Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Operatiune taxa inversa. TVA.

14-Oct-2011
1963

Intrebare:


SC G4S Cash Solutions are contract de prestari servicii transport marfa cu G4S international GMBH. Serviciile de transport sunt prestate numai pe teritoriul Romaniei. G4S International are sediul activitatii economice in Germania si nu are sediu sau reprezentat fiscal in Romania. Este operatiune cu taxare inversa sau cu 24%?


Raspuns:


In lipsa unor detalii cu privire la scopul transporturilor efectuate, avand in vedere faptul ca serviciile de transport sunt efectuate numai pe teritoriul Romaniei ma determina sa consider ca beneficiarul din Germania desfasoara activitati economice pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, este posibil ca firma din Germania sa fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania in baza prevederilor art. 153 din Codul fiscal, respectiv:


- alin. (2) litera c) prin care se reglementeaza faptul ca persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania printr-un sediu fix in baza prevederilor art. 1251 alin. (2) lit. b), este obligata sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in Romania, inainte de realizarea urmatoarelor activitati economice de la respectivul sediu fix
  • livrari de bunuri taxabile si scutite cu drept de deducere, inclusiv livrari intracomunitare scutite de TVA;
  • prestari de servicii taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de dedu-cere, altele decat cele prevazute la lit. a) si b);
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
 sau

- alin. (4) prin care se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 1251 alin. (2), dar nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni. Persoana respectiva nu trebuie sa se inregistreze in situatia in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul acestor operatiuni.

Faptul ca firma respectiva nu a desemnat un reprezentant fiscal pe teritoriul Romaniei nu are nicio relevanta cu privire la aplicarea regimului de taxare aferent serviciului prestat de catre firma din Romania in beneficiul firmei din Germania deoarece persoanele impozabile cu sediul activitatii economice stabilit pe teritoriul unui stat membru nu sunt obligat sa isi desemneze un reprezentant fiscal pe teritoriul Romaniei. Aceasta obligatie revine doar unei persoane impozabile cu sediul activitatii economice stabilit pe teritoriul unui stat tert.

Se considera ca o persoana impozabila stabilita pe teritoriul unui stat membru sau pe teritoriul unui stat tert are un sediu fix pe teritoriul Romaniei daca detine in Romania suficiente resurse tehnice si umane:

  • fie pentru a efectua periodic livrari de bunuri sau prestari de servicii;
  • fie pentru a primi si utiliza servicii pe teritoriul Romaniei care se supun regulii generale de taxare de la articolul 133 alineatul (2) din Codul fiscal.
 
Regula generala de taxare de la art. 133 alin. (2) prevede faptul ca locul prestarii unui serviciu care nu se incadreaza la exceptia de la regula generala este locul unde este stabilit beneficiarul in conditiile in care nu are un sediu fix sau un sediu permanent pe teritoriul Romaniei. Faptul ca firma pe care o reprezentati efectueaza servicii de transport pe teritoriul Romaniei naste suspiciunea ca firma din Germania efectueaza "periodic" livrari de bunuri pe teritoriul Romaniei de la un sediu fix aflat pe teritoriul Romanei.

Pentru stabilirea locului prestarii serviciului de transport nu este suficienta nici informatia din care rezulta ca sediul social al beneficiarului este in Germania, dar nici informatia cu privire la codul de inregistrare in scopuri de TVA emis de catre autoritatea fiscala din Germania sau din oricare alt stat membru, dar nu din Romania. Astfel, avand in vedere faptul ca serviciul de transport se presteaza efectiv doar pe teritoriul Romaniei, locul prestarii serviciului se considera a fi in Romania deoarece exista suspiciunea ca firma din Germania realizeaza operatiuni economice pe teritoriul Romaniei pentru care este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania.


Totusi, serviciul nu ar fi taxabil pe teritoriul Romaniei in situatia in care beneficiarul ar prezenta transportatorului din Romania argumente si dovezi prin care sa demonstreze ca serviciile respective sunt prestate pentru sediul activitatii economice din Germania sau pentru un sediu fix aflat pe teritoriul unui stat membru (altul decat Romania) sau pe teritoriul unui stat tert.


Exemple de argumente si dovezi:


  • contractul sau formularul de comanda prin care se identifica sediul care primeste serviciile;
  • natura serviciilor;
  • documentul din care rezulta faptul ca serviciile sunt platite si suportate de catre sediul activitatii economice din Germania sau sediul fix din afara Romaniei pentru care serviciile sunt prestate;
  • orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.
De exemplu, daca beneficiarul din Germania efectueaza livrari intracomunitare de bunuri pe teritoriul Romaniei pentru care va comanda efectuarea serviciului de transport, de exemplu pe ruta Oradea - Tulcea, nu inseamna ca acesta are deschis un sediu fix pe teritoriul Romaniei. In acest context, este evident faptul ca serviciul de transport este aferent activitatii economice din Germania, motiv pentru care serviciul nu este impozabil in Romania, fiind impozabil in Germania prin aplicarea regimului de taxare inversa. In acest caz, prestatorul din Romania incadreaza operatiunea in categoria prestarilor intracomunitare de servicii a caror valoare se raporteaza prin declaratia cod 390.

In concluzie, in baza argumentelor si exemplificarii anterioare, in lipsa unor detalii referitoare la scopul operatiunilor de transport, rezulta faptul ca nu ma pot pronunta cu certitudine asupra tratamentului fiscal aplicabil (neimpozabil sau taxabil cu cota 24%). Aplicarea unui tratament fiscal corect este conditionata de analiza detaliilor care rezulta din clauzele contractului incheiat cu beneficiarul, aspect fiscal reglementat in mod expres prin normele metodologice de aplicare ale art. 133 alin. (2) la punctul 13 alin. (4) "In situatia in care un prestator stabilit in Romania furnizeaza servicii care intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal catre:


a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania prin sediu/sedii fix/fixe, se va considera ca locul prestarii serviciilor este locul in care beneficiarul si-a stabilit sediul activitatii sale economice sau, dupa caz, un sediu fix situat in alt stat, daca beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului pentru a demonstra ca aceste servicii au fost prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix stabilit in alt stat, si nu catre sediul/sediile fix/fixe din Romania;

... Dovezile pe care beneficiarul poate sa le prezinte pentru a demonstra ca serviciile sunt in fapt prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix pot consta in: contractul si/sau formularul de comanda care identifica sediul care primeste serviciile, faptul ca sediul respectiv este entitatea care plateste pentru serviciile respective sau costul serviciilor este in fapt suportat de respectiva entitate, natura serviciilor permite identificarea, in mod particular, a sediului/sediilor catre care serviciul este prestat, orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Operatiune taxa inversa. TVA.":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

  • Platile anticipate la impozitul pe venit si contributiile sociale aferente Trim. I din 2017. Data-limita e la 27 martie
    • Informam contribuabilii - persoane fizice ca, in conformitate cu prevederile art. 74, ale art. 151 si ale art. 174 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, contributii de asigurari sociale si contributii de asigurari sociale de sanatate, exceptandu-se cazul veniturilor pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa. Platile anticipate aferente...» citeste mai departe aici

  • Nu ai inca Gestiunea in cloud? Mai gandeste-te! 37 de motive ca sa folosesti aplicatia Smart Bill
    • Dragi contabili, cu siguranta cunoasteti deja aplicatia Smart Bill. Daca nu o folositi in mod direct, unul dintre colegii sau cunoscutii dvs. o foloseste cu siguranta. De aceea am decis sa va prezentam sucint cele mai importante facilitati ale aplicatiei de gestiune, facturare si contabilitate primara. Gestiunea - elementul cheie Puncte forte - Iti permite sa lucrezi atat cu gestiuni cantitativ-valorice, cat si cu cele global -valorice; - Rezolva toate problemele legate de stocuri: modalitatile...» citeste mai departe aici

  • Franciza stat strain. Cand trebuie sa retinem impozit pe venituri nerezidenti?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra are ca subiect o societate din Romania care inchiriaza imprimante si care plateste franciza catre o firma straina. Vom vedea daca societatea romana trebuie sa retina impozit pe venituri nerezidenti, cu mentiunea ca exista conventie intre cele doua tari. Redeventele obtinute de la un rezident constituie venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, in conformitate cu prevederile art. 223...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.