Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii fiscale. Diferentierea intre venituri din Romania si venituri din strainatate

13-Iun-2012
2110
Exercitarea unei activitati independente presupune desfasurarea acesteia in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ. In acest sens, OUG 44/2008 reglementeaza accesul la activitatea economica, procedura de inregistrare in Registrul Comertului si de autorizare a functionarii si regimul juridic al persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, precum si al intreprinderilor individuale si familiale.

Potrivit pct. 18 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal , se supun impozitului pe veniturile din activitati independente persoanele fizice care realizeaza aceste venituri in mod individual sau asociate pe baza unui contract de asociere incheiat in vederea desfasurarii de activitati in scopul obtinerii de venit, asociere care se realizeaza potrivit dispozitiilor legale si care nu da nastere unei persoane juridice. Astfel, potrivit art. 48 alin. (1) din Codul fiscal , venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

Persoana fizica (intreprinzatorul individual) datoreaza, in temeiul art. 84 din Codul fiscal , impozitul anual pe venit in cota de 16% aplicata asupra venitul net anual impozabil din activitati independente, determinat pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla potrivit art. 48 din Codul fiscal sau pe baza normelor de venit in cazul contribuabililor care determina venitul net anual potrivit art. 49 din Codul fiscal .

In timpul anului, persoana fizica este supusa platilor anticipate trimestriale cu titlu de impozit. Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent pe fiecare sursa de venit, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat declarat de contribuabil prin depunerea formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit (conform OPANAF 52/2012) sau venitul net realizat in anul precedent, dupa caz, prin emiterea unei decizii care se comunica contribuabililor, potrivit legii.

Impozitul pe venitul net anual impozabil datorat este declarat de persoana fizica prin completarea formularului 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania (OPANAF 52/2012) si depunerea lui pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului. Persoana fizica ce desfasoara o activitate in mod independent are obligatia declararii venitului net anual. Impozitul anual datorat se stabileste, potrivit prevederilor art. 84 alin. (1) din Codul fiscal de organul fiscal competent pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitul net anual impozabil. Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat pe baza declaratiei privind venitul realizat si emite decizia de impunere, formularul 250 – Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice (OPANAF 52/2012). Diferentele de
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuale se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.

- Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii datorate pentru veniturile realizate de persoanele fizice care desfasoara activitati independente, acestea sunt platite in aceasta situatie si declarate de insasi persoana fizica, datorandu-se urmatoarele contributii obligatorii:

- contributia la asigurarile sociale, in conditiile prevazute de art. 6. alin. (1) pct. IV. lit. c) din Legea nr. 263/2010 ; precizam ca persoanele care cumuleaza pensia cu venituri din activitati independente nu vor datora aceasta contributie pentru veniturile din activitati independente realizate;

- contributia la asigurarile sociale de sanatate, in temeiul art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006 , datorata insa si in situatia cumuleaza pensia cu venituri din activitati independente;

- contributia pentru concedii si indemnizatii, in conditiile art. 1 alin. (2) lit. d) si alin. (3) din OUG 158/2005, cu modificarile si completarile ulterioare. Persoanele care au calitatea de pensionari, nu sunt asigurate pentru concedii si indemnizatii, cu exceptia pensionarilor de invaliditate gradul III si a pensionarilor nevazatori, care autorizate sa desfasoare activitati independente.

Incepand cu veniturile realizate dupa data de 1 iulie 2012, in raport cu obligatiile privind contributiile de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate, se vor aplica prevederile Capitolului II al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal , conform caruia, se va pastra exceptia de la plata contributiei de asigurari sociale pentru persoanele care au calitatea de pensionari.

- In cazul persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, impozitul pe venit se aplica, potrivit art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal , asupra veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei. Astfel, in cazul desfasurarii unor activitati in strainatate, veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia. Venitul realizat de persoana fizica fiind considerat un venit din activitati independente, chiar daca este realizat din strainatate, modul de determinare a nivel de an va urma regulile prevazute la art. 48 si urmatoarele din Capitolul 2 – Venituri din activitati independente din Titlul III din Codul fiscal . Persoana va completa si depune, pentru veniturile realizate din strainatate formularul 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate anual, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului urmator celui de realizare a venitului. Potrivit art. 90 alin. (6) si (7) din Codul fiscal , organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere, diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.

- Prezentand certificat de rezidenta fiscala in Romania, persoana fizica va putea pretinde in baza Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Polone pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital ratificat prin Legea nr. 6/1995 aplicarea art. 15 – Profesii independente, in functie de activitatea prestata. Potrivit acestui articol, in masura in care activitatea este de natura profesiilor independente (definite de conventie in special, dar nelimitativ, drept activitati independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist si contabil), veniturile realizate de un rezident roman din exercitarea unei profesii independente sau a altor activitati cu caracter independent in Polonia pot fi impuse in Polonia pentru o perioada sau perioade ce depasesc in total 183 de zile intr-un an calendaristic, indiferent daca rezidentul roman mentine sau nu o baza fixa in Polonia.

Persoana va solicita, daca este cazul, certificatul de atestare a impozitului platit sau retinut in strainatate pentru a obtine in Romania creditul fiscal conform cu art. 90 din Codul fiscal coroborat cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri in ceea ce priveste eliminarea dublei impuneri. Astfel, cand o persoana fizica rezidenta in Romania obtine venituri care in conformitate cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statul strain sunt supuse impozitului pe venit in statul strain, pentru evitarea dublei impuneri se va aplica metoda prevazuta in conventie, respectiv la art. 25 din conventie.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale. Diferentierea intre venituri din Romania si venituri din strainatate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (5)

04-Iul-2012

mC4Jxy , [url=http://xzobvjpzvzfi.com/]xzobvjpzvzfi[/url], [link=http://ioxhifjpdxit.com/]ioxhifjpdxit[/link], http://hbffshiqdgnp.com/

04-Iul-2012

F4GlQr kthawoihbqdb

02-Iul-2012

FceMIu , [url=http://ahvlhmukrfrr.com/]ahvlhmukrfrr[/url], [link=http://ppjzhbtuabrq.com/]ppjzhbtuabrq[/link], http://ufaykcycewkx.com/

02-Iul-2012

IExw4A dgdtgnjolbxh

01-Iul-2012

Da, asa-i, pentru ture de o zi, merge un saivdns sau te miri ce. Dar la mai multe zile primus-ul e un "must". In rest, parere si experienta personala, pe cat posibil evit conserve dubioase...adica merge foarte bine un pateu, o iahnie de fasole..dar la altele nu prea ma bag. Pe amiaza e drept ca deja ma refer la chestii mai grele unde timpul conteaza de obicei glucoza la oprire, apoi batoane de cereale, ciocolata, fructe uscate. Gust cam nasol...dar energie pentru toata ziua. Aveam pe undeva un link cu ce ar fi indicat sa mananci. Daca vrei, il caut si ti-l dau. Pana una alta, inca n-am terminat de citit seria "de la 0 la 2544", dar imi place enorm.





Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Asigurarea medicala de sanatate pentru companii, deductibilitate fiscala de 400 de euro pe an
    • La inceput de 2017, una dintre cele mai cunoscute companii de servicii profesionale, de consultanta si audit din lume, PWC, afirma ca rata de crestere a costurilor medicale va fi de 6,5%, procent egal cu cel din anul precedent. In ceea ce priveste companiile care ofera planuri de asigurare de sanatate ca beneficiu la angajare, cea mai mare contributie la costurile angajatorului o au serviciile medicale in regim de spitalizare continua. Mai exact, ponderea acestora in costurile medicale suportate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.