Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Nou proiect privind creditele pentru intreprinderi. Cum se modifica Normele metodologice

05-Dec-2013
1202
Ministerul Finantelor a publicat noul proiect de Hotarare pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii.

Redam mai jos continutul proiectului:

Hotarare pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii


in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii,
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.


ANEXA


NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii


CAPITOLUL I
Dispozitii generale


ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice reglementeaza modul de acordare a garantiei aferente unei linii de credit, in valoare maxima de 5.000.000 lei/I.M.M., cu garantarea creditului de catre stat, care vizeaza sprijinirea accesului intreprinderilor mici si mijlocii, denumite in continuare I.M.M., la obtinerea de credite pentru a finanta capitalul de lucru, precum si conditiile in care acestea pot fi prelungite.
(2) Costul total al finantarilor acordate in cadrul programului se compune din rata dobanzii ROBOR la 3 luni plus o marja de maximum 3,5% pe an, nu se percepe comision de rambursare anticipata, iar contractul de credit nu poate contine clauze care sa permita modificarea unilaterala de catre finantator a acestuia; marja include si nivelul total al comisioanelor percepute de catre finantator in toate etapele creditarii. Marja nu include prima de garantare si taxele aferente operatiunilor conexe activitatii de finantare (ex: taxe notariale, costurile legate de evaluare si inregistrarea garantiilor etc.).
(3) Finantatorii sunt obligati sa mentina conditiile de creditare prevazute la alin. (2) pe intreaga durata de derulare a contractelor de finantare incheiate in conditiile programului.
(4) Formalitatile de inscriere in Arhiva Electronica de Garantii Mobiliare a ipotecii mobiliare asupra conturilor deschise de beneficiar, prevazuta de art. 8 alin. (2) din OUG 92/2013, vor fi efectuate de catre finantatori.
(5) Ministerul Finantelor Publice, denumit in continuare M.F.P., in parteneriat cu Fondul National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - IFN, denumit in continuare F.N.G.C.I.M.M., si institutiile de credit finantatoare vor implementa masurile reglementate de prezentele norme metodologice pe baza unei conventii de colaborare.

CAPITOLUL II
Valoarea si durata programului


ART. 2
(1) Plafonul garantiilor ce pot fi acordate pe perioada programului este de 2 miliarde lei.
(2) in cazul in care valoarea totala a garantiilor care urmeaza sa fie acordate de finantatori depaseste plafonul prevazut la alin. (1), FNGCIMM este autorizat, cu acordul prealabil al MFP, sa efectueze alocari pro rata in cadrul acestuia.
(3) FNGCIMM este autorizat sa evalueze, ori de cate ori este necesar, modul de utilizare de catre finantatori a plafonului alocat si sa efectueze realocari intre finantatori in functie de gradul de utilizare al plafoanelor alocate, cu acordul prealabil al MFP.
(4) Durata programului este de 36 de luni de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, timp in care pot fi acordate garantii initiale in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2) din OUG 92/2013. Dupa expirarea termenului de 36 de luni, nu mai pot fi acordate decat prelungiri ale garantiilor emise, in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (4) din OUG 92/2013.

CAPITOLUL III
Descrierea liniei de credit si a garantiei

ART. 3


(1) Valoarea si durata liniei de credit va fi stabilita de institutia de credit finantatoare in conformitate cu normele si procedurile sale interne de creditare, cu incadrarea in conditiile programului.

(2) Pe parcursul derularii creditului, la solicitarea beneficiarului, finantatorul poate majora valoarea liniei de credit pana la valoarea maxima de 5.000.000 de lei/IMM, cu respectarea scadentei finale prevazute initial in contractul de credit. in acest caz, solicitarea de majorare a garantiei este considerata o noua acordare si va fi analizata cu respectarea tuturor prevederilor privind acordarea garantiilor in cadrul programului. Decizia de respingere a solicitarii de majorare nu afecteaza in nici un fel garantia acordata initial.

(3) Tragerile din linia de credit se pot efectua integral sau partial, in conformitate cu prevederile reglementarilor interne ale institutiei de credit. Sumele trase din linia de credit se utilizeaza exclusiv pentru cheltuielile prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.
(4) Prelungirea valabilitatii liniei de credit acordate in cadrul programului poate fi realizata o singura data pe o perioada de maxim 12 luni, in vederea rambursarii liniei de credit, incepand de la data scadentei finantarii prevazuta in contractul de credit initial.


CAPITOLUL IV

Criterii de eligibilitate pentru beneficiari


ART. 4

(1) IMM este eligibila in cadrul programului daca la data aprobarii creditului, indeplineste cumulativ criteriile de eligibilitate prevazute la art. 3 alin.1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.

(2) In sensul prezentelor norme metodologice si in conformitate cu pct. 9 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor aflate in dificultate (2004/C 244/02), publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C nr. 244 din 1 octombrie 2004, se considera ca intreprinderea este in dificultate financiara daca este indeplinit cel putin unul dintre criteriile urmatoare:

a) In cazul unei societati cu raspundere limitata, cand se constata pierderea a mai mult de jumatate din capitalul social si mai mult de un sfert din capital s-a pierdut in ultimele 12 luni; prin societate cu raspundere limitata se intelege societatea ale carei obligatii sociale sunt garantate cu patrimoniul social, potrivit art. 3 din Legea societatilor nr.31/1990 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) In cazul unei societati in care cel putin unii dintre asociati/ actionari au raspundere nelimitata pentru datoriile intreprinderii, atunci cand s-a pierdut mai mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din evidentele contabile ale societatii si mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut in cursul ultimelor 12 luni;

c) Intreprinderea face obiectul procedurilor colective de insolventa.

ART. 5

(1) In conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013, beneficiarul trebuie sa prezinte finantatorului garantii colaterale care, impreuna cu garantia de stat acordata prin prezentul program, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. in cazul in care finantatorul aproba modificari ale clauzelor contractului de credit referitoare la structura garantiilor constituite, altele decat garantia FNGCIMM, va trebui sa solicite si sa obtina acordul expres al FNGCIMM.

(2) La stabilirea gradului de acoperire cu garantii nu este luat in calcul contractul de ipoteca mobiliara asupra conturilor prevazut la art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.

ART. 6

Nu pot fi garantate in cadrul programului liniile de credit acordate pentru finantarea unei activitatii din urmatoarele sectoare/domenii:

a) intermedieri financiare si asigurari:
641 - Intermediere monetara;
642 - Activitati ale holdingurilor;
643 - Fonduri mutuale si alte entitati financiare similare;
649 - Alte activitati de intermedieri financiare, exclusiv activitati de asigurari si fonduri de pensii;
651 - Activitati de asigurari;
652 - Activitati de reasigurare;
653 - Activitati ale fondurilor de pensii (cu exceptia celor din sistemul public de asigurari sociale);
661 - Activitati auxiliare intermedierilor financiare, cu exceptia activitatilor de asigurari si fonduri de pensii;
662 - Activitati auxiliare de asigurari si fonduri de pensii;
663 - Activitati de administrare a fondurilor;
b) tranzactii imobiliare:
681 - Cumpararea si vanzarea de bunuri imobiliare proprii;
682 - inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate;
683 - Activitati imobiliare pe baza de comision sau contract;
c) 920 - Activitati de jocuri de noroc si pariuri;
d) productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope:
110 - Fabricarea bauturilor (cu exceptia clasei 1107 - Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape minerale si alte ape imbuteliate);
1200 - Fabricarea produselor din tutun;
2540 - Fabricarea armamentului si munitiei;
2051 - Fabricarea explozivilor;
4635 - Comert cu ridicata al produselor din tutun;
4639 - Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun;
4725 - Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine specializate;
4726 - Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in magazine specializate;
e) activitati de inchiriere si leasing:
771 - Activitati de inchiriere si leasing cu autovehicule;
772 - Activitati de inchiriere si leasing cu bunuri personale si gospodaresti;
773 - Activitati de inchiriere si leasing cu alte masini, echipamente si bunuri tangibile;
774 - Leasing cu bunuri intangibile (exclusiv financiare);
f) activitati de investigare si protectie:
801 - Activitati de protectie si garda;
802 - Activitati de servicii privind sistemele de securizare;
803 - Activitati de investigatii.


Proiectul integral poate fi consultat AICI.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Nou proiect privind creditele pentru intreprinderi. Cum se modifica Normele metodologice":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.