Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noul Cod de procedura fiscala. Discutam Legea 207/2015 impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal

29-Iul-2015
6254

Legea 207/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 0547 din 23 iulie 2015. Discutam noutatile aduse de Legea privind Codul de procedura fiscal impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal si auditor financiar.

Puteti consulta AICI noul Cod de procedura fiscala, actualizat 2015.

Noul Cod de procedura fiscala va intra in vigoare la 1 ianuarie 2016, ocazie cu care se abroga OG 92/2003 privind actualul Cod de procedura fiscala.

Este o lege ampla, cu lucruri bunuri si lucruri mai putin placute.

Vom acorda Codului de procedura fiscala in perioada urmatoare mai multe analize, prin alerta de astazi facand o informare asupra unor lucruri de maxima aplicabilitate in viata de zi cu zi a contribuabililor persoane juridice sau persoane fizice.

Analizam in materialul de astazi termenul de prescriptie al impozitelor, respectiv dobanzile si penalitatile de intarziere din noul Cod de procedura fiscala.

Ce perioada de prescriptie au conform noului Cod de procedura fiscala impozitele si taxele?

Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

Termenul de prescriptie, ca regula generala, este de 5 ani. Atipica este data de la care incepe acest termen de prescriptie, respectiv termenul de prescriptie incepe de la data de 1 iulie a anului urmator celui in care s-au nascut obligatiile fiscale.

Practic, pentru impozitele aferente lunii ianuarie 2016, cu scadenta pe 25 februarie 2016, termenul real de prescriptie incepe in 1 iulie 2017 si se finalizeaza la 30 iunie 2022.

Observam ca termenul practic real de prescriptie este de 6 ani si aproximativ 4 luni.

Pentru impozitele si taxele sustrase la plata ca urmare a incalcarii legislatiei penale, termenul de prescriptie este de 10 ani de la data faptei considerate infractiune.

Ce dobanzi si penalitati sunt datorate pentru neplata la scadenta a impozitelor?

Pentru neachitarea la scadenta a impozitelor si taxelor datorate se vor plati 3 tipuri de dobanzi si penalitati, respectiv (art. 174-181 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala):
- dobanzi de intarziere in procent de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 7,3%/an.
- penalitati de intarziere in procent de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 3,65%/an.
- penalitati pentru nedeclarare aferente debitelor stabilite suplimentar cu ocazia inspectiei, insa inclusiv pentru corectarea din proprie initiativa a unor erori, penalitatile de intarziere sunt in procent de 0,08% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 29,2% / an.

Aceasta penalitate creeaza cadrul ilegal, din punctul nostru de vedere, pentru a negocia legea cu inspectorul fiscal, respectiv penalitatea se reduce daca opinia inspectorului fiscal este generata de norme interne ale ANAF nepublicate in Monitorul Oficial. In plus, iarasi se creeaza o legislatie interna ANAF, nepublicata in Monitorul Oficial, in mod evident eronata si neaplicabila, datorita urmatorului temei normativ:

Art. 181. "(7) Penalitatea de nedeclarare nu se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil/platitor, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului/platitorului de catre organul fiscal central.”

Ar trebui sa spuna cineva si organului fiscal ca orice procedura nepublicata in Monitorul Oficial nu este opozabila contribuabilului si are valoare juridica zero.

Atentie, dragi colegi, daca aveti o eroare in depunerea unei declaratii cu sume mai mici decat ar fi trebuit, penalitatea de nedeclarare este de aproape 30%, pe langa celelalte doua sanctiuni (dobanzi si penalitati de intarziere). Desigur, organul fiscal este generos, nu ne mai da amenda pentru depunerea unei rectificative.

Desigur, penalitatea asta de intarziere devine si metoda de santaj deoarece se reduce cu 75% daca platesti impozitele stabilite suplimentar prin decizia de impunere de la finele controlului.

Cu alte cuvinte, venim si iti stabilim impozitele, le accepti asa cum sunt si beneficiezi de o reducere de 75% din penalitatea de nedeclarare. Daca se contesta rezultatul inspectiei nu mai beneficiezi de aceasta reducere. Desigur, actuala forma a legii incalca prevederile constitutionale privind atat accesul in instanta cat si privind impersonalitatea legii.

In total, ca pondere anuala, dobanzile si penalitatile de intarziere si penalitatile pentru nedeclarare vor avea in anul 2016 o rata de 40,15%, procent ce se va aplica din pacate nu numai asupra impozitelor neachitate din diverse considerente, ci si celor generate de erori contabile. Frumoasa meserie contabila devine una dintre cele mai riscante activitati.

In anul 2015, dobanzile si penalitatile de intarziere sunt:
dobanzi: 0,03% / zi reprezentand 10,95% / an.
penalitati de intarziere in suma de 0,02% / zi reprezentand 7,3% / an.

Total procentual 2015: 18,25 % / an.

Crestere anuala 2016 comparativ cu 2015: 40,15 / 18,25 = 2,2 -> 220 % .

Prin urmare raspunsul la intrebarea de unde acoperim deficitul bugetar din perioada urmatoare este: o parte in acoperim prin cresterea uriasa a dobanzilor si penalitatilor, respectiv din amenzile pentru nerespectarea diverselor obligatii, amenzi ce le vom analiza in perioada urmatoare.

Autor:
Consultant fiscal,
Auditor financiar,
dr. Adrian Benta

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noul Cod de procedura fiscala. Discutam Legea 207/2015 impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal":
Rating:

Nota: 4.24 din 19 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.