Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Norme actuale: Analiza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliate

28-Aug-2012
1994
In special in aceasta perioada, in cadrul grupurilor, societatile mama care au infiintat sau detin in Romania subsidiare vor intreprinde masuri de recuperare rapida a unor cheltuieli efectuate si negociate centralizat.

Vor aparea astfel mult mai des contracte incheiate in cadrul grupului unde societatea mama va pretinde plata unor sume importante pentru acoperirea unor cheltuieli utilizate de catre toate subsidiarele.

Pentru a optimiza aceste cheltuieli, in special in aceste momente cand orice dezechilibru poate afecta si cheltuielile salariale, este necesara protectia societatii prin asigurarea deductibilitatii cheltuielilor impuse de catre grup.

Astfel, in cadrul primului pas este necesar un contract detaliat prin care societatile mama impun efectuarea unor cheltuieli cu sisteme informatice comune. Aceste contracte trebuie sa asigure o buna individualizare a partilor; obiectul este clar si riguros explicat, fiind detaliata motivatia acestuia si mecanismul de functionare.

Este necesara detalierea riguroasa a produselor si serviciilor utilizate. Pentru a demonstra lipsa intentiei de optimizare fiscala, contractul trebuie sa contina referinte la aplicarea acestuia la toate subsidiarele ceea ce asigura transparenta in stabilirea pretului si inexistenta unui mecanism de optimizare fiscala in raport cu fiscalitatea aplicabila subsidiarelor.
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii

Pentru a facilita identificarea acestui fapt de catre organele fiscale este necesar ca dosarul operatiunii recomandat a fi intocmit sa contina si un inscris al grupului privind aplicarea unitara la nivelul tuturor subsidiarelor a mecanismului de distribuire a cheltuielilor pentru activitati, aplicatii ori servicii comune.

Temeiul preocuparii si motivul solicitarii unui astfel de inscris nu decurge direct din dispozitiile Codului fiscal, ci din interpretarea art. 11 alin. (2) din cadrul acestuia privind tranzactiile dintre persoane afiliate. Criteriul de stabilire a pretului este obiectiv si riguros determinat pe baza vanzarilor.

Din aceasta perspectiva a obiectului contractului, precum si din perspectiva mecanismelor de evaluare a pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate, un pret similar aplicabil si celorlalte entitati beneficiare asigura eliminarea riscului de retratare a tranzactiei.

Va fi necesar totodata ca, pentru anumite venituri cum sunt redeventele, societatea mama sa admita retinerea la sursa a impozitului datorat in Romania, desigur cu impunerea obligatiei de obtinere a inscrisurilor care constata acest fapt, ceea ce asigura usurinta in aplicarea mecanismului de evitare a dublei impuneri.

Din punct de vedere fiscal, trebuie analizata si conventia aplicabila intre Romania si statul de rezidenta al societatii mama. Spre exemplu, in vederea identificarii impozitului ce se va retine la sursa pentru unele situatii trebuie analizat contractul in raport cu prevederile art. 12 din conventie privind mecanismul de impozitare a redeventelor. Acestea sunt diferentiate in doua categorii, respectiv: redevente culturale si redevente industriale, fiecare dintre acestea putand avea cote diferentiate de impozitare.

Mecanismul aplicarii conventiei fata de cota standard de 16% prevazuta de art. 116 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal este conditionat de existenta unui certificat de rezidenta fiscala a societatii mama in statul de rezidenta.

Prezenta certificatului este necesara la momentul platii venitului pentru a face aplicabil art. 118 din Codul fiscal potrivit caruia dupa prezentarea certificatului sunt aplicabile prevederile conventiei dintre statele de rezidenta ale partilor contractante.

Tehnic, in cazul anului curent, societatea mama ar trebui sa prezinte un certificat de rezidenta fiscala valabil pana la data primei plati, dar nu mai tarziu de momentul la care trebuie platit impozitul.

Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul.
in cazul unui mecanism in care anual societatii mama II vor fi platite sume de bani, mecanismului de aplicare a contractului va trebui sa implice obtinerea anuala a unui certificat de rezidenta fiscala avand in vedere insa si faptul ca acesta este valabil, daca rezidenta nu este modificata, si 60 de zile din anul urmator.

Dupa plata impozitului retinut se va face aplicarea Codului fiscal, a conventiei dintre Romania si statul de rezidenta si a Ordinului ministrului finantelor nr. 724/2011 pentru aprobarea formularisticii referitoare la aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri si stabilirea competentelor privind semnarea acestor formulare.

Astfel, pe baza Cererii referitoare la eliberarea Certificatului privind atestarea impozitului platit conform Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si respectiva tara, de persoane juridice nerezidente, al carui model este stabilit in ordinul mentionat se va obtine certificatul ce va permite evitarea dublei impozitari a societatii mama, in general prin recunoasterea impozitului platit in Romania potrivit art. 21 din Conventie.

Cererea poate fi intocmita si prezentata autoritatii fiscale de catre societatea din Romania in numele persoanei juridice nerezidente, situatie in care reprezentantul firmei mentionate in cerere va fi reprezentantul firmei platitoare de venituri din Romania.

Pe baza unei riguroase evaluari a contractului si a raporturilor concrete dintre grup si subsidiara se pot evita consecinte importante, inclusiv aceea ca nu se impune declansarea mecanismului de obtinere a acordului de pret in avans aplicabil in cazul acestui tip de tranzactii, avand in vedere ca pretul este de 10.000 euro (sau chiar 20.000 euro pentru marii contribuabili), a termenului mare de obtinere, dar si a caracterului variabil al solutiei prin prisma evaluarii ulterioare de catre un inspector.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Norme actuale: Analiza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.