Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

OMFP 3055: Politicile si procedurile contabile sunt obligatorii?

10-Oct-2011
12444
Incepind cu 01 ianuarie 2010, existenta politicilor contabile este prevazuta atit in OMFP 3055/2009 la art. 10, cit si in Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 142, alin. 1 litera b), unde se stipuleaza ca intre atributiile administratorilor (consiliului de administratie) ce nu pot fi delegate directorilor se numara si cea referitoare la aprobarea politicilor contabile ale entitatii.

In Legea 82/1990 a contabilitatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 41 punctul 2 litera a) se prevede ca se considera contraventie "nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la: a) aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie;", iar amenda pentru contraventia respectiva este stipulata la la art. 42, fiind cuprinsa cuprinsa intre 300 lei si 4000 lei.

Ca urmare, incepind cu 01 ianuarie 2010, entitatile au obligatia de elabora politici contabile proprii, in functie de specificul activitatii, care se aproba de administratori, potrivit legii, iar in cazul entitatilor care nu au administratori, acestea se aproba de persoanele care au obligatia gestionaii entitatii respective.


Politicile contabile trebuie sa respecte legislatia existenta (inclusiv legislatia fiscala), fara a se limita la cea contabila, dar si legislatia specifica, ce poate conduce la existenta unor tratamente contabile si fiscale particulare (de exemplu, o societate care isi desfasoara activitatea in domeniul constructiilor, trebuie sa respecte atit legislatia generala, cit si pe cea specifica, respectiv Legea 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare).

In Ghidul practic emis de Ministerul Finantelor Publice referitor la unele aspecte privind aplicarea reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, abrobate prin OMFP 3055/2009 , sint prezentate citeva elemente ce trebuie cuprinse in cadrul politicilor contabile, cum ar fi:
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii


"1. Elaborarea politicilor contabile incepe cu identificarea societatii comerciale careia ii sunt aplicabile politicile contabile, respectiv denumirea societatii, adresa, numarul din registrul comertului, codul unic de inregistrare.

Avand in vedere ca politicile contabile sunt adaptate specificului activitatii (industrie, constructii, comert, agricultura etc.), fapt care va determina dezvoltarea anumitor reguli privind evaluarea si contabilizarea operatiunilor, este necesara prezentarea pe scurt a activitatii entitatii, plecand de la actul constitutiv al acesteia.

Necesitatea prezentarii este data de faptul ca, desi politicile contabile reprezinta un document intern, acestea sunt analizate /consultate de catre auditorii financiari/statutari, auditorii interni, organele cu atributii de control in domeniul financiar-contabil, personalul din departamentele financiar-contabile.

In acelasi timp, in situatiile financiare anuale este prezentat un extras din politicile contabile, astfel ca utilizatorii de informatii sa inteleaga semnificatia indicatorilor din bilant si contul de profit si pierdere si, dupa caz, situatia modificarilor capitalului propriu si situatia fluxurilor de numerar.

2. Trebuie precizat cadrul de reglementare in baza caruia au fost elaborate politicile contabile. De exemplu: Prezentele politici contabile sunt elaborate in baza Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a patra a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin OMFP 3055/2009 sau in baza IAS/IFRS daca societatea comerciala intocmeste si situatii IFRS.
Pentru ca politicile contabile sa fie credibile si fundamentate in baza reglementarilor contabile aplicabile, consideram necesara precizarea punctului din reglementarea contabila care se refera la problema respectiva.

3. Chiar daca este prevazuta in legislatia nationala obligativitatea conducerii contabilitatii in limba romana, politicile contabile trebuie sa cuprinda o precizare in acest sens.
Pot fi inregistrate in contabilitate facturi si alte documente intr-o alta limba si alta moneda, daca acest fapt este prezentat expres printr-un act normativ (de exemplu Codul fiscal , referitor la factura).

4. Este necesara mentionarea monedei in care este tinuta contabilitatea, respectiv leu sau leu si valuta (pct. 2 alin. (1) din reglementarile contabile), in cazul tranzactiilor in valuta.

5. Prezentarea obiectivului politicilor contabile.
De exemplu: Prezentele politici contabile cuprind reguli de recunoastere, evaluare si prezentare in situatiile financiare a elementelor de bilant si cont de profit si pierdere, precum si reguli pentru conducerea contabilitatii in societatea X.

6. Precizarea modului in care se procedeaza atunci cind entitatea deruleaza operatiuni pentru care nu are prevazute tratamente contabile in politicile contabile aprobate.
De exemplu:
Prezentele politici contabile sunt elaborate in baza Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a patra a CEE, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin OMFP 3055/2009. In cazul
efectuarii unor operatiuni pentru care nu exista prevedere expresa in prezentele politici contabile, conducerea compartimentului financiar-contabil va efectua inregistrarile contabile in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, cu completarea si aprobarea ulterioara a politicilor contabile aplicate in aceste cazuri, dar nu mai tarziu de intocmirea situatiilor financiare anuale.

7. Precizarea faptului ca regulile si tratamentele contabile cuprinse in politicile contabile trebuie sa respecte legislatia nationala in ansamblul sau.
In acest sens, asa cum se mentioneaza si in reglementarile contabile, este necesara cunoasterea evolutiei legislatiei contabile (pct. 317).
De exemplu:
Prezentele politici contabile trebuie aplicate cu respectarea legislatiei, in general, si a celei care reglementeaza aspecte financiar-contabile (ordine ale ministrului finantelor publice etc.), in mod special. Consideram ca este necesara o astfel de prevedere, deoarece nu este suficienta respectarea numai a reglementarii contabile. Pot fi prevederi in legislatie care reglementeaza unele domenii de activitate si care pot conduce la inregistrari in contabil
itate. De asemenea, legislatia care reglementeaza aspectele fiscale, poate determina anumite inregistrari sau restrictionarea efectuarii unor inregistrari.
Se poate mentiona, cu titlu de exemplificare, prevederea din Codul fiscal care restrictioneaza utilizarea rezervelor aferente facilitatilor fiscale.

8. Stabilirea modului de corectare a erorilor contabile.
Corectarea erorilor contabile se efectueaza astfel:
- erorile aferente exercitiului curent se corecteaza pe seama contului de profit si pierdere, prin stornarea operatiunilor eronate si inregistrarea corecta a operatiunilor. In functie de posibilitatile oferite de programul informatic utilizat, se poate preciza daca stornarea se efectueaza prin inregistrarea operatiunilor initiale in rosu sau prin inregistrarea inversa (pct. 63 alin. (9));
- erorile aferente exercitiului precedent se corecteaza pe seama rezultatului reportat sau a contului de profit si pierdere, in functie de semnificatia erorii contabile. In acest caz se va stabili ce inseamna eroare semnificativa. Se poate preciza ca pentru erorile aferente exercitiilor anterioare, conducerea compartimentului financiar-contabil informeaza consiliul de administratie cu privire la natura erorii, valoare, cauze etc.

9. Precizarea faptului ca politicile contabile aprobate respecta conceptele si principiile cuprinse in reglementarile contabile aplicabile. Fara a fi necesara enumerarea tuturor conceptelor si principiilor prevazute de reglementarile contabile aplicabile, precizarea ca politicile contabile se bazeaza pe acestea este suficienta pentru cei care le analizeaza.
In masura in care se doreste prezentarea tuturor conceptelor si a principiilor contabile, entitatea poate proceda in acest sens.

10. Trebuie sa existe o procedura de aplicare a manualului de politici contabile, ca si un control asupra modului de respectare a acestuia.
Aspectele cu caracter general mentionate mai sus sunt cateva din cele care ar trebui cuprinse in politicile contabile. In functie de cerintele administratorilor, pot fi incluse si alte prevederi care sa reglementeze activitatea financiar-contabila in entitate."

De exemplu, in aceste proceduri, pot fi stabilite urmatoarele:
- una din modalitatile de evaluare a stocurilor la iesire pentru anul respectiv: FIFO, LIFO sau costul mediu ponderat.
- modalitatea de facturare: pe faze, pe etaj sau sub alte forme, tinindu-se cont si de prevederile titlului VI TVA din Codul fiscal
- numarul de exemplare in care se intocmesc facturile emise de socieate (2, 3 sau mai multe), cu mentionarea destinatiei fiecarui exemplar
- modalitatea de plata a salariatilor direct productivi: in functie de numarul de ore de munca, in functie de productivitate sau cu o suma fixa pe luna
- alegerea metodei de amortizare fiscala pentru diverse grupe de mijloace fixe:
a) amortizarea liniara - realizata prin includerea uniforma in cheltuielile de exploatare a unor sume fixe, stabilite proportional cu numarul de ani ai duratei de utilizare economica a acestora,
b) amortizarea degresiva - consta in multiplicarea cotelor de amortizare liniara cu un anumit coeficient, caz in care poate fi avuta in vedere legislatia in vigoare;
c) amortizarea accelerata - consta in includerea, in primul an de functionare, in cheltuielile de exploatare a unei amortizari de pana la 50% din valoarea de intrare a imobilizarii. Amortizarile anuale pentru exercitiile financiare urmatoare sunt calculate la valoarea ramasa de amortizat, dupa regimul liniar, prin raportare la numarul de ani de utilizare ramasi.
d) amortizare calculata pe unitate de produs sau serviciu, atunci cand natura imobilizarii justifica utilizarea unei asemenea metode de amortizare
- daca in perioada inchiderii santierului sau a sistarii lucrarilor din diverse motive (conditii meteo deosebite) se calculeaza amortizare contabila pentru activele corporale care nu se utilizeaza in acea perioada
- referiri la reevaluarea imobilizarilor corporale sau pastrarea costului istoric al acestora, precum si peridiocitatea in care se efectuaeza reevaluarile
- in cazul in care societatea are in derulare un credit bancar, pentru achitionarea unui activ cu ciclu lung de fabricatie - mentiuni la capitalizarea dobanzii sau recunoasterea acesteia drept cheltuiala
- durata normala de functionare a mijloacelor fixe, cuprinsa intre limitele stabilite in Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG 2139/2004
- trecerea la rezerve reprezentand surplusul realizat din rezerva din reevaluare a surplusului din reevaluarea - se poate face odata cu amortizarea activului reevaluat sau la scoaterea din evidenta a acestuia.

Politicile contabile se revizuiesc periodic, pentru a fi in acord cu legislatia la zi si cu activitatatea curenta a entitatii.

Ca urmare, politicile contabile nu pot fi standardizate, ele trebuie sa fie adaptate la cerintele specificului activitatii societatii respective, iar forma de prezentare a acestora poate fi un manual sau mai multe documente care constituie un tot unitar.

Prevederile acestor politici nu se modifica in cursul anului, doar daca exista justificari in acest sens, cum ar fi:
- modificari in legislatie
- fuziuni/divizari de societati
- admiterea la tranzactionare pe o piata reglementata a valorilor mobiliare pe termen scurt ale entitatii sau retragerea lor de la tranzactionare
- decizie a unei autoritati competente.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "OMFP 3055: Politicile si procedurile contabile sunt obligatorii?":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (2)

18-Nov-2013

Ofert? de împrumut APLICA ACUMEu sunt Domnul Berry Smith, oferim împrumuturi private, comerciale ?i personale cu rate foarte minime ale dobânzii de 3% într-un an de la 1 la 30 de ani perioada de rambursare oriunde în lume. ne da împrumuturi în intervalul minim de 2.000 dolari la un maxim de $ 50,000,000,00 de dolari. Creditele noastre sunt bine asigurate pentru securitate maxim? este prioritatea noastr?. Pentru mai multe informa?ii, E-mail: cooperative_loan@hotmail.comCompleta?i formularul de cerere de împrumut ?i returna?i-lnume:adresa:Gen:Data na?terii:?ara:Oras:Num?rul de telefon mobil:Durata de împrumut:Suma creditului solicitat:Motiv pentru împrumut:Ocupa?ia:Venitul lunar dupa tax?:A?i aplicat pentru un împrumut înainte de:Salut?ri.Dl Berry Smith

08-Iul-2013

Este un site exceptional.Va multumesc.





Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


© 2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.