Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

O persoana care a infiintat un PFA poate sa se angajeze pe acel PFA?

05-Sep-2013
2932
Trebuie retinut ca nu se poate angaja persoana - titular de PFA in cadrul propriului PFA.

Persoana fizica autorizata (PFA), intreprinderea individuala (II) si intreprinderea familiala (IF) nu au personalitate juridica in conformitate cu dispozitiile OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare.

OUG 44/2008 atribuie dreptul PFA (in temeiul art. 17 alin. 1) si intreprinzatorului II (in temeiul art. 24) de a fi angajatori, insa acestia sunt angajatori persoane fizice.

Asadar, PFA si intreprinzatorul titular al II pot avea calitatea de angajatori persoane fizice, lucru permis de dispozitiile OUG 44/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele ale art. 10 din Codul muncii, republicat.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

Potrivit art. 10 din Codul muncii, republicat, contractul individual de munca este contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu.

Prin urmare, PFA si intreprinzatorul titular al II pot avea calitatea de angajatori, insa in calitate de persoane fizice, asa incat este inadmisibil ca persoana fizica sa se angajeze pe sine. Aceasta pentru ca unul dintre elementele care caracterizeaza contractul individual de munca este subordonarea salariatului fata de angajator. Astfel, intre cele doua parti ale CIM, salariat si angajator, exista o relatie de subordonare, caracterizata prin prestarea muncii de catre salariat sub autoritatea angajatorului, care are puterea de a da ordine si directive salariatului, de a controla indeplinirea sarcinilor de serviciu si de a sanctiona abaterile de la disciplina muncii.

In concluzie, unul dintre elementele fundamentale ale CIM, subordonarea salariatului fata de angajator, nu este posibila in cazul angajarii propriei persoane, asa incat apreciem ca nu se vor putea incheia contracte individuale de munca de catre aceeasi persoana fizica care cumuleaza in acelasi timp atat calitatea de angajator, cat si pe aceea de salariat.

De altfel, din punctul nostru de vedere dispozitiile art. 17 alin. (1) din OUG 44/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, precizeaza in mod clar si limitativ modalitatile in care PFA isi poate desfasura activitatea, respectiv:

- conform prevederilor art. 4 lit. a), adica individual si independent, ca persoana fizica autorizata, sau

- poate angaja, in calitate de angajator, terte persoane cu contract individual de munca incheiat in conditiile legii.

Tot astfel, din dispozitiile art. 25 alin. (2) din acelasi act normativ reiese posibilitatea cumulului calitatii de intreprinzator persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale cu calitatea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel in care si-a organizat intreprinderea individuala.

Asadar, observam ca legiuitorul nu a stabilit posibilitatea cumulului calitatilor de intreprinzator si salariat in cadrul aceleiasi intreprinderi individuale.

In ceea ce priveste intreprinderea familiala, aceasta este constituita din 2 sau mai multi membri ai unei familii in conformitate cu dispozitiile art. 28 alin. (1) din OUG 44/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform alin. (2) din acelasi articol, membrii unei intreprinderi familiale pot fi simultan PFA sau titulari ai unor intreprinderi individuale. De asemenea, acestia pot cumula si calitatea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel in care si-au organizat intreprinderea familiala.

Aceste dispozitii legale precizeaza in mod clar statutul pe care membrii unei intreprinderi familiale il pot avea in acelasi timp, respectiv PFA sau titulari ai unor intreprinderi individuale, precum si calitatea de salariat al unei terte persoane, nu si calitatea de salariat in cadrul intreprinderii familiale.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "O persoana care a infiintat un PFA poate sa se angajeze pe acel PFA?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.