Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatia de a vira contributia la somaj. Infractiunea de stopaj la sursa

19-Dec-2011
4604
Intrebare:

In ce mod se interpreteaza art. 112 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj (15 zile de la data platii salariilor sau 15 zile de la data de 25 a lunii) :

Art. 112 (la data 28-ian-2009 Art. 112 din capitolul VII a se vedea jurisprudenta Decizia nr. 275 din 28-ian-2009 ): "Retinerea de catre angajator de la salariati a contributiilor datorate bugetului asigurarilor pentru somaj si nevirarea acestora in termen de 15 zile in conturile stabilite potrivit reglementarilor in vigoare constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda".

Mai exact, un agajator care plateste salariul pe data de 7 a lunii pentru luna anterioara va trebui sa plateasca contributia pentru somaj pana cel tarziu 22 a lunii. Daca da, exista asemenea prevederi si in ceea ce priveste contributiile pentru asigurari sociale, precum si pentru cele de sanatate?


Raspuns:
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii


Prevederile art. 112 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca nu au suferit modificari de la intrarea in vigoare a acestui act normativ si pana in prezent. Insa, data scadenta a indeplinirii obligatiei de virare a contributiei datorate de salariati bugetului asigurarilor pentru somaj a suferit modificari.

Astfel, la data intrarii sale in vigoare, Legea 76/2002 prevedea la art. 31 alin. (1) ca termenul de plata a contributiilor la bugetul asigurarilor pentru somaj este, dupa caz, de cel mult 5 zile de la:

a) data stabilita pentru plata drepturilor salariale sau a drepturilor membrilor cooperatori pe luna in curs, in cazul angajatorilor care efectueaza plata acestor drepturi o singura data pe luna;
b) data stabilita pentru plata chenzinei a doua, in cazul angajatorilor care efectueaza plata drepturilor chenzinal;
c) data stabilita prin contractul de asigurare pentru somaj.

Intrucat obligatia de a vira contributia retinuta era scadenta in termen de 5 zile de la data stabilita in mod diferit dupa cum erau platite drepturile salariale nevirarea acesteia in termen de 15 zile in conturile stabilite potrivit reglementarilor in vigoare constituia infractiune si se pedepsea cu inchisoare de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda. Art. 31 alin. (1) a fost modificat prin OUG 144/2005 si OUG 117/2010, in prezent stabilind ca termenul de depunere a declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale si evidenta nominala a persoanelor asigurate, prevazuta de lege, este si termen de plata a contributiilor prevazute la art. 26 si 27.

Totodata, potrivit dispozitiilor art. 27 alin. (1) din Legea 76/2002 , angajatorii au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj conform legii.

Incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2011 calculul, retinerea si virarea contributiilor sociale se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 296 indice 18 din Codul fiscal . Potrivit acestuia, persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator, precum si entitatile prevazute la art. 2963 lit. f) si g) au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira lunar contributiile de asigurari sociale obligatorii (alin. (1)).

Contributiile sociale individuale calculate si retinute se vireaza la bugetele si fondurile carora le apartin pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz, impreuna cu contributia angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorata potrivit legii (alin. (9)).

Asadar, in prezent, termenul scadent pentru indeplinirea obligatiei de a vira contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj este data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz.

De aceea, apreciez ca nu poate fi sanctionata fapta de a nu vira contributiile retinute in termen de 15 zile cata vreme scadenta obligatiei este dupa caz, fie data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza fie data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza.

De asemenea, apreciez ca situatia se datoreaza necorelarii dispozitiilor art. 112 din Legea 76/2002 cu modificarile intervenite de la intrarea in vigoare a acestui act normativ in ceea ce priveste scadenta obligatiei de a vira contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj.
Din Decizia nr.275/2009 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie nu rezulta ca, contributiile individuale retinute nu au fost virate in termen de 15 zile. Sanctiuni cu privire la contributiile retinute de la asigurati se regasesc si in alte legi speciale astfel:

Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii:

"Art. 303. - Fapta persoanei care dispune utilizarea in alte scopuri sau nevirarea la fond a contributiei retinute de la asigurati constituie infractiunea de deturnare de fonduri si se pedepseste conform prevederilor din Codul penal."

Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice:
"Art. 144. - Constituie contraventie urmatoarele fapte:
(......)
p) fapta persoanei de a nu vira, pentru o perioada de 3 luni consecutiv, la bugetul asigurarilor sociale de stat contributia de asigurari sociale retinuta de la asigurat.
Art. 145. - (1) Contraventiile prevazute la art. 144 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
(......)
b) cu amenda de la 1.500 lei la 5.000 lei, cele prevazute la lit. a), d), e), h), j), l) si p);
(......)"
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatia de a vira contributia la somaj. Infractiunea de stopaj la sursa":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.