Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii fiscale. Diferentierea intre venituri din Romania si venituri din strainatate

13-Iun-2012
2062
Exercitarea unei activitati independente presupune desfasurarea acesteia in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ. In acest sens, OUG 44/2008 reglementeaza accesul la activitatea economica, procedura de inregistrare in Registrul Comertului si de autorizare a functionarii si regimul juridic al persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, precum si al intreprinderilor individuale si familiale.

Potrivit pct. 18 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal , se supun impozitului pe veniturile din activitati independente persoanele fizice care realizeaza aceste venituri in mod individual sau asociate pe baza unui contract de asociere incheiat in vederea desfasurarii de activitati in scopul obtinerii de venit, asociere care se realizeaza potrivit dispozitiilor legale si care nu da nastere unei persoane juridice. Astfel, potrivit art. 48 alin. (1) din Codul fiscal , venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

Persoana fizica (intreprinzatorul individual) datoreaza, in temeiul art. 84 din Codul fiscal , impozitul anual pe venit in cota de 16% aplicata asupra venitul net anual impozabil din activitati independente, determinat pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla potrivit art. 48 din Codul fiscal sau pe baza normelor de venit in cazul contribuabililor care determina venitul net anual potrivit art. 49 din Codul fiscal .

In timpul anului, persoana fizica este supusa platilor anticipate trimestriale cu titlu de impozit. Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent pe fiecare sursa de venit, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat declarat de contribuabil prin depunerea formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit (conform OPANAF 52/2012) sau venitul net realizat in anul precedent, dupa caz, prin emiterea unei decizii care se comunica contribuabililor, potrivit legii.

Impozitul pe venitul net anual impozabil datorat este declarat de persoana fizica prin completarea formularului 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania (OPANAF 52/2012) si depunerea lui pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului. Persoana fizica ce desfasoara o activitate in mod independent are obligatia declararii venitului net anual. Impozitul anual datorat se stabileste, potrivit prevederilor art. 84 alin. (1) din Codul fiscal de organul fiscal competent pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitul net anual impozabil. Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat pe baza declaratiei privind venitul realizat si emite decizia de impunere, formularul 250 – Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice (OPANAF 52/2012). Diferentele de
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuale se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.

- Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii datorate pentru veniturile realizate de persoanele fizice care desfasoara activitati independente, acestea sunt platite in aceasta situatie si declarate de insasi persoana fizica, datorandu-se urmatoarele contributii obligatorii:

- contributia la asigurarile sociale, in conditiile prevazute de art. 6. alin. (1) pct. IV. lit. c) din Legea nr. 263/2010 ; precizam ca persoanele care cumuleaza pensia cu venituri din activitati independente nu vor datora aceasta contributie pentru veniturile din activitati independente realizate;

- contributia la asigurarile sociale de sanatate, in temeiul art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006 , datorata insa si in situatia cumuleaza pensia cu venituri din activitati independente;

- contributia pentru concedii si indemnizatii, in conditiile art. 1 alin. (2) lit. d) si alin. (3) din OUG 158/2005, cu modificarile si completarile ulterioare. Persoanele care au calitatea de pensionari, nu sunt asigurate pentru concedii si indemnizatii, cu exceptia pensionarilor de invaliditate gradul III si a pensionarilor nevazatori, care autorizate sa desfasoare activitati independente.

Incepand cu veniturile realizate dupa data de 1 iulie 2012, in raport cu obligatiile privind contributiile de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate, se vor aplica prevederile Capitolului II al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal , conform caruia, se va pastra exceptia de la plata contributiei de asigurari sociale pentru persoanele care au calitatea de pensionari.

- In cazul persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, impozitul pe venit se aplica, potrivit art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal , asupra veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei. Astfel, in cazul desfasurarii unor activitati in strainatate, veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia. Venitul realizat de persoana fizica fiind considerat un venit din activitati independente, chiar daca este realizat din strainatate, modul de determinare a nivel de an va urma regulile prevazute la art. 48 si urmatoarele din Capitolul 2 – Venituri din activitati independente din Titlul III din Codul fiscal . Persoana va completa si depune, pentru veniturile realizate din strainatate formularul 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate anual, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului urmator celui de realizare a venitului. Potrivit art. 90 alin. (6) si (7) din Codul fiscal , organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere, diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.

- Prezentand certificat de rezidenta fiscala in Romania, persoana fizica va putea pretinde in baza Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Polone pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital ratificat prin Legea nr. 6/1995 aplicarea art. 15 – Profesii independente, in functie de activitatea prestata. Potrivit acestui articol, in masura in care activitatea este de natura profesiilor independente (definite de conventie in special, dar nelimitativ, drept activitati independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist si contabil), veniturile realizate de un rezident roman din exercitarea unei profesii independente sau a altor activitati cu caracter independent in Polonia pot fi impuse in Polonia pentru o perioada sau perioade ce depasesc in total 183 de zile intr-un an calendaristic, indiferent daca rezidentul roman mentine sau nu o baza fixa in Polonia.

Persoana va solicita, daca este cazul, certificatul de atestare a impozitului platit sau retinut in strainatate pentru a obtine in Romania creditul fiscal conform cu art. 90 din Codul fiscal coroborat cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri in ceea ce priveste eliminarea dublei impuneri. Astfel, cand o persoana fizica rezidenta in Romania obtine venituri care in conformitate cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statul strain sunt supuse impozitului pe venit in statul strain, pentru evitarea dublei impuneri se va aplica metoda prevazuta in conventie, respectiv la art. 25 din conventie.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale. Diferentierea intre venituri din Romania si venituri din strainatate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (5)

04-Iul-2012

mC4Jxy , [url=http://xzobvjpzvzfi.com/]xzobvjpzvzfi[/url], [link=http://ioxhifjpdxit.com/]ioxhifjpdxit[/link], http://hbffshiqdgnp.com/

04-Iul-2012

F4GlQr kthawoihbqdb

02-Iul-2012

FceMIu , [url=http://ahvlhmukrfrr.com/]ahvlhmukrfrr[/url], [link=http://ppjzhbtuabrq.com/]ppjzhbtuabrq[/link], http://ufaykcycewkx.com/

02-Iul-2012

IExw4A dgdtgnjolbxh

01-Iul-2012

Da, asa-i, pentru ture de o zi, merge un saivdns sau te miri ce. Dar la mai multe zile primus-ul e un "must". In rest, parere si experienta personala, pe cat posibil evit conserve dubioase...adica merge foarte bine un pateu, o iahnie de fasole..dar la altele nu prea ma bag. Pe amiaza e drept ca deja ma refer la chestii mai grele unde timpul conteaza de obicei glucoza la oprire, apoi batoane de cereale, ciocolata, fructe uscate. Gust cam nasol...dar energie pentru toata ziua. Aveam pe undeva un link cu ce ar fi indicat sa mananci. Daca vrei, il caut si ti-l dau. Pana una alta, inca n-am terminat de citit seria "de la 0 la 2544", dar imi place enorm.





Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.