Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noile masuri pentru cresterea transparentei si integritatii pe piata de capital

10-Aug-2016
283

Guvernul a aprobat proiectul de lege privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata, ce contine reglementari menite sa contribuie la cresterea transparentei, integritatii pe piata de capital si a competitivitatii emitentilor autohtoni.



Scopul final al aplicarii noilor masuri il reprezinta reclasificarea pietei de capital romanesti in categoria pietelor emergente obiectiv care, odata atins, va aduce Romaniei o vizibilitate crescuta la nivel european si mondial si va crea premisele atragerii unor noi categorii de participanti (de natura intermediarilor, fondurilor de investitii, emitentilor, investitorilor institutionali si chiar de retail).

Prin proiectul de lege se transpun in legislatia nationala Directivele europene ce obliga emitentii de valori mobiliare admise la tranzactionare pe o piata reglementata, care isi au sediul sau isi desfasoara activitatea intr-un stat membru, la o mai buna informare a investitorilor.

De exemplu, in situatia in care un actionar dobandeste sau cedeaza actiunile cu drepturi de vot ale unui emitent ale carui actiuni sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, acesta trebuie sa notifice emitentului procentajul din drepturile de vot pe care il detine in urma acestei operatii. Aceasta norma de aplica in cazul in care procentajul detinut atinge anumite praguri (5,10,15,20,25,33,50 si 75%) sau in cazul in care scade sau creste in raport cu aceste praguri. Aceasta prevedere este valabila si in alte cazuri, in care o persoana fizica sau juridica are dreptul de a dobandi, de a ceda sau de a-si exercita dreptul de vot.

De asemenea, companiile active in industriile extractive (petrol, gaze si minerale) si in sectorul forestier sunt obligate sa declare, intr-un raport anual separat, platile efectuate catre guvernele tarilor in care isi desfasoara activitatea.

O alta masura vizeaza sporirea integritatii pietelor financiare europene prin stabilirea de sanctiuni penale pentru cele mai grave abuzuri de piata comise intentionat.

1. Pentru persoane fizice: Utilizarea abuziva a informatiilor privilegiate si manipularea pietei sunt sanctionate cu o pedeapsa maxima cu inchisoarea de cel putin patru ani. Manipularea pietei consta in manipularea artificiala a preturilor instrumentelor financiare. Spre exemplu, acest lucru se poate intampla atunci cand o persoana raspandeste informatii false cu privire la oferta, la cererea sau la pretul unui instrument financiar. Utilizarea abuziva a informatiilor privilegiate are loc atunci cand o persoana fizica tranzactioneaza un instrument financiar avand acces la informatii privilegiate. Acestea sunt informatii confidentiale referitoare la instrumentul financiar tranzactionat sau la compania care a emis instrumentul financiar respectiv pe piata, iar accesarea acestui tip de informatie ii ofera persoanei respective un avantaj necuvenit.

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii


Divulgarea ilegala a informatiilor privilegiate este considerata infractiune si se sanctioneaza cu o pedeapsa maxima cu inchisoarea de cel putin doi ani.

2. Pentru persoane juridice: Companiile care se fac vinovate de infractiuni de abuz de piata sunt pasibile de amenzi penale sau de alta natura. Sanctiunile pot ajunge pana la interdictia temporara sau permanenta de a desfasura activitati comerciale.

Totodata, se consolideaza sanctiunile administrative care pot fi si ele impuse pentru abuzurile de piata, precum si competentele de investigare ale autoritatilor nationale de reglementare in vederea detectarii abuzurilor de pe pietele financiare.

Adoptarea actului normativ are impact asupra domeniului pietei de capital si asupra economiei romanesti in general, prin crearea premiselor necesare dinamizarii procesului de crestere al pietei si evolutiei spre o dimensiune superioara a acesteia, si anume aceea de piata emergenta.

Obiectivele avute in vedere sunt:

- cresterea gradului de implementare a principiilor de guvernanta corporativa la nivelul emitentilor cu implicatii benefice asupra – transparentei si raportarii informatiilor relevante pentru piata:
- optimizarea regimului ofertelor publice si al listarilor de valori mobiliare (actiuni si obligatiuni);
- intarirea regimului legal care sa permita respectarea deplina a drepturilor fundamentale ale investitorilor, precum dreptul de vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul la dividende etc.

Sursa: Guvernul Romaniei

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noile masuri pentru cresterea transparentei si integritatii pe piata de capital":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.