Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

NOU: Infiintarea si organizarea inspectiei economico-financiare

09-Mar-2012
1630
Inspectia economico-financiara se infiinteaza si se organizeaza la nivel central in cadrul Ministerului Finantelor Publice (MFP) si la nivel teritorial in cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si se exercita prin structuri specializate.

La nivel teritorial, serviciile, birourile sau compartimentele din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti care au exercitat control financiar in baza Legii nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare, sunt structurile specializate care efectueaza inspectia economico-financiara.

Sfera de activitate

Inspectia economico-financiara se efectueaza la urmatorii operatori economici:

- regiile autonome, infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii

- companiile si societatile nationale, precum si societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic;

- societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala detine o participatie majoritara;

- societatile comerciale si regiile autonome la care persoanele juridice mentionate mai sus detin participatii majoritare;

- institutele nationale de cercetare-dezvoltare, altele decat cele care functioneaza ca institutii publice;

- alti operatori economici, indiferent de forma de proprietate, pentru fundamentarea si justificarea utilizarii sumelor acordate de la bugetul general consolidat sub forma subventiilor, transferurilor, alocatiilor sau a altor sume asimilate acestora, pentru subventionarea unor produse sau sustinerea unor activitati.

Criterii de selectie

Selectarea operatorilor economici ce urmeaza a fi inclusi in programele proprii de activitate se face folosindu-se analiza de risc, in principal pe baza urmatoarelor criterii:

- importanta operatorului economic (regionala, locala);

- situatia economico-financiara (inclusiv, dar nelimitandu-se la pierderi, arierate, creante);

- facilitati acordate (inclusiv, dar nelimitandu-se la subventii/transferuri, credite interne si externe cu garantia statului);

- raportarea si indeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobati prin bugetele de venituri si cheltuieli;

- perioada de la precedenta verificare de aceeasi natura si cu aceleasi obiective si pana la implinirea termenului de prescriptie;

- solicitari ale unor institutii/autoritati publice.

Verificarile efectuate de catre aparatul de inspectie economico-financiara la operatorii economici vizeaza, in principal, urmatoarele:

- respectarea reglementarilor economico-financiare si contabile de catre operatorii economici verificati;

- exactitatea si realitatea datelor inregistrate in evidentele financiar-contabile prevazute de lege si in actele de constituire a operatorilor economici;

- gestiunea economico-financiara in raport cu scopul, obiectivele si atributiile prevazute in actele de constituire ale operatorului economic verificat, respectiv:

- fundamentarea bugetelor de venituri si cheltuieli in conditiile respectarii prevederilor legale in domeniu;

- executia bugetelor de venituri si cheltuieli cu respectarea principiilor legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficientei si eficacitatii;

- masurile luate de managementul operatorului economic pentru realizarea veniturilor, reducerea cheltuielilor si diminuarea arieratelor;

- fundamentarea programelor de investitii si a programelor de achizitii de bunuri, lucrari si servicii aferente bugetelor de venituri si cheltuieli si executia acestora;

- indeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobati prin bugetele de venituri si cheltuieli si respectarea modului de raportare a acestora;

- obligatiile catre bugetul general consolidat, cu exceptia celor fiscale, conform competentelor legale;

- fundamentarea si justificarea utilizarii, conform destinatiilor stabilite, a sumelor alocate de la bugetul general consolidat pentru sustinerea unor activitati;

- constituirea si asigurarea surselor de rambursare si de plata a ratelor, dobanzilor, comisioanelor si/sau a celorlalte costuri de catre beneficiarii finantarilor rambursabile garantate de stat sau subimprumutate;

- organizarea si exercitarea controlului intern si controlului financiar preventiv.

Atributii speciale

Aparatul de inspectie economico-financiara reprezinta structura de control care realizeaza atributiile MFP de constatare a neregulilor aparute in utilizarea fondurilor europene si/sau fondurilor publice nationale aferente acestora si de stabilire a creantelor bugetare, in conditiile prevazute de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora.

Alte precizari

In aplicarea prevederilor acestor norme, MFP va emite ordine in termen de 30 de zile de la publicarea acestora in Monitorul Oficial al Romaniei.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "NOU: Infiintarea si organizarea inspectiei economico-financiare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.