Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii de plata la FNUASS

07-Dec-2011
3217
Intrebare:

O PFA a primit Decizia de impunere de la Casa de Sanatate pentru perioada 12.08.2006 -13.01.2010 privind obligatiile de plata la FNUASS conform Legii 95/2006. In situatia stabilirii contributiei datorate pe anul 2006, avand in vedere ca Decizia se refera la perioada 12.08.2006-13.01.2010, au fost luate in calcul veniturile din Decizia de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit privind veniturile din activitati independente pe anul 2006 pe ultimele cinci luni ale anului (august - decembrie), insa la randul Regularizare 2006 din tabel s-a luat in calcul venitul net realizat pe tot anul 2006, si nu venitul net realizat in ultimele 5 (cinci) luni ale anului.

Este aceasta procedura corecta pentru determinarea contributiei datorate pe anul 2006 avand in vedere ca pe decizie este inscrisa perioada 12.08.2006-13.01.2010?

Se face mentiunea ca legea data ca exemplu nu a fost in vigoare de la inceputul anului. Poate fi contestata decizia Casei de Sanatate si solicitata recalcularea contributiei datorate datorate la FNUASS pe anul 2006?
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii


Raspuns:

Cu referire la contributia la asigurarile sociale de sanatate, in perioada care face obiectul analizei, s-au aplicat succesiv urmatoarele acte normative:

- OUG 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 838 din 20 noiembrie 2002, pentru perioada 1 ianuarie 2006 si pana la data abrogarii acestui act normativ prin Legea 95/2006;

Potrivit art. 51 alin. (2) din OUG 150/2002, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste - in cazul veniturilor din activitati independente - sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra veniturilor din activitati desfasurate de persoane autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar, daca este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia.

- Legea 95/2006 privind reforma in sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 372 din 28 aprilie 2006, al carei Titlu VIII Asigurarile sociale de sanatate a intrat in vigoare la 30 de zile de la publicare, conform art. 863 din acest act normativ, respectiv incepand cu data de 29 mai 2006. Pe data intrarii in vigoare a acestui titlu, a fost abrogata OUG 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 838 din 20 noiembrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

In ceea ce priveste stabilirea bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 si art. 7 - 8 din OPCNAS 617/2007 ofera aceeasi solutie. Astfel, potrivit art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 in vigoare la 1 ianuarie 2011, contributia lunara a persoanei asigurate care desfasoara activitati independente se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor impozabile care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Persoanele care desfasoara activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia aplicata asupra:

a) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla;

b) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, determinate pe baza normelor de venit stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor prin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul se stabileste pe baza de norme de venit, in cazul persoanelor ale caror venituri sunt determinate pe baza de norme de venit.

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru.

In cazul in care contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, la finele anului, inregistreaza pierderi sau realizeaza venituri anuale sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, contributia se calculeaza la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare luna si se achita in termenul prevazut mai sus.

Diferentele ramase de achitat, calculate in raport cu decizia de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza majorari de intarziere. La expirarea acestui termen, pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere conform procedurii instituite prin Codul de procedura fiscala.

Cu privire la stabilirea venitului anual din activitati independente, in situatia in care activitatea aferenta anului 2006 s-a desfasurat doar pe perioada a 5 luni (12 august - 31 decembrie 2006), la stabilirea obligatiilor fiscale anuale se va lua in calcul venitul realizat in aceasta perioada. Astfel, potrivit art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, venitul din activitati independente, ce se realizeaza intr-o fractiune de an sau in perioade diferite ce reprezinta fractiuni ale aceluiasi an, se considera venit anual. Pe cale de consecinta si contributia la asigurarile sociale se va stabili tot in raport cu aceasta baza.

In situatia in care activitatea s-a desfasurat pe intregul an fiscal 2006, regularizarea contributiei datorate pentru anul 2006 se va face prin stabilirea diferentelor in raport cu decizia de impunere anuala. In acest sens, trebuie avute in vedere toate platile anticipate efectuate in cursul anului, indiferent de momentul la care ele au fost facute inainte sau dupa intrarea in vigoare a Legii 95/2006.

In conditiile in care stabilirea contributiei nu s-a efectuat conform celor de mai sus, puteti exercita contestatie impotriva decizie de impunere in conformitate cu Titlul IX din Codul de procedura fiscala si Legea contenciosului administrativ 554/2004.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii de plata la FNUASS":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2016!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.