Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

OMFP 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice

18-Nov-2016
82

Va reamintim mai jos reglementarile curente referitoare la rezidenta in Romania a persoanelor fizice, stabilite prin OMFP 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice.

Avand in vedere prevederile art. 7, 59 si 230 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in conformitate cu prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneri, in temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:

CAPITOLUL I Dispozitii generale


ART. 1 Se aproba formularistica elaborata pentru aplicarea prevederilor art. 7, 59 si 230 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, si ale conventiilor de evitare a dublei impuneri, prevazuta in anexele nr. 1 - 4, care fac parte integranta din prezentul ordin, dupa cum urmeaza: a) "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" (anexa nr. 1); b) "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" (anexa nr. 2); c) "Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta potrivit prevederilor art. 7 si art. 59 din Codul fiscal sau ale Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si ....................., de catre persoana fizica sosita in Romania si care are o sedere mai mare de 183 de zile" (anexa nr. 3); d) "Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta potrivit prevederilor art. 7 si art. 59 din Codul fiscal sau ale Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si .........................., de catre persoana fizica plecata din Romania pentru o perioada mai mare de 183 de zile" (anexa nr. 4).

ART. 2 Are obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" persoana fizica sosita in Romania care are o sedere in statul roman o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat.

ART. 3 Are obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" persoana fizica rezidenta in Romania, precum si persoana fizica nerezidenta care a avut obligatia completarii formularului prevazut la art. 1 lit. a), care pleaca din tara pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii


ART. 4 Prin exceptie de la art. 2, nu au obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" cetatenii straini cu statut diplomatic sau consular in Romania, cetatenii straini care sunt functionari ori angajati ai unui organism international si interguvernamental inregistrat in Romania, cetatenii straini care sunt functionari sau angajati ai unui stat strain in Romania, membrii familiilor acestora, cu respectarea regulilor generale ale dreptului international sau a prevederilor acordurilor speciale la care Romania este parte.

ART. 5 Prin exceptie de la art. 3, nu au obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" cetatenii romani care lucreaza in strainatate, ca functionari sau angajati ai statului roman intr-un stat strain.

ART. 6 Formularele prevazute la art. 1 lit. a) si b) se completeaza in doua exemplare, originalul se transmite de persoana fizica in cauza, personal sau prin imputernicit, prin posta cu confirmare de primire sau se depune la registratura organului fiscal central competent si copia se pastreaza de catre persoana fizica. Aceste formulare se pot edita si/sau completa de catre solicitanti si cu ajutorul programului de asistenta, asigurat gratuit de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, si pot fi depuse si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.


ART. 7 Formularele prevazute la art. 1 lit. c) si d) se completeaza, se semneaza si se elibereaza in trei exemplare de catre organul fiscal central competent. Un exemplar se transmite persoanei fizice direct, prin posta sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii. Un exemplar se arhiveaza la organul fiscal central competent/compartimentul din cadrul organului fiscal central competent care a emis notificarea si un exemplar la organul fiscal central competent/compartimentul (biroul) din cadrul organului fiscal central competent in a carui evidenta se afla dosarul fiscal al contribuabilului.

 ART. 8 La cererea persoanei fizice organul fiscal central competent poate elibera un duplicat al formularelor prevazute la art. 1 lit. c) si d), in sensul eliberarii unei copii certificate dupa respectiva notificare existenta in evidenta fiscala, cu mentiunea "duplicat".


CAPITOLUL II Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice, potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri

ART. 9 Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in Romania, cat si intr-un stat semnatar al conventiei de evitare a dublei impuneri, rezidenta persoanei fizice se stabileste dupa cum urmeaza:

a) persoana fizica este considerata rezidenta numai a statului in care are domiciliul, respectiv locuinta permanenta aflata la dispozitia sa. O locuinta se considera permanenta daca este proprietatea personala a persoanei fizice, daca aceasta este inchiriata de persoana respectiva sau daca ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;

 b) daca aceasta detine o locuinta permanenta aflata la dispozitia sa in ambele state, persoana este considerata rezidenta numai a statului in care isi are centrul intereselor vitale, respectiv in statul cu care relatiile sale personale si economice sunt mai apropiate. in analiza relatiilor personale se acorda atentie familiei sotului/sotiei, copilului/copiilor, persoanelor aflate in intretinerea persoanei fizice si care sosesc in Romania impreuna cu aceasta, calitatea de membru intr-o organizatie caritabila, religioasa, participarea la activitati culturale sau de alta natura. in analiza relatiilor economice se acorda atentie daca persoana este angajat al unui angajator roman, daca este implicata intr-o activitate de afaceri in Romania, daca detine proprietati imobiliare in Romania, conturi la banci in Romania, carduri de credit/debit la banci in Romania. Daca o persoana fizica detine o locuinta intr-un stat semnatar al unei conventii de evitare a dublei impuneri incheiate cu Romania si detine la dispozitia sa si o locuinta in Romania in timp ce o pastreaza pe prima, faptul ca pastreaza prima locuinta in statul in care a locuit preponderent, unde a muncit si unde se afla familia sa si toate proprietatile sale poate, impreuna cu alte elemente, sa demonstreze ca persoana in cauza si-a pastrat centrul intereselor vitale in celalalt stat, si nu in Romania. Acelasi criteriu de stabilire a centrului intereselor vitale este folosit in mod corespunzator si pentru persoanele fizice rezidente care parasesc Romania;

 c) daca nu poate fi determinat statul in care persoana are centrul intereselor vitale sau daca respectiva persoana nu detine o locuinta permanenta aflata la dispozitia sa in niciunul dintre state, se considera ca este rezidenta a statului in care aceasta locuieste frecvent. Astfel, se vor avea in vedere sederile pe care le are persoana respectiva in toate locurile din acelasi stat;

d) daca persoana locuieste in mod obisnuit in ambele state sau nu locuieste in niciunul dintre ele, se va considera ca persoana respectiva este rezidenta a statului a carui nationalitate/cetatenie o are;

e) daca persoana are nationalitatea/cetatenia ambelor state sau nu are nationalitatea/cetatenia niciunuia dintre ele, autoritatile competente ale statelor contractante vor rezolva aceasta problema pe cale amiabila la nivelul acestora, potrivit articolului "Procedura amiabila" din conventia de evitare a dublei impuneri.

 ART. 10 La stabilirea rezidentei se vor avea in vedere si comentariile articolului 4 "Rezident" din Modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica. ART. 11 Orice schimbare aparuta, care poate aduce modificari in ceea ce priveste rezidenta, trebuie adusa la cunostinta organului fiscal central competent de catre persoana fizica in cauza.

CAPITOLUL III Sosirea pe teritoriul Romaniei a persoanei fizice nerezidente
SECtIUNEA 1 Elemente care atesta rezidenta in Romania, potrivit Codului fiscal, precum si alte elemente care sunt luate in considerare la stabilirea rezidentei
ART. 12 (1) Principalele elemente care sunt luate in considerare pentru stabilirea rezidentei in Romania a
unei persoane fizice care soseste in Romania sunt urmatoarele:

a) domiciliul in Romania; b) locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata sau care ramane, disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa; c) centrul intereselor vitale amplasat in Romania;

 d) persoana fizica este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat.

(2) Pot exista si alte elemente care sunt luate in considerare la stabilirea rezidentei in Romania sau in statul strain, dar numai impreuna cu elementele mentionate la alin. (1): autovehicul inregistrat in Romania/statul strain; permis de conducere emis de autoritatea competenta din Romania/statul strain; pasaport emis de autoritatea competenta din Romania/statul strain; persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale din Romania/statul strain in toata perioada in care sta in strainatate/Romania; persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania/statul strain in toata perioada in care sta in strainatate/Romania.

 ART. 13 (1) Daca o persoana fizica nerezidenta nu face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie si indeplineste conditiile de rezidenta prevazute la art. 7 pct. 28 lit. b) sau c) din Codul fiscal, se va considera ca este rezident in statul roman.

 (2) Persoana fizica mentionata la alin. (1), potrivit art. 59 alin. (2) din Codul fiscal, are obligatie fiscala integrala in Romania, fiind supusa impozitului pe venit pentru venitul obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care aceasta devine rezidenta in Romania.

 (3) Persoanei fizice cu obligatie fiscala integrala in Romania i se elibereaza la cerere certificatul de rezidenta fiscala, prevazut la art. 230 alin. (6) din Codul fiscal. in certificatul de rezidenta fiscala organul fiscal central competent va certifica anul/anii, respectiv perioada din an, pentru care persoana fizica este rezidenta in Romania.

CItiti ordinul integral aici.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "OMFP 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.