Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noua lege privind sanctionarea neregulilor in utilizarea fondurilor europene

24-Iul-2012
2013
Legea nr 142/2012 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 501, Partea I, din 20 iulie 2012.

Articol unic. - Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66 din 29 iunie 2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, cu urmatoarele modificari si completari:

1. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera a) se introduce o noua litera, litera a1), cu urmatorul cuprins:

"a1) nereguli cu caracter sistemic/de sistem - nereguli generate de modul in care sunt indeplinite cerintele-cheie ale sistemelor de management si control care se produc ca urmare a unor deficiente de proiectare a procedurilor de management si control, a unor erori sistematice de aplicare a procedurilor de management si control sau din necorelarea prevederilor legislatiei nationale cu reglementarile comunitare;".

2. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

"Art. 4. - Entitatile publice care au calitatea de autoritati cu competente in gestionarea fondurilor europene sau de beneficiari ai programelor finantate integral sau partial din fonduri europene si/sau din fonduri publice nationale aferente acestora au obligatia organizarii si exercitarii activitatii de control intern, de control preventiv si de identificare si gestionare a riscurilor, precum si a exercitarii activitatii de audit intern, in conformitate cu prevederile legislatiei nationale si comunitare in vigoare, precum si cu Standardele internationale de audit."
3. La articolul 5, dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
"e) analiza rezonabilitatii valorilor cuprinse in bugetele orientative care vor sta la baza contractelor/acordurilor/ordinelor/deciziilor de finantare se aplica numai in cazul in care proiectul respectiv nu a facut anterior obiectul unei aprobari financiare explicite din partea Comisiei Europene."

4. La articolul 6, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(3) In aplicarea prevederilor alin. (1), autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au obligatia aplicarii de reduceri procentuale din sumele solicitate la plata de catre beneficiari, in situatia in care constata abateri de la aplicarea prevederilor privind procedurile de achizitie, fie in raport cu reglementarile nationale in vigoare in domeniul achizitiilor publice, fie cu procedurile specifice de achizitii aplicabile beneficiarilor privati, in conformitate cu prevederile anexei care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta, cu exceptia cazurilor in care:
a) sanctiunile prevazute in legislatia nationala in domeniul achizitiilor publice impun aplicarea unor corectii mai mari decat cele prevazute in anexa;
b) autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene care asigura finantarea proiectelor din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala 2007-2013 aplica masurile cuprinse in reglementarile proprii acestui program."

5. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 7. - (1) In situatia in care, in urma verificarilor administrative si la fata locului, autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor europene considera necesare investigatii suplimentare pentru a stabili eligibilitatea cheltuielilor care i-au fost solicitate la rambursare/plata de catre un beneficiar, aceasta are dreptul, inainte de rambursarea/plata sumelor catre beneficiar, sa se adreseze, pentru realizarea acestor investigatii, structurilor de control prevazute la art. 20 alin. (1), alin. (2) lit. b) si alin. (4).

(2) Verificarile efectuate de structurile de control prevazute la art. 20 alin. (1), alin. (2) lit. b) si alin. (4) in vederea constatarii caracterului eligibil al unor cheltuieli solicitate de un beneficiar inainte de rambursarea/plata lor de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene se organizeaza si se desfasoara dupa proceduri proprii si reprezinta o activitate distincta de activitatea organizata si desfasurata in aplicarea prevederilor art. 21 alin. (1)-(16)."

6. La articolul 16 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Dispozitiile art. 10, 11 si 12 nu se aplica personalului Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, in acest caz fiind aplicabile prevederile in materia conflictului de interese din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2006 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, prin reorganizarea Agentiei SAPARD", aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 198/2006, cu modificarile si completarile ulterioare."

7. La articolul 18, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

" Art. 18. - (1) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au obligatia sa inregistreze si sa transmita, in scopul investigarii, in termen de 10 zile lucratoare, structurilor de control prevazute la art. 20 toate constatarile cu implicatii financiare sau cu posibile implicatii financiare din actele de control/audit intocmite de reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international, ale celor din actele de control emise de DLAF, ale celor din rapoartele de audit emise de Autoritatea de audit/structurile de audit intern/structurile de audit extern, ale celor din rapoartele de verificare la fata locului emise de autoritatea de certificare, precum si ale celor din rapoartele de control ale Autoritatii Nationale de Reglementare si Monitorizarea Achizitiilor Publice."

8. La articolul 19, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au obligatia de a nu include temporar in declaratiile de cheltuieli sume platite de acestea care fac obiectul constatarilor prevazute la art. 18 alin. (1), pana la finalizarea procedurii prevazute la art. 21, cu exceptia cazului in care normele Uniunii Europene/donatorului public international prevad altfel."
9. La articolul 20 alineatul (2), litera a) se abroga.

10. La articolul 20 alineatul (2), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"c) activitatea de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare poate fi efectuata de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene si prin echipe de control organizate in acest scop in cadrul acestora;".
11. La articolul 20 alineatul (2), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:
"d) constatarea neregulilor si stabilirea creantelor bugetare se realizeaza de catre o structura de control din cadrul Ministerului Finantelor Publice, in urmatoarele situatii:
1. la solicitarea autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor europene sau, dupa caz, a autoritatii de certificare, in situatiile de incompatibilitate prevazute la alin. (3);
2. atunci cand autoritatea de certificare constata ca nu au fost valorificate integral constatarile cu implicatii financiare sau cu posibile implicatii financiare din rapoartele sale de verificare."
12. La articolul 20, alineatul (7) se abroga.

13. La articolul 20, dupa alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu urmatorul cuprins:
"(9) Personalul cu atributii de control, care activeaza in cadrul structurilor de control prevazute la alin. (1), (2) si (5), trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) studii universitare in domeniul economic, juridic sau tehnic, finalizate cu diploma de licenta in unul dintre aceste domenii;
b) vechime in domeniul gestiunii sau controlului/auditului fondurilor publice de cel putin 3 ani."

14. La articolul 21, alineatele (5), (28) si (29) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(5) In vederea constatarii neregulilor si stabilirii creantelor bugetare, conducerea institutiei publice in cadrul careia functioneaza structura de control in situatiile de exceptie/derogare prevazute la art. 20 alin. (2) lit. b) si d) si, dupa caz, la art. 20 alin. (4), respectiv conducerea autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor europene, in celelalte situatii, aproba:
a) componenta nominala a echipei care va efectua verificarea si constatarea;
b) durata activitatii de verificare;
c) mandatul privind obiectul verificarilor, stabilirea creantei bugetare rezultate din nereguli si a debitorilor;
d) structura sau structurile verificate.................................................................................................
(28) Titlul de creanta poate fi anulat de catre autoritatea emitenta, in conditiile prezentei ordonante de urgenta
(29) Anularea titlului de creanta atrage anularea actelor subsecvente, in mod corespunzator."

15. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27. - In cazul in care se constata nereguli in aplicarea, de catre beneficiari, a prevederilor privind procedurile de achizitie, fie in raport cu reglementarile nationale in vigoare in domeniul achizitiilor publice, fie in raport cu procedurile specifice de achizitii aplicabile beneficiarilor privati, se emit note de constatare a neregulilor si de stabilire a corectiilor financiare, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 20 si 21."

16. Articolul 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Art. 28. - Valoarea creantei bugetare stabilita in baza prevederilor art. 27 se calculeaza prin stabilirea de corectii financiare in conformitate cu prevederile anexei, cu exceptia cazurilor in care:
a) sanctiunile prevazute in legislatia nationala in domeniul achizitiilor publice impun aplicarea unor corectii mai mari decat cele prevazute in anexa;
b) autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene care asigura finantarea proiectelor din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala 2007-2013 aplica masurile cuprinse in reglementarile proprii acestui program."

17. La articolul 40, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40.- (1) In cazul in care creantele bugetare rezultate din nereguli nu pot fi recuperate prin incasare, deducere din plati/rambursari urmatoare si/sau executarea garantiilor bancare, prevazute la art. 38 lit. a)-c), autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene transmit titlurile executorii prevazute la art. 43, impreuna cu dovada comunicarii acestora, organelor fiscale competente, care:
a) duc la indeplinire masurile asiguratorii prevazute la cap. VI din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene dispun aceste masuri; si
b) efectueaza procedura de executare silita, precum si procedura de compensare pentru recuperarea sumelor platite necuvenit din fondurile europene si/sau fondurile publice nationale aferente acestora, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."

18. La articolul 41, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) In cazul recuperarii creantelor bugetare rezultate din nereguli prin deducere din platile/rambursarile ulterioare pe care debitorul este indreptatit sa le primeasca, data stingerii creantei se considera data la care beneficiarul a depus cererea de plata/rambursare de fonduri europene si/sau fonduri publice nationale aferente acestora, cu exceptia creantelor bugetare rezultate din nereguli constatate in implementarea proiectelor finantate prin Programul National de Dezvoltare Rurala 2007-2013, care se sting la data emiterii certificatului de plata aferent platii pe care beneficiarul este indreptatit sa o primeasca."
19. La articolul 42, alineatele (2) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Debitorul datoreaza, pentru neachitarea la termen a obligatiilor stabilite prin titlul de creanta, o dobanda care se calculeaza prin aplicarea ratei dobanzii datorate la soldul ramas de plata din contravaloarea in lei a creantei bugetare, din prima zi de dupa expirarea termenului de plata stabilit in conformitate cu prevederile alin. (1), pana la data stingerii acesteia, cu exceptia cazului in care normele Uniunii Europene sau ale donatorului public international prevad altfel.................................................................................................
(6) Creantelor bugetare rezultate din aplicarea dobanzii datorate li se aplica toate prevederile aplicabile creantelor bugetare rezultate din nereguli, cu exceptia celor prevazute la alin. (2), precum si a celor prevazute la art. 21 alin. (14) si (15)."

20. La articolul 59, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) In vederea indeplinirii unor cerinte specifice de raportare, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene pot elabora - cu respectarea prevederilor manualului prevazut la alin. (2) - instructiuni/proceduri proprii, care se aproba prin ordin al ministrului coordonator."
21. Dupa articolul 60 se introduce un nou articol, articolul 601, cu urmatorul cuprins:
"Art. 601. - Pe perioada cat isi desfasoara activitatea, persoanele care ocupa sau au ocupat functii de demnitate publica, inaltii functionari publici care coordoneaza departamente, care au atributii in domeniul managementului, controlului si/sau auditului fondurilor europene si/sau al fondurilor publice nationale aferente acestora, functionari publici cu regim special, functionarii publici si personalul contractual din cadrul autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene, organismelor intermediare, structurilor de control, in situatia in care acestea sunt organizate in afara autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene si, respectiv, in cadrul autoritatilor de certificare, Autoritatii de audit si DLAF, atat la nivel central, cat si la nivel teritorial, raspund civil sau penal, dupa caz, numai daca instantele judecatoresti constata indeplinirea ori omisiunea indeplinirii de catre acestea, cu vinovatie, constand in culpa grava sau grava neglijenta, a oricarui act ori fapt in legatura cu exercitarea, in conditiile legii, a atributiilor ce le revin."

22. Titlul anexei se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Corectiile/Reducerile financiare aplicabile cheltuielilor aferente proiectelor finantate din fonduri europene si/sau din fonduri publice nationale aferente acestora in caz de nerespectare a reglementarilor privind achizitiile, cu exceptia achizitiilor derulate de beneficiarii Programului National de Dezvoltare Rurala 2007-2013".
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noua lege privind sanctionarea neregulilor in utilizarea fondurilor europene":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

29-Iul-2012

mai toate proiectele desi au avut intentia de a fi in interesul populatiei ==nu a fost sa fie===pentru ca dezvoltarea resurselor umane ===nu se face NUMAI prin TEORIE CACI TEORIA ca teoria PRAFTIC te OMOARA ====asa ca FRATILOR puneti umar de la umar si treceti la TREABA CONCRETA. teoria sa fie urmata de PRACTIa iar proiectele sa fie mai toate in mediul RURAL==in prezent fiind o tara AGRARA.





Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.