Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Nivelul legal al ratei dobanzii

12-Aug-2009
5458

Intrebare:


Care este nivelul deductibil al ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta pentru anul fiscal 2009 si cand si prin ce act normativ s-a modificat ultima data?

Raspuns:
Profitul impozabil este definit potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ca fiind diferenta dintre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal. La suma obtinuta se adauga cheltuielile nedeductibile si se scad veniturile neimpozabile.

Veniturile si cheltuielile care se iau in calcul la calculul profitului impozabil sunt cele inregistrate in contabilitatea proprie, conform dispozitiilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile ulterioare.

Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa natura lor, in cheltuieli de exploatare, cheltuieli financiare si cheltuieli extraordinare. Cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar se regasesc in grupa cheltuielilor financiare.

Dobanzile de asemenea se tin pe natura lor, respectiv cele aferente imprumuturilor si datoriilor asimilate, dobanzi datorate creditelor acordate de banci etc.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile cu dobanzile sunt deductibile integral la calculul profitului impozabil, daca gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei.

Gradul de indatorare a capitalului se calculeaza ca un raport intre capitalul imprumutat cu termen de rambursare mai mare de un an si capitalul propriu. In capital imprumutat se includ si imprumuturile mai mici de un an, in situatia in care exista prelungiri ale acestora(de ex. un imprumut pe sase luni care este prelungit pe inca trei luni si iar pe trei luni).

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Capitalul propriu se calculeaza ca o medie a soldurilor existente la inceputul si sfarsitul perioadei de calcul. Capitalul propriu cuprinde capitalul social, rezervele legale, alte rezerve, profit nedistribuit, rezultatul exercitiului si alte elemente de capital propriu.

In cazul in care gradul de indatorare astfel determinat este mai mic sau egal cu trei, cheltuielile cu dobanzile sunt deductibile integral.

Pentru cheltuielile cu dobanzile datorate pentru imprumuturile obtinute de la:

- bancii internationale de dezvoltare,
- imprumuturi garantate de stat,
- societati comerciale bancare, romane si straine,
- sucursalele bancilor straine,
- cooperative de credit,
- societati de leasing,
- societati de credit ipotecar,
- persoane juridice care acorda credite, potrivit legilor de infiintare, nu se calculeaza grad de indatorare.

Nivelul ratei dobanzii anuale pentru imprumuturile in valuta este incepand cu anul 2009 de 8%.

Cronologic, acesta a fost:

- 2004 = 9%
- 2005 = 7%
- 2006 = 6%
- 2007 = 7%
- 2008 = 7%
- 2009 = 8%

Nivelul de 8% se aplica pentru cheltuielile inregistrate cu dobanzile reglementate de art. 23 din Codul fiscal incepand cu anul 2009.

Pentru determinarea profitului impozabil incepand cu anul fiscal 2009, nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta de 8% este prevazut in Hotararea Guvernului nr. 616 din 20 mai 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 351 din 26 mai 2009.

Articol adaugat in 12 august 2009

Solutie oferita in luna iunie 2009 de Serviciul de Consultanta al

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Nivelul legal al ratei dobanzii":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • Conventii civile raportate prin D112 in anul 2016. Se depune D 205?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra face referire la o societate comerciala care are ca obiect de activitate: Alte forme de invatamant - formarea profesionala a adultilor. Societatea a incheiat pe parcursul anului trecut conventii civile pentru membrii comisiilor de examinare. A retinut un impozit de 16% la suma bruta stabilita prin conventie si a declarat nominal impozitul pentru fiecare persoana prin Declaratia 112. Vom vedea in ce masura societatea are obligatia intocmirii Declaratiei...» citeste mai departe aici

  • Dividendele distribuite unei persoane juridice rezidente stat UE. Ce impozite se achita?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o societate care obtine profit pe anul 2016 si care are ca asociat unic o persoana juridica din alt stat UE. La repartizarea profitului pe dividende, stabilim ce impozite trebuie platite conform noilor modificari avand in vedere ca asociatul este persoana juridica straina. Din punct de vedere contabil, conform prevederilor pct. 420 si urmatoarele din Omfp nr. 1802/2014, privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • IMM-urile pot primi finantare de pana la 1.000.000 de euro
    • Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a lansat apelul de proiecte nr. POR/102/2/2, aferent Axei prioritare 2 - Imbunatatirea competitivitatii intreprinderilor mici si mijlocii, Prioritatii de investitii 2.2 - Sprijinirea crearii si extinderea capacitatilor avansate de productie si dezvoltarea serviciilor. Obiectivul acestei axe prioritare il reprezinta imbunatatirea competitivitatii economice prin cresterea productivitatii muncii in IMM-uri in sectoarele...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.