Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Norme actuale: Competente atribuite Garzii Financiare

17-Sep-2012
2993
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 46/2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale au fost efectuate modificari importante si in ceea ce priveste competentele si activitatea Garzii Financiare. Aceste modificari, desi adoptate discret printr-un act normativ mai amplu ce contine in mod prioritar modificari ale Codului de procedura fiscala, instituie atributii excesive in sarcina organelor Garzii Financiare.

Astfel, in cuprinsul Capitolului III din ordonanta destinat masurilor pentru diminuarea evaziunii fiscale sunt efectuate modificari asupra Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Garzii Financiare.

Una dintre modificarile cele mai importante consta in faptul ca exceptia prin care Garda Financiara are competente mai putin cele privind stabilirea diferentelor de impozite, taxe si contributii, precum si a majorarilor de intarziere aferente acestora, a urmaririi, incasarii veniturilor bugetare si solutionarea contestatiilor este eliminata. Aceste competente reveneau exclusiv organelor de inspectie fiscala in cadrul procedurii de control reglementata de Codul de procedura fiscala.

In aceste conditii are loc sporirea competentei Garzii Financiare, aceasta masura conducand insa la concluzia ca asupra acelorasi operatiuni au competente doua autoritati, ANAF si Garda Financiara, fara ca textul sa instituie nicio masura care sa conduca la evitarea suprapunerilor.
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii

Printre noile atributii ale Garzii financiare se afla si aceea potrivit careia poate intocmi procese-verbale, prin care poate evalua prejudiciul cauzat aferent operatiunilor verificate, acte procedurale care pot constitui mijloace de proba.

Fata de situatia anterioara, institutia dobandeste si dreptul de a evalua prejudiciul, in conditiile in care anterior aceasta atributie revenea exclusiv organelor de cercetare penala pe baza constatarilor organelor de inspectie fiscala.

Garda Financiara dobandeste de asemenea dreptul nu numai de a constata savarsirea unor contraventii si de a aplica sanctiuni, dar si de a incheia acte de control pentru stabilirea starii de fapt fiscale, atributie existenta anterior in competenta organelor de inspectie fiscala. Determinarea starii de fapt fiscale este o procedura complexa neadaptata tipului de control desfasurat de organele Garzii Financiare.

in conditiile in care si Garda Financiara a intrat in structura ANAF ca persoana juridica distincta, esenta activitatii acesteia este controlul inopinat si flexibilitatea conditiilor in care au loc constatarile, in raport cu organele de inspectie fiscala care isi desfasoara activitatea de regula pe baza unui aviz de inspectie prealabil si in urma unei operatiuni de durata, cu etape bine stabilite prin care contribuabilul isi poate expune punctul de vedere.

in acest context ceea ce este surprinzator este faptul ca, in actualul context, in care organele Garzii financiare efectueaza constatari asupra starii de fapt fiscale este mentinuta prevederea potrivit careia procesele-verbale incheiate, desi constituie mijloace de proba nu sunt acte administrative in sensul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, neputand fi deci contestate la instantele de contencios.

Astfel nu este lasata contribuabilului supus controlului nicio cale de atac impotriva constatarilor, permitand astfel continuarea cercetarilor de catre organele de ancheta fara ca situatia constatata sa poata fi probata ca reala.

Printr-o metoda discreta de inlocuire a prevederilor unui alineat cu un alt continut de aceasta data neutru, are loc inlaturarea unei prevederi care realiza delimitarea clara a atributiilor garzii in raport cu cele ale organelor de inspectie fiscala.

Astfel, potrivit formei anterioare a alin. (7) al art. 6 din Ordonanta nr. 91/2003 personalul Garzii Financiare nu va fi antrenat in actiuni de control fiscal de natura celor privind stabilirea, urmarirea si incasarea veniturilor bugetare. Aceasta deoarece sarcinile acestuia vizau controlul operativ, de teren, si nu cel de birou, detaliat, avand ca baza evidenta contabila si fiscala a contribuabilului.

Asadar, organele garzii efectuau controale punctuale si valorificau constatarile prin intermediul procedurilor inspectiei fiscale, supuse unei proceduri detaliate ce presupune si asigurarea contradictorialitatii in raport cu persoanele supuse controlului.

in sfera atributiilor suplimentare sunt adaugate si altele printre care una de competenta, pana la aceasta data, politiei. Astfel, potrivit art. 7 lit. g), organele Garzii Financiare au posibilitatea sa legitimeze si sa stabileasca identitatea administratorilor unitatilor controlate, precum si a oricaror persoane implicate in savarsirea faptelor constatate si sa solicite acestora explicatii scrise.

Alaturi de aceasta se afla alte doua atributii noi constand in:
• constituirea si utilizarea de baze de date necesare pentru prevenirea si combaterea infractiunilor si a altor fapte ilicite in domeniul fiscal;
• efectuarea, in exercitarea controlului operativ si inopinat, de monitorizari si verificari necesare prevenirii, descoperirii si combaterii faptelor de frauda si evaziune fiscala.

In fata unor astfel de masuri prin care sunt conferite atributii excesive Garzii Financiare, sunt de asteptat masurile de cenzurare ale actului normativ prin intermediul unor viitoare acte normative, Legea nr. 324/2009 aproband Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 46/2009 fara a face modificarile asteptate.

In plus, va fi necesara tratarea cu maxima atentie a proceselor-verbale incheiate de catre aceasta institutie si exercitarea contestatiilor asupra documentelor incheiate de aceasta, chiar si in contextul actual in care este restrictionat acest drept.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Norme actuale: Competente atribuite Garzii Financiare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.