Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii privind contributiile sociale incepand cu 1 iulie 2012

22-Aug-2012
2042
Modificarile privind contributiile sociale introduse de OUG nr. 125/2011 in cuprinsul Titlului IX indice 2 din Codul fiscal nu sunt aplicabile in ceea ce prive?te veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, si din drepturi de autor, realizate in perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2012, dispozitiile fiind integrate cu aplicabilitate abia incepand cu data de 1 iulie 2012, concomitent cu abrogarea OUG nr. 58/2010.
in aceste conditii, pentru prima jumatate a anului 2012, vor fi aplicabile in continuare, in materie fiscala prevederile Codului fiscal coroborate ale art. III din OUG nr. 58/2011 cu modificarile si completarile ulterioare.


incepand cu 1 iulie 2102, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal dobandesc calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Modificarea se produce in contextul abrogarii prevederilor art. III din OUG nr. 58/2010 incepand cu aceasta data.

Astfel, incepand cu data de 1 iulie 2012, nu se va mai calcula contributia de asigurari pentru somaj pentru persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, insa vor intra sub incidenta contributiei de asigurari sociale de sanatate astfel cum este reglementata de Codul fiscal.

1) Contributia de asigurari sociale

Cota de contributie de asigurari sociale pentru veniturile in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal este cea individuala: 10,5%.
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii


In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale, persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea nr. 263/2010 (de exemplu daca este salariat cu contract individual de munca), precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu datoreaza aceasta contributie pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. art 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal (PFA, iI, IF, profesii libere, venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal).
Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale pentru persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti. Temeiul il reprezinta art. 296 indice 21 alin. (4) din Codul fiscal.

Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

2) Contributia de asigurari sociale de sanatate

Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal este cea individuala: 5,5%.

Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti. Temeiul il reprezinta art. 296 indice 21 alin. (4) din Codul fiscal.

In cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate, art. 296 indice 21 alin. (5) prevede o limita pentru baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate. Aceasta nu nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

Persoanele fizice care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal datoreaza contributii sociale individuale in cursul anului, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective, obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit fiind obligatii finale. Contributiile retinute se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit. Temeiul il reprezinta art. 296 indice 24 alin. (5) si (6) din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii privind contributiile sociale incepand cu 1 iulie 2012":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratii din partea Ministerului de Comunicatii privind interogarile ANAF pentru domeniile.ro
    • In cadrul intalnirii pe care a avut-o la sfarsitul saptamanii trecute cu presedintele Fiscului, Bogdan-Nicolae Stan, ministrul Comunicatiilor, Augustin Jianu a declarat ca interogarile de date pe care Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) le va solicita despre detinatorii de domenii .ro' trebuie sa fie realizate numai pentru situatii temeinic fundamentate, in conformitate cu legislatia in vigoare. "Este esential sa ne asiguram ca interogarile nu pot fi facute decat pentru situatii...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.