Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noul Cod fiscal: Facilitati fiscale acordate persoanelor din conducerea societatilor

02-Oct-2015
1448

In prezent, diurna poate fi acordata doar persoanelor incadrate cu contract individual de munca, iar in cazul institutiiilor publice si functionarilor publici.



La nivelul unei societati pot exista si functii care nu sunt indeplinite in baza unui contract individual de munca cum este functia de administrator, director, membru al directoratului sau al consiliului de supraveghere. Drept urmare, persoanele care ocupa respectivele functii nu au calitatea de salariat intrucat activitatea lor nu este desfasurata in baza unui contract individual de munca. In cazul societatilor pe actiuni administratorul/directorul nu pot avea calitatea de salariat. Cu acestia se pot incheia contracte de mandat/administrare, in temeiul carora acestia pot fi indemnizati.

Conform prevederilor Codului fiscal actual nu intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite de salariati, pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, precum si cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare.

Rezulta, asadar, ca la momentul actual, doar diurna acordata salariatilor nu intra in baza de calcul al impozitului si al contributiilor sociale in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice nu si diurna acordata persoanelor care nu au calitatea de salariati.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2016 noul Cod fiscal stabileste aplicarea aceluiasi regim fiscal aplicabil salariatilor si pentru sumele primite pe perioada deplasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii reprezentand diurne acordate administratorilor, directorilor, membrilor directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere precum si managerilor, in baza contractului de management prevazut de lege astfel cum este prevazut in raportul juridic incheiat.

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii

Prin urmare, vor beneficia de diurna neimpozabila si scutita de contributii sociale in limita a 2,5 nivelul stabilit pentru institutii publice administratorii si directorii care au incheiat contracte de mandat/ administrare , membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere dar si managerii care au incheiat contracte de management prevazute de lege.

Textul din Codul fiscal impune si o conditie anume aceea ca scutirea se acorda pentru diurna astfel cum este stabilit prin raportul juridic incheiat. Va trebui astfel reglementat prin contractele incheiate cu persoanele care ocupa aceste functii modalitatea de acordare a diurnei.


Tot noul Codul fiscal stabileste ca nu sunt venituri impozabile cheltuielile efectuate de angajatori/platitori pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor, administratorilor stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat si directorilor care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, pregatire legata de activitatea desfasurata de persoanele respective pentru angajator/platitor.

Vor fi astfel scutite de taxe si cheltuielile cu formarea profesionala acordate de societate directorilor si administratorilor cu contract de administrare/mandat. Pentru acordarea scutirii, pregatirea profesionala trebuie sa fie legata de activitatea desfasurata pentru platitor. Mai mult, conditiile pregatirii profesoniale, suportarea chltuielilor de catre angajator trebuie sa fie prevazute in contractul de administrare/mandat.

Reamintesc ca in prezent doar cheltuielile efectuate de angajator pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatului in legatura cu activitatea desfasurata de acesta pentru angajator nu intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale.


Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noul Cod fiscal: Facilitati fiscale acordate persoanelor din conducerea societatilor":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

Studiu de caz: Deductibilitate TVA
Mai multe articole despre conducerea firmei




Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.