Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii fiscale accesorii: Exceptii si reguli speciale

26-Iun-2013
3667
Majorari de intarziere datorate pentru perioada de pana la 1 iulie 2010

Pentru neplata la termen a obligatiilor fiscale, pana la data de 1 iulie 2010, se vor datora in continuare majorari de intarziere, desi dispozitiile legale au fost modificate. Pentru obligatiile fiscale a caror scadenta a expirat inaintea introducerii noului sistem se vor datora mai intai majorari de intarziere de la expirarea termenului de plata pana la 30 iunie 2010, calculul ulterior al obligatiilor fiscale accesorii continuand cu dobanzi si penalitati.

Codul de procedura fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind obligatiilor fiscale accesorii. Astfel, prevederi speciale privind calculul majorarilor de intarziere sunt cuprinse la art. 122 din Codul de procedura fiscala in cazul stingerii obligatiilor fiscale prin compensare.

Astfel, majorarile de intarziere se datoreaza pana la data stingerii inclusiv, respectiv:

* pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
* pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire;
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

* pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent.

De la 1 noiembrie 2010, ca urmare a modificarii Codului de procedura fiscala prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 88/2010, data de la care produce efecte compensarea asupra calculului obligatiilor fiscale accesorii este momentul la care compensarea opereaza de drept, respectiv, data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.

Exceptii si reguli speciale

Codul de procedura fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind calculul accesoriilor obligatiilor fiscale:

* Nu se calculeaza obligatii fiscale accesorii pentru amenzi, cheltuieli de executare, sume confiscate si majorari de intarziere.
* Pentru contributiile sociale stinse prin executare silita, dobanzile se calculeaza pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire a sumelor realizate prin executare silita inclusiv.
* Pentru contributiile sociale ale debitorului declarat insolvabil, dobanzile se calculeaza pana la data trecerii in evidenta separata.
* Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute de actele normative speciale (de exemplu Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 45/2001), data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevazuta in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a acestuia (data inchiderii procedurilor de compensare, si nu data initierii procedurii).
* O.U.G. nr. 39/2010 introduce o exceptie de la calculul obligatiilor fiscale accesorii pentru persoanele pentru care a fost deschisa procedura insolventei in conditiile Legii nr. 85/2006. Astfel, pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei nu se datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei.

Prin O.G. nr. 29/2011, procedura speciala de calcul a obligatiilor fiscale acesorii in cazul deschiderii procedurii insolventei astfel cum este reglementata de art. 1221 este din nou modificata. In locul solutiei transante potrivit careia pentru toate creantele fiscale in care nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei se opteaza pentru o nuantare a pozitiei administratiei fiscale. Astfel, noul text stabileste ca se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere in conformitate cu prevederile Legii 85/2006 privind procedura insolventei.

Succint, potrivit art. 41 din acest act normativ nicio dobanda, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuiala, numita generic accesorii, nu va putea fi adaugata creantelor nascute anterior datei deschiderii procedurii. Cu toate acestea, la distributia pretului garantiei, creditorul garantat va fi indreptatit sa calculeze accesoriile la creanta garantata pana cel mult la data vanzarii bunului, cu conditia ca pretul bunului sa fie corespunzator mai mare decat valoarea initial evaluata.

In cazul in care se confirma un plan de reorganizare, dobanzile, majorarile ori penalitatile de orice fel sau cheltuielile accesorii la obligatiile nascute ulterior datei deschiderii procedurii generale se achita in conformitate cu actele din care rezulta si cu prevederile programului de plati. Nicio dobanda, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuiala, numita generic accesorii, nu va putea fi adaugata creantelor nascute ulterior datei deschiderii atat a procedurii simplificate, cat si a celei generale, in cazul in care niciun plan de reorganizare nu este confirmat.

Acelasi act normativ introduce la art. 1222 din Codul de procedura fiscala exceptia de la calculul obligatiilor fiscale accesorii a creantelor fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare a contribuabilului la Registrul Comertului. De la aceasta data nu se mai datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere.

O dispozitie cu un caracter special este cea prevazuta in capitolul „Asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de taxe, impozite, drepturi si alte masuri” din Codul de procedura fiscala potrivit careia regimul accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare autoritatilor romane este cel aplicabil in Romania.

Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate deoarece in Romania, incepand cu 1 ianuarie 2006, nivelul accesoriilor este de 36,5% pe an, respectiv 33,25% de la 1 iulie 2010 si 29,6% de la 1 octombrie 2010 in timp ce nivelul accesoriilor la nivel anual in alte state, spre exemplu Franta este de numai 4,8% pe an.

In aceste conditii, recuperarea creantelor in Romania face neplata la termen a obligatiilor datorate in Uniunea Europeana deosebit de costisitoare.


Justinian CUCU,
Expert proceduri fiscale
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale accesorii: Exceptii si reguli speciale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

  • Platile anticipate la impozitul pe venit si contributiile sociale aferente Trim. I din 2017. Data-limita e la 27 martie
    • Informam contribuabilii - persoane fizice ca, in conformitate cu prevederile art. 74, ale art. 151 si ale art. 174 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, contributii de asigurari sociale si contributii de asigurari sociale de sanatate, exceptandu-se cazul veniturilor pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa. Platile anticipate aferente...» citeste mai departe aici

  • Nu ai inca Gestiunea in cloud? Mai gandeste-te! 37 de motive ca sa folosesti aplicatia Smart Bill
    • Dragi contabili, cu siguranta cunoasteti deja aplicatia Smart Bill. Daca nu o folositi in mod direct, unul dintre colegii sau cunoscutii dvs. o foloseste cu siguranta. De aceea am decis sa va prezentam sucint cele mai importante facilitati ale aplicatiei de gestiune, facturare si contabilitate primara. Gestiunea - elementul cheie Puncte forte - Iti permite sa lucrezi atat cu gestiuni cantitativ-valorice, cat si cu cele global -valorice; - Rezolva toate problemele legate de stocuri: modalitatile...» citeste mai departe aici

  • Franciza stat strain. Cand trebuie sa retinem impozit pe venituri nerezidenti?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra are ca subiect o societate din Romania care inchiriaza imprimante si care plateste franciza catre o firma straina. Vom vedea daca societatea romana trebuie sa retina impozit pe venituri nerezidenti, cu mentiunea ca exista conventie intre cele doua tari. Redeventele obtinute de la un rezident constituie venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, in conformitate cu prevederile art. 223...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.