Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noutati legislatie fiscala 14 - 18 septembrie 2009

24-Sep-2009
1954

ORDIN nr. 18 din 7 septembrie 2009


pentru aprobarea Normelor privind principiile de organizare a unui sistem de control intern si management al riscurilor, precum si organizarea si desfasurarea activitatii de audit intern la asiguratori/reasiguratori

Emitent: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 621 din 16 septembrie 2009

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza toate structurile din societatile de asigurare/reasigurare care sunt supuse sistemului de control intern si management al riscurilor.

Important!
Activitatile de control intern includ cel putin urmatoarele:

a) analize la nivelul conducerii administrative si al conducerii executive;

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

b) analize operative la nivelul compartimentelor si al structurilor teritoriale ale asiguratorilor;
c) controale faptice care au in vedere restrictionarea accesului la active, cum ar fi disponibilitati banesti etc.;
d) analiza incadrarii in limitele impuse expunerilor la risc si urmarirea modului in care sunt solutionate situatiile de neconformitate;
e) aprobari si autorizari, in cazul operatiunilor ce depasesc anumite limite de sume, asigurandu-se astfel controlul asupra realizarii operatiunilor respective de catre nivelul de conducere competent si stabilirea responsabilitatilor;
f) verificari ale tranzactiilor efectuate la nivelul asiguratorului si efectuarea de reconcilieri, in special acolo unde exista diferente intre metodologiile sau sistemele de evaluare utilizate in compartimentele responsabile cu initierea tranzactiilor (front office) si compartimentele responsabile cu inregistrarea si monitorizarea tranzactiilor initiate (back office).

Rezultatele verificarilor vor fi comunicate nivelului de conducere superior competent. siguratorii/Reasiguratorii trebuie sa dispuna de un sistem de management al riscurilor proportional cu dimensiunea, natura si complexitatea activitatii exercitate.

Politica privind managementul riscurilor trebuie sa fie transpusa in mod clar si transparent in norme interne si manuale de proceduri, facandu-se distinctie intre standardele generale aplicabile intregului personal si regulile specifice aplicabile anumitor categorii de personal care utilizeaza informatii confidentiale sau au responsabilitati de a angaja societatea.

Pentru asigurarea unui sistem de management al riscului eficient, asiguratorii/reasiguratorii trebuie sa stabileasca, dupa caz:

a) un sistem de proceduri de autorizare a operatiunilor afectate de riscuri;
b) un sistem de stabilire a limitelor expunerii la risc si de monitorizare a acestora, care sa reflecte profilul de risc ales si care sa fie in conformitate cu legislatia si cu reglementarile in vigoare; limitele stabilite la nivelul activitatilor si/sau compartimentelor/sediilor secundare trebuie corelate cu cele stabilite la nivel de ansamblu al asiguratorilor/reasiguratorilor;
c) un sistem de raportare a expunerilor la riscuri, precum si a altor aspecte legate de riscuri de la fiecare compartiment catre nivelurile de conducere corespunzatoare;
d) criterii de recrutare si remunerare a personalului, care sa stabileasca standarde ridicate pentru pregatirea, experienta si integritatea acestuia;
e) un program de instruire a personalului.

Asiguratorii/Reasiguratorii trebuie sa dispuna de un sistem informatic auditat in conformitate cu reglementarile in vigoare privind tehnologia informatiei, care sa certifice adecvarea acestuia la specificul si volumul activitatii, gradul de securitate a informatiei, capacitatea de a furniza raportarile solicitate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, capacitatea de conectare la retea pentru transmiterea electronica a raportarilor, capacitatea de stocare/arhivare a datelor, indeplinirea de catre sistemele informatice a criteriilor minimale prevazute de reglementarile in vigoare pentru prelucrarea automata a datelor in domeniul financiar-contabil.

Auditarea sistemelor informatice conform prevederilor alin. (1) se va efectua de catre un auditor financiar, altul decat cel care auditeaza situatiile financiare ale societatii, membru activ al Camerei Auditorilor Financiari din Romania si care trebuie sa dispuna de personal specializat, cu experienta in ceea ce priveste sistemele informatice.

Functia de audit intern trebuie organizata respectandu-se urmatoarele cerinte:

a) pozitia functiei in cadrul structurii organizatorice trebuie sa fie astfel incat sa garanteze independenta si autonomia, pentru a nu fi compromisa obiectivitatea procesului de audit; functia de audit intern nu depinde ierarhic de niciun responsabil din aria operativa; personalului implicat in auditul intern nu trebuie sa ii fie incredintate responsabilitati operative sau acesta nu trebuie sa verifice activitatea desfasurata in trecut, daca nu a trecut cel putin un an de la schimbarea activitatii;

b) functia de audit intern trebuie sa aiba legaturi cu toate structurile de control din cadrul societatii;

c) responsabilul cu functia de audit intern este numit de conducerea administrativa. El trebuie sa aiba competenta profesionala pentru a realiza aceasta activitate, conform reglementarilor Camerei Auditorilor Financiari din Romania. Atributiile persoanei responsabile cu functia de audit intern trebuie clar definite, iar responsabilitatea si modalitatea de raportare catre conducerea administrativa trebuie precizate in fisa postului/obligatiile contractuale (in cazul externalizarii auditului intern). Responsabilul cu functia de audit intern este imputernicit cu autoritatea necesara pentru a garanta independenta sa;

d) personalului implicat in activitatea de audit intern trebuie sa i se asigure accesul la toate structurile societatii si la intreaga documentatie, inclusiv informatii privind activitatile externalizate;

e) structura trebuie sa fie corespunzatoare dimensiunii societatii si obiectivelor stabilite, in ceea ce priveste resursele umane si tehnologia.
==================================

CIRCULARA nr. 33 din 7 septembrie 2009
privind punerea in circulatie, in scop numismatic, a unor monede dedicate domnitorului Vlad Tepes cu ocazia aniversarii a 550 de ani de la prima atestare documentara a orasului Bucuresti de catre acesta, la 20 septembrie 1459

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 621 din 16 septembrie 2009

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza toate persoanele care colectioneaza emisiuni monetare ale Bancii Nationale a Romaniei cu scop aniversar.

Important!
In conformitate cu prevederile Legii nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, Banca Nationala a Romaniei va pune in circulatie, in scop numismatic, incepand cu data de 16 septembrie 2009, o moneda din aur, o moneda din argint si o moneda din tombac cuprat, dedicate domnitorului Vlad Tepes cu ocazia aniversarii a 550 de ani de la prima atestare documentara a orasului Bucuresti de catre acesta, la 20 septembrie 1459.

Fiecare moneda, ambalata in capsula de metacrilat transparent, va fi insotita de o brosura de prezentare a acestei emisiuni numismatice, redactata in limbile romana, engleza si franceza. Brosurile includ certificatul de autenticitate al emisiunii, pe care se gasesc semnaturile guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si casierului central. Monedele vor fi prezentate in cutii adecvate, pe al caror capac este inscriptionata sigla BNR.

Monedele din aur, argint si tombac cuprat, dedicate domnitorului Vlad Tepes cu ocazia aniversarii a 550 de ani de la prima atestare documentara a orasului Bucuresti de catre acesta, la 20 septembrie 1459, au putere circulatorie pe teritoriul Romaniei.

Articol realizat in colaborare cu CTCE Piatra-Neamt

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noutati legislatie fiscala 14 - 18 septembrie 2009":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.