Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Operatiune taxa inversa. TVA.

14-Oct-2011
1938

Intrebare:


SC G4S Cash Solutions are contract de prestari servicii transport marfa cu G4S international GMBH. Serviciile de transport sunt prestate numai pe teritoriul Romaniei. G4S International are sediul activitatii economice in Germania si nu are sediu sau reprezentat fiscal in Romania. Este operatiune cu taxare inversa sau cu 24%?


Raspuns:


In lipsa unor detalii cu privire la scopul transporturilor efectuate, avand in vedere faptul ca serviciile de transport sunt efectuate numai pe teritoriul Romaniei ma determina sa consider ca beneficiarul din Germania desfasoara activitati economice pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, este posibil ca firma din Germania sa fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania in baza prevederilor art. 153 din Codul fiscal, respectiv:


- alin. (2) litera c) prin care se reglementeaza faptul ca persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania printr-un sediu fix in baza prevederilor art. 1251 alin. (2) lit. b), este obligata sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in Romania, inainte de realizarea urmatoarelor activitati economice de la respectivul sediu fix
  • livrari de bunuri taxabile si scutite cu drept de deducere, inclusiv livrari intracomunitare scutite de TVA;
  • prestari de servicii taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de dedu-cere, altele decat cele prevazute la lit. a) si b);
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
 sau

- alin. (4) prin care se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 1251 alin. (2), dar nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni. Persoana respectiva nu trebuie sa se inregistreze in situatia in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul acestor operatiuni.

Faptul ca firma respectiva nu a desemnat un reprezentant fiscal pe teritoriul Romaniei nu are nicio relevanta cu privire la aplicarea regimului de taxare aferent serviciului prestat de catre firma din Romania in beneficiul firmei din Germania deoarece persoanele impozabile cu sediul activitatii economice stabilit pe teritoriul unui stat membru nu sunt obligat sa isi desemneze un reprezentant fiscal pe teritoriul Romaniei. Aceasta obligatie revine doar unei persoane impozabile cu sediul activitatii economice stabilit pe teritoriul unui stat tert.

Se considera ca o persoana impozabila stabilita pe teritoriul unui stat membru sau pe teritoriul unui stat tert are un sediu fix pe teritoriul Romaniei daca detine in Romania suficiente resurse tehnice si umane:

  • fie pentru a efectua periodic livrari de bunuri sau prestari de servicii;
  • fie pentru a primi si utiliza servicii pe teritoriul Romaniei care se supun regulii generale de taxare de la articolul 133 alineatul (2) din Codul fiscal.
 
Regula generala de taxare de la art. 133 alin. (2) prevede faptul ca locul prestarii unui serviciu care nu se incadreaza la exceptia de la regula generala este locul unde este stabilit beneficiarul in conditiile in care nu are un sediu fix sau un sediu permanent pe teritoriul Romaniei. Faptul ca firma pe care o reprezentati efectueaza servicii de transport pe teritoriul Romaniei naste suspiciunea ca firma din Germania efectueaza "periodic" livrari de bunuri pe teritoriul Romaniei de la un sediu fix aflat pe teritoriul Romanei.

Pentru stabilirea locului prestarii serviciului de transport nu este suficienta nici informatia din care rezulta ca sediul social al beneficiarului este in Germania, dar nici informatia cu privire la codul de inregistrare in scopuri de TVA emis de catre autoritatea fiscala din Germania sau din oricare alt stat membru, dar nu din Romania. Astfel, avand in vedere faptul ca serviciul de transport se presteaza efectiv doar pe teritoriul Romaniei, locul prestarii serviciului se considera a fi in Romania deoarece exista suspiciunea ca firma din Germania realizeaza operatiuni economice pe teritoriul Romaniei pentru care este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania.


Totusi, serviciul nu ar fi taxabil pe teritoriul Romaniei in situatia in care beneficiarul ar prezenta transportatorului din Romania argumente si dovezi prin care sa demonstreze ca serviciile respective sunt prestate pentru sediul activitatii economice din Germania sau pentru un sediu fix aflat pe teritoriul unui stat membru (altul decat Romania) sau pe teritoriul unui stat tert.


Exemple de argumente si dovezi:


  • contractul sau formularul de comanda prin care se identifica sediul care primeste serviciile;
  • natura serviciilor;
  • documentul din care rezulta faptul ca serviciile sunt platite si suportate de catre sediul activitatii economice din Germania sau sediul fix din afara Romaniei pentru care serviciile sunt prestate;
  • orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.
De exemplu, daca beneficiarul din Germania efectueaza livrari intracomunitare de bunuri pe teritoriul Romaniei pentru care va comanda efectuarea serviciului de transport, de exemplu pe ruta Oradea - Tulcea, nu inseamna ca acesta are deschis un sediu fix pe teritoriul Romaniei. In acest context, este evident faptul ca serviciul de transport este aferent activitatii economice din Germania, motiv pentru care serviciul nu este impozabil in Romania, fiind impozabil in Germania prin aplicarea regimului de taxare inversa. In acest caz, prestatorul din Romania incadreaza operatiunea in categoria prestarilor intracomunitare de servicii a caror valoare se raporteaza prin declaratia cod 390.

In concluzie, in baza argumentelor si exemplificarii anterioare, in lipsa unor detalii referitoare la scopul operatiunilor de transport, rezulta faptul ca nu ma pot pronunta cu certitudine asupra tratamentului fiscal aplicabil (neimpozabil sau taxabil cu cota 24%). Aplicarea unui tratament fiscal corect este conditionata de analiza detaliilor care rezulta din clauzele contractului incheiat cu beneficiarul, aspect fiscal reglementat in mod expres prin normele metodologice de aplicare ale art. 133 alin. (2) la punctul 13 alin. (4) "In situatia in care un prestator stabilit in Romania furnizeaza servicii care intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal catre:


a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania prin sediu/sedii fix/fixe, se va considera ca locul prestarii serviciilor este locul in care beneficiarul si-a stabilit sediul activitatii sale economice sau, dupa caz, un sediu fix situat in alt stat, daca beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului pentru a demonstra ca aceste servicii au fost prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix stabilit in alt stat, si nu catre sediul/sediile fix/fixe din Romania;

... Dovezile pe care beneficiarul poate sa le prezinte pentru a demonstra ca serviciile sunt in fapt prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix pot consta in: contractul si/sau formularul de comanda care identifica sediul care primeste serviciile, faptul ca sediul respectiv este entitatea care plateste pentru serviciile respective sau costul serviciilor este in fapt suportat de respectiva entitate, natura serviciilor permite identificarea, in mod particular, a sediului/sediilor catre care serviciul este prestat, orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Operatiune taxa inversa. TVA.":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.