contract prestari servicii de consultanta cu o persoana juridica romana.

De asemenea, in cazul in care aceasta persoana fizica devenita rezidenta in Romania se declara persoana fizica autorizata, vom stabili ce contributii si impozite trebuie sa plateasca si cine retine si vireaza aceste contributii si impozite daca se incheie contracte de prestari servicii cu o persoana fizica romana, cu o persoana fizica nerezidenta, cu o persoana juridica rezidenta sau cu o persoana juridica nerezidenta.
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii

Solutia consultantului:

Veniturile din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu de catre nerezidenti, sunt impozabile in Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, daca aceste venituri sunt obtinute de la un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania.

Astfel, in conformitate cu art. 115 alin. (1) lit. i) si pct. 3 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, veniturile obtinute din Romania din prestari de servicii de management sau de consultanta in orice domeniu, care nu sunt efectuate in Romania, sau veniturile care sunt cheltuieli atribuibile unui sediu permanent din Romania al unui nerezident sunt impozabile potrivit Titlului V din Codul fiscal atunci cand nu sunt incheiate conventii de evitare a dublei impuneri intre Romania si statul de rezidenta al beneficiarului de venit sau cand beneficiarul de venit nu prezinta documentul care atesta rezidenta sa fiscala. In acest context vor fi aplicabile prevederile art. 116 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, impozitul determinandu-se prin retinere la sursa in cota de 16%.

Totodata, potrivit art. 115 alin. (1) lit. l) din Codul fiscal, venituri din profesii independente desfasurate in Romania - doctor, avocat, inginer, dentist, arhitect, auditor si alte profesii similare -, in cazul cand sunt obtinute in alte conditii decat prin intermediul unui sediu permanent sau intr-o perioada sau in mai multe perioade care nu depasesc in total 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic vizat, sunt considerate tot venituri impozabile obtinute de nerezidenti din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, fiind supuse tot regulilor de impunere stabilite de Titlul V din Codul fiscal.

In situatia in care activitatea independenta se desfasoara prin intermediul unui sediu permanent in Romania, persoanele fizice nerezidente, sunt impozitate, la venitul net anual impozabil din activitatea independena, ce este atribuibil sediului permanent. Impunerea veniturilor se va realiza in aceasta situatie conform Titlului III din Codul fiscal, daca veniturile sunt atribuibile unui sediu permanent in Romania, definit conform art. 8 din Codul fiscal.

In definirea notiunii de sediu permanent, Normele metodologice de aplicare a art. 8 din Codul fiscal precizeaza ca este suficient ca un nerezident sa aiba la dispozitia sa un spatiu utilizat pentru activitati economice pentru ca acesta sa constituie un loc de activitate, nefiind necesar nici un drept legal de utilizare a respectivului spatiu. Veniturile supuse impunerii se determina pe fiecare sursa, potrivit regulilor specifice fiecarei categorii de venit, contribuabilii persoane fizice nerezidente, care realizeaza venituri din Romania, avand obligatia sa declare si sa plateasca impozitul corespunzator fiecarei surse de venit, direct sau printr-un imputernicit, conform prevederilor Codului de procedura fiscala.

Astfel, persoanelor fizice nerezidente, care desfasoara o activitate independenta, prin intermediul unui sediu permanent in Romania, li se vor aplica prevederile art. 48 din Codul fiscal cu privire la determinarea venitului net din activitati independente, persoana fizica avand obligatia sa se inregistreze din punct de vedere fiscal pentru activitatea independenta pe care o desfasoara.

Venitul net dintr-o activitate independenta ce este atribuibil unui sediu permanent se determina conform art. 48, in urmatoarele conditii:
a) in veniturile impozabile se includ numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent;
b) in cheltuielile deductibile se includ numai cheltuielile aferente realizarii acestor venituri.

In raport cu procedura de autorizare conform OUG 44/28, precizam ca orice persoana fizica, cetatean roman sau cetatean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spatiului Economic European, poate desfasura activitati economice pe teritoriul Romaniei, pentru activitatile prevazute de Codul CAEN, altele decat profesiile liberale, precum si activitatile economice a caror desfasurare este organizata si reglementata prin legi speciale.

In raport cu obligatiile privind contributiile sociale, art. 296 indice 21 alin (1) din Codul fiscal stabileste faptul ca persoanele care desfasoara in mod reglementat activitati independente in Romania avand statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice sau care realizeaza venituri din profesii libere au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

Contributiile datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati independente sunt in aceasta situatie si sub rezerva celorlalte prevederi ale Capitolului II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala.

Respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania presupune aplicarea acordurilor bilaterale sau regulamentelor UE in materie de securitate sociala. Astfel, in raport cu persoanele fizice din state membre ale UE, potrivit Regulamentului CE nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, aplicabil in UE, regula generala prevede ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazecisi patru de luni.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune:
- legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv, sau
- legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in state membre diferite se supune legislatiei statului membru de resedinta sau legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, dupa caz, conform celor de mai sus.
Certificarea legislatiei aplicabile se face cu documentul portabil A1 si in cazul lucratorilor independenti. Astfel, in functie de fiecare situatie particulara, vor fi aplicabile, dupa caz, prevederile de mai sus.

Daca persoana nu prezinta un asemenea document portabil care sa ateste ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta, consideram vor fi aplicabile prevederile Capitolului II al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Nerezidenti. Venituri din activitati independente. Impozit pe venit si contributii sociale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.