Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noile facilitati fiscale pentru plata obligatiilor. Ordonanta aprobata. Cine scapa de datorii?

16-Oct-2015
1365

Ordonanta de urgenta adoptata miercuri, 14 octombrie a.c., de Guvern, stabileste ca acei contribuabilii care isi vor achita pana la 31 martie 2016 obligatiile de plata principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015 si administrate de ANAF, vor beneficia de anularea penalitatilor de intarziere aferente acestora, daca indeplinesc o serie de conditii.

De asemenea, contribuabilii care platesc pana la 30 iunie 2016 o cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor principale restante stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale, vor putea beneficia, conditionat, de anularea unei cote de 54,2% din dobanzile aferente obligatiilor principale datorate bugetului general consolidat la 30 septembrie 2015, administrate de ANAF.

De aceste facilitati fiscale vor putea beneficia, daca indeplinesc conditiile legale, contribuabilii persoane fizice, persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica.

Actul normativ are scopul acordarii unor facilitati fiscale, pe de o parte, in sensul sprijinirii contribuabililor aflati in dificultate, iar pe de alta parte, in sensul stimularii achitarii obligatiilor de plata restante la buget si majorarii incasarilor bugetare.

Potrivit Ordonantei de Urgenta, pentru a beneficia de anularea penalitatilor de intarziere si a cotei de 54,2% din dobanda, contribuabilii trebuie sa depuna o cerere in acest sens la organul fiscal si sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:


Toate obligatiile de plata principale restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de ANAF, se sting pana la data de 31 martie 2016, inclusiv;

O cota de 45,8% din dobanzile aferente acestor obligatii de plata restante, stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale, se sting pana la 30 iunie 2016, inclusiv;

Pana la termenul de plata prevazut de Codul de procedura fiscala, se stinge cota de 45,8% din eventualele dobanzi calculate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale;

Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii

Pana la data la care contribuabilul depune cererea de anulare a penalitatilor de intarziere si cotei din dobanda (a accesoriilor), sunt stinse toate obligatiile de plata principale curente, cu termene de plata cuprinse intre 1 octombrie 2015 si 31 martie 2016;

Contribuabilul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data inregistrarii cererii de anulare a accesoriilor, al carei termen maxim este 30 iunie 2016.


Incepand cu 1 ianuarie 2016, prin intrarea in vigoare a noului Cod de procedura fiscala, dobanzile de intarziere la plata se reduc de la 0,03% pe zi, cat sunt in prezent, la 0,02% pe zi, iar penalitatile de intarziere la plata se reduc de la 0,02% pe zi, cat sunt in prezent, la 0,01 % pe zi. Masura a fost luata in scopul reducerii sarcinii totale a accesoriilor pentru contribuabilii care declara toate obligatiile fiscale, dar platesc cu intarziere.

Actul normativ include, de asemenea, dispozitii si conditii privind anularea penalitatilor de intarziere, precum si a cotei de 54,2% din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata anterioare datei de 30 septembrie, in situatii specifice:


Anularea penalitatilor de intarziere si a cotei din dobanzi aferente diferentelor de obligatii de plata declarate suplimentar de contribuabili prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile de plata principale cu scadente anterioare datei de 30 septembrie inclusiv;

Anularea penalitatilor de intarziere si a cotei de dobanzi pentru sumele datorate si stinse la data de 30 septembrie 2015, inclusiv, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la aceasta data si stinse pana la 30 septembrie, inclusiv;

Anularea penalitatilor de intarziere si a cotei de dobanzi aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale incepute anterior intrarii in vigoare a actului normativ aprobat miercuri, 14 octombrie a.c.


Contribuabilii carora le-au fost instituite popriri asiguratorii sau executorii la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta au posibilitatea de a efectua plati din sumele indisponibilizate ca efect al popririi. Masura se aplica temporar pentru perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a ordonantei si 30 iunie 2016. Totodata, masura se va aplica si pentru popririle infiintate ulterior intrarii in vigoare a actului normativ, dar nu mai tarziu de 30 iunie 2016. Contribuabilii aflati in insolventa sau reorganizare pot beneficia de aceste facilitati fiscale daca indeplinesc conditiile impuse de Ordonanta de Urgenta adoptata miercuri, 14 octombrie a.c.

In cazul unitatilor administrativ-teritoriale, facilitatea prevazuta de ordonanta de urgenta se acorda daca organul deliberativ local, respectiv consiliul local, emite o hotarare in acest scop. In acest caz, facilitatea vizeaza anularea pana la 73,3% din majorarile de intarziere ce reprezinta componenta de penalitate de intarziere.

De asemenea, contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiaza de esalonarea la plata pot beneficia si de anularea unei cote de 54,2% din dobanzile esalonate la plata si nestinse la 30 septembrie 2015 daca esalonarea la plata se finalizeaza pana la 31 martie 2016. In acest caz, cota de 54,2% din dobanda achitata odata cu plata ratei de esalonare se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.

Nivelul de 54,2% avut in vedere la anularea dobanzilor a fost stabilit astfel:


S-a calculat mai intai pentru fiecare an din perioada 2010-2015 diferenta dintre dobanda anuala prevazuta de Codul de procedura fiscala si dobanda medie pe total portofoliu de titluri de stat pe piata interna si externa; De exemplu, in 2014, dobanda anuala prevazuta in Codul de procedura fiscala a fost de 11,56%, iar dobanda medie pe titluri de stat a fost de 5,3%. Diferenta dintre cele doua valori procentuale este de 6,26%. Calculul a fost facut pentru fiecare dintre anii 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015.

S-a calculat apoi ponderea acestei diferente in nivelul dobanzii anuale prevazuta de Codul de procedura fiscala; In 2014, ponderea acesteia a fost de 54,2%, cea mai scazuta din intreaga perioada 2010-2015. In 2010 aceasta a fost 60,8%, in 2011 – 56,2%, in 2012 – 60,3%, in 2013 – 62,3%, in 2015 – 54,3%. Din acest calcul a rezultat pentru fiecare an din cuprinsul perioadei o valoare anuala a dobanzii susceptibila a fi anulata;

Avand in vedere dificultatea operarii cu nivele de dobanda diferite in conditiile in care deciziile de stabilire a dobanzii se pot referi la diverse perioade, iar volumul dobanzilor corespunzatoare fiecarei perioade nu poate fi determinat, s-a apreciat ca alegerea nivelului minim dintre valorile mentionate mai sus este cea care ar trebuie adoptata din considerente prudentiale.


Procedura de aplicare a ordonantei de urgenta se va aproba in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ, prin ordin al ministrului finantelor publice, in cazul creantelor administrate de catre organul fiscal central sau prin ordin al conducatorului institutiei sau autoritatii publice, in cazul obligatiilor de plata individualizate in titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal central.

Sursa: Guvernul Romaniei

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noile facilitati fiscale pentru plata obligatiilor. Ordonanta aprobata. Cine scapa de datorii?":
Rating:

Nota: 2.83 din 6 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Romania Competitiva: 18 miliarde de euro pentru atingerea a 44 de obiective
    • Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a publicat documentul final "Romania Competitiva - un proiect pentru o dezvoltare economica sustenabila 2016 - 2020", care integreaza comentariile si observatiile primite in urma sesiunilor consultative. "Romania competitiva" a inceput ca o initiativa a Guvernului Romaniei, care isi propune, ca printr-un plan de reforme economice pe termen mediu, sa ofere o varianta coerenta de dezvoltare si sa le redea romanilor increderea in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.