Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

OMFP 1939/2016: Institutiile si declararea datelor de natura financiara si cele pentru identificarea contribuabililor

26-Aug-2016
514

In Monitorul Oficial al Romaniei nr.648/24.08.2016 a fost publicat OMFP 1939/2016 privind stabilirea institutiilor financiare care au obligatia de declarare, categoriile de informatii privind identificarea contribuabililor, precum si informatiile de natura financiara referitoare la conturile deschise si/sau inchise de acestia la institutiile financiare, regulile de conformare aplicabile de catre aceste institutii in vederea identificarii conturilor raportabile de catre acestea, precum si procedura de declarare a acestor informatii si a normelor si procedurilor administrative menite sa asigure punerea in aplicare si respectarea procedurilor de raportare si diligenta fiscala prevazute in instrumentele juridice de drept international la care Romania s-a angajat

in temeiul art. 62 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,

avand in vedere:

- prevederile cap. I al titlului X din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare (Legea nr. 207/2015), prin care este transpusa Directiva 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal si de abrogare a Directivei 77/799/CEE, astfel cum a fost modificata prin Directiva 2014/107/UE a Consiliului din 9 decembrie 2014 de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal;

- prevederile Acordului multilateral al autoritatilor competente pentru schimb automat de informatii privind conturi financiare, semnat la Berlin la 29 octombrie 2014, ratificat prin Legea nr. 70/2016 (Acordul ratificat prin Legea nr. 70/2016);

- prevederile Acordului dintre Romania si Statele Unite ale Americii pentru imbunatatirea conformarii fiscale internationale si pentru implementarea FATCA, semnat la Bucuresti la 28 mai 2015, ratificat prin Legea nr. 233/2015 (Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015),
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:

 CAPITOLUL I Definitii generale si obiect
Art. 1.

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Prin prezentul ordin, in vederea indeplinirii obligatiilor ce decurg din aplicarea prevederilor art. 62 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 si in scopul combaterii evitarii platii impozitelor si evaziunii fiscale si pentru a imbunatati conformarea fiscala:

a) se implementeaza Standardul comun de raportare (CRS) cu privire la conturile financiare asa cum sunt elaborate de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE); si

b) se emit prevederi de aplicare unitara a CRS, a Legii nr. 207/2015 si a Acordului ratificat prin Legea nr. 233/2015 cu privire la:

(i) stabilirea institutiilor financiare care au obligatia de declarare;

(ii) categoriile de informatii privind identificarea contribuabililor, precum si informatiile de natura financiara referitoare la conturile deschise si/sau inchise de acestia la institutiile financiare;

(iii) institutiile financiare nonraportoare din Romania si conturile excluse de la obligatia de declarare;

(iv) regulile de conformare aplicabile de catre aceste institutii in vederea identificarii conturilor raportabile de catre acestea, precum si procedura de declarare a acestor informatii;

(v) normele si procedurile administrative menite sa asigure punerea in aplicare si respectarea procedurilor de raportare si diligenta fiscala.
Art. 2.

(1) Prevederile CRS se completeaza cu dispozitiile cuprinse in anexa nr. 1 privind Normele de raportare si de diligenta fiscala pentru schimbul de informatii referitoare la conturile financiare si anexa nr. 2 privind Normele suplimentare de raportare si de diligenta fiscala pentru schimbul de informatii referitoare la conturi financiare, ce fac parte integranta din Legea nr. 207/2015.

(2) Prevederile prezentului ordin completeaza modul de aplicare a dispozitiilor Acordului ratificat prin Legea nr. 233/2015. in cazul in care prevederile prezentului ordin reglementeaza aspecte care nu se regasesc in cuprinsul Acordului ratificat prin Legea nr. 233/2015 sau contravin prevederilor acesteia, se vor aplica dispozitiile Acordului ratificat prin Legea nr. 233/2015.
Art. 3.

in scopul acestui ordin, pentru aplicarea unitara a dispozitiilor din Legea nr. 207/2015, din Acordul ratificat prin Legea nr. 70/2016, CRS si din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015, urmatorii termeni sunt explicitati dupa cum urmeaza:

 a) termenul "cont care face obiectul raportarii" din Legea nr. 207/2015 are intelesul termenului de "cont raportabil" din prezentul ordin;

b) termenul "persoana care face obiectul raportarii" definit la lit. D pct. 2 din sectiunea a VIII-a din anexa nr. 1 la Legea nr. 207/2015 si termenul "persoana specificata din Statele Unite" definit la art. 1 pct. 1 lit. ff) din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015 are intelesul termenului de "persoana raportabila" din prezentul ordin;

c) termenul "proprietati platite sau creditate in cont" prevazut la art. 2 paragraful 2 lit. a) subalineatul (5) lit. (B) din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015 are intelesul de "active financiare" din prezentul ordin;

d) termenul "conturi de persoana fizica preexistente" din Legea nr. 207/2015 are intelesul de "conturi individuale preexistente" din prezentul ordin;

e) termenul "autocertificare" din Legea nr. 207/2015 are intelesul de "declaratie pe propria raspundere" din prezentul ordin;

f) termenul "cont de entitate preexistenta" din Legea nr. 207/2015 are intelesul de "cont preexistent al entitatii" din prezentul ordin;

g) termenul "cont de entitate nou" din Legea nr. 207/2015 are intelesul de "cont nou al entitatii" din prezentul ordin;

h) termenul "fiducie" din Legea nr. 207/2015 are intelesul de "fiducie/trust", dupa caz, conform dreptului intern din jurisdictia participanta;

i) termenul "aranjament legal" din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015 are inteles similar cu cel de "constructie juridica" din Legea nr. 207/2015;

j) termenul "institutie financiara neraportoare" din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015 are intelesul de "institutie financiara nonraportoare" din Legea nr. 207/2015.

 Art. 4.

Pentru a atinge obiectivele prezentului ordin, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

1. in scopul prezentului ordin, termenul "Romania" inseamna stat care face schimb de informatii potrivit Legii nr. 207/2015, Acordului ratificat prin Legea nr. 70/2016 si Acordului ratificat prin Legea nr. 233/2015.

2. Termenul "jurisdictie participanta" cu privire la Romania inseamna:

a) jurisdictie participanta asa cum este definita la lit. D pct. 4 din sectiunea a VIII-a din anexa nr. 1 la Legea nr. 207/2015;

b) orice jurisdictie, astfel cum este definita la sectiunea I art. 1 lit. a) din Acordul ratificat prin Legea nr. 70/2016, cu care Romania are un acord in vigoare in temeiul careia respectiva jurisdictie va furniza informatiile mentionate in sectiunea 1 din anexa nr. 1 la Legea nr. 207/2015 si care este identificata pe lista prevazuta in anexa nr. 1 la prezentul ordin, alta decat statele membre ale Uniunii Europene si Statele Unite ale Americii;

c) Statele Unite ale Americii, astfel cum sunt definite la art. 1 pct. 1 lit. a) din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015.

3. Termenul "jurisdictie raportoare" cu privire la Romania inseamna:

a) orice alt stat membru al Uniunii Europene;

b) orice alta jurisdictie, alta decat statele membre ale Uniunii Europene si Statele Unite ale Americii, astfel cum este definita la sectiunea 1 paragraful 1 lit. a) din Acordul ratificat prin Legea nr. 70/2016, cu care Romania sau Uniunea Europeana, dupa caz, are un acord in vigoare in temeiul caruia exista obligatia respectivei jurisdictii de a furniza informatiile mentionate la sectiunea 2 pct. 2 din Acordul ratificat prin Legea nr. 70/2016. Lista jurisdictiilor raportoare se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.;


Ordinul intreg AICI.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "OMFP 1939/2016: Institutiile si declararea datelor de natura financiara si cele pentru identificarea contribuabililor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.