Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

O asociatie poate deveni platitoare TVA?

26-Sep-2012
5956
Intrebare: O asociatie, persoana juridica de drept privat, fara scop patrimonial, neplatitoare de TVA care implementeaza un program operational POSDRU si care primeste cval cheltuielilor efectuate de la organismul intermediar poate deveni platitoare de TVA? In conditiile in care devine platitoare de TVA, isi recupereaza TVA prin Decontul 300 de la ANAF?

Raspuns: Societatea se poate inregistra in scopuri de TVA prin optiune conform art. 153 sau daca depaseste plafonul de 65.000 euro prevazut de Codul fiscal .

Indiferent de sursa de finantare a achizitiilor, suma TVA deductibila inscrisa intr-o factura emisa de catre un furnizor sau prestator stabilit in Romania poate fi dedusa numai daca este aferenta realizarii unei operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere si neimpozabile. In acest context, suma TVA aferenta unei achizitii de bunuri este deductibila numai in situatia in care bunurile respective sunt destinate realizarii de:

- operatiuni taxabile, aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. a). In categoria operatiunilor taxabile se incadreaza livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate catre parteneri stabiliti pe teritoriul Romaniei.
- operatiuni neimpozabile, aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. b). In categoria operatiunilor neimpozabile se incadreaza prestarile de servicii efectuate catre parteneri stabiliti in afara teritoriului Romaniei.
- operatiuni scutite cu drept de deducere, aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. c). In categoria operatiunilor scutite cu drept de deducere se incadreaza exporturile si livrarile intracomunitare de bunuri.
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

Exercitarea dreptului de deducere este posibila prin respectarea conditiei impuse prin art. 146 alin. (1) litera a) conform careia pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei datorate sau achitate, persoana impozabila cumparatoare trebuie sa detina o factura emisa in baza prevederilor art. 155. In acest context, prin normele de aplicare ale art. 146 alin. (1), la punctul 46 se impune justificarea deducerii taxei numai pe baza exemplarului original al facturii care trebuie sa cuprinda toate informatiile obligatorii reglementate prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal .

Deci suma TVA poate fi dedusa prin decontul de TVA cod 300 numai daca facturile de achizitii bunuri si servicii sunt emise pe numele Organizatiei si numai daca, organizatia realizeaza operatiuni economice din sfera de aplicare a TVA.

Astfel, daca implementarea acestui proiect POSDRU presupune efectuarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA.

Totodata, daca primitorul fondurilor nerambursabile nu este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, acesta poate beneficia de restituirea sumelor.

De restituirea efectiva a sumei TVA aferenta cheltuielilor eligibile in baza prevederilor OUG 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta beneficiaza doar persoanele neimpozabile (de exemplu, un ONG) si persoanele impozabile care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA. Astfel, asociatia beneficiaza de restituirea TVA in baza prevederilor art. 15 alin. 1 lit. e) din OUG 64/2009 in calitate sa de organism neguvernamental nonprofit, cu personalitate juridica, doar pentru activitatea desfasurata fara scop patrimonial.

Pentru acest tip de organizatie, suma TVA aferenta valorii TVA neeligibile platite, aferenta cheltuielilor eligibile efectuate in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale prin programele operationale, trebuie inclusa in bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operationale care utilizeaza mecanismul platii indirecte. Acest aspect este reglementat prin art. 8 lit. b) din OUG 64/2009.

Reiterez faptul ca sumele TVA platite de asociatie pentru achizitiile efectuate pot fi restituite acesteia de catre Autoritatea de management care si-a planificat sumele respective prin bugetul propriu.

In situatia in care faceti referire la un proiect activ depus dupa data de 1 ianuarie 2012 care urmeaza a fi implementat, va recomand sa analizati in ce masura, pentru situatia dvs., sunt aplicabile prevederile HG 1135/2011 pentru modificarea si completarea HG 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale publicat in Monitorul Oficial nr. 849 din 30 noiembrie 2011.

Prin acest act normativ, s-a inserat art. 11^1 prin care se aduc modificari legislative cu privire la suma TVA aferenta programelor operationale finantate din instrumente structurale, dupa cum urmeaza:
- la alineatul (1): cheltuiala cu TVA nedeductibila este eligibila pentru toate programele operationale finantate din instrumente structurale;
- la alineatul (2): pentru a fi eligibila, cheltuiala cu TVA nedeductibila trebuie sa fie aferenta unor cheltuieli eligibile efectuate in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale.
- la alineatul (3): pentru a beneficia de rambursarea cheltuielii eligibile cu TVA, beneficiarul fondurilor trebuie sa depuna ca anexa, la fiecare cerere de rambursare, o declaratie pe propria raspundere cu privire la nedeductibilitatea TVA aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, certificata de organul fiscal competent din subordinea A.N.A.F.
- la alineatul (4): organul fiscal competent din subordinea A.N.A.F. are obligatia sa certifice declaratia respectiva in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii de catre beneficiar a unei solicitari in acest sens, insotita de documentele justificative necesare.

In acest scop, Ministerul Afacerilor Europene a emis ordinul nr. 204 din 27 decembrie 2011 pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare a prevederilor art. 11^1 din HG 759/2007 , publicat in Monitorul Oficial nr. 940 din 30 decembrie 2011.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "O asociatie poate deveni platitoare TVA?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.