Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ordin ANAF nr. 3392/2011: Fiscul ne impoziteaza din oficiu

21-Nov-2011
2730
In Monitorul Oficial nr. 0816 din 18 Noiembrie 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3392 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.

Scopul actului normativ este adoptarea unei proceduri pentru stabilirea din oficiu de catre ANAF a impozitelor si taxelor datorate de un contribuabil ce nu isi indeplineste obligatia declararii si depunerii declaratiilor de impunere. Pentru aceste impozite stabilite din oficiu se poate aplica procedura executarii silite.

Procedura se aplica contribuabililor persoane juridice, indiferent de forma de organizare, pentru toate categoriile de taxe si impozite cu obligatii declarative. Pentru TVA se adopta o procedura distincta.

Procedura nu se aplica urmatoarelor categorii de contribuabili si situatii:
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii

a) pentru contribuabilii inactivi, regasiti in Registrul Contribuabililor Inactivi;
b) pentru contribuabilii ce beneficiaza de regimul derogatoriu, pentru depunerea declaratiilor;
c) pentru obligatii fiscale stabilite ca urmare a inspectiei fiscale;
d) persoanelor fizice supuse impozitului pe venit.

Ce algoritm de calcul si ce procedura se foloseste?

Sunt posibile trei situatii:
A) Stabilirea in mod automat a obligatiei datorate de catre sistemul de calcul al ANAF.
B) Stabilirea impozitelor in urma unei analize documentare de catre compartimentul cu atributii in domeniu.
C) Pentru TVA este adoptata o procedura similara.

A) Stabilirea in mod automat a impozitelor

Se analizeaza comportamentul declarativ al contribuabilului, pentru ultimele 24 de luni, in cazul obligatiilor cu termen de declarare lunara si ultimele 36 de luni pentru contributiile cu termen de declarare trimestriala. Daca se identifica un numar de cel putin 4 declaratii depuse, in perioada analizata, atunci impozitarea se stabileste in mod automat.

Suma stabilita din oficiu pentru perioada nedeclarata se determina ca medie aritmetica a obligatiilor declarate anterior de contribuabil, actualizata cu indicele preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent, cum ar fi in cazul contribuabililor infiintati in anul in curs, in acest caz nu se efectueaza actualizarea la indicele preturilor de consum.

Procedura automata nu se aplica pentru impozitul pe profit datorat de organizatii si fundatii, sau pentru contribuabili ce cultiva plantele agricole, deoarece acestia platesc anual impozit pe profit. Pentru aceste situatii se aplica analiza documentara.


B) Stabilirea impozitelor prin analiza documentara.

Daca in urma analizei situatiilor declaratiilor depuse nu se identifica minim 4 declaratii sau in cazul impozitului pe profit datorat de fundatii si asociatii, stabilirea din oficiu a sumelor datorate se face de persoane cu atributii in domeniu in urma analizei documentare. Astfel, aceste persoane analizeaza documentele ce sunt la dispozitie, din dosarul contribuabilului, cum sunt situatiile financiar contabile, declaratii fiscale, fise fiscale, decizii de impunere, eventuale informatii obtinute de la terti. Este in competenta acestor persoane sa estimeze volumul obligatiilor si sa aprecieze elementele analizei documentare, care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt.

C) Stabilirea din oficiu a TVA. Se face numai prin analiza documentara.

Pentru stabilirea din oficiu a TVA in cazul in care contribuabilul nu depune decontul de TVA, autoritatile au in vedere o perioada anterioara de 12 luni. Estimarea TVA de plata se face analizand situatia decontrurilor de TVA depuse, situatia sumelor declarate in declaratiile informative pentru livrarile pe teritoriul national 394, sumele regasite in declaratiile recapitualive 390 si eventuale sume declarate in VIES de furnizori/clienti externi, etc.

Daca in cadrul perioadei de 12 luni nu s-a depus nici un decont, perioada analizata se extinde la 24 de luni.

Pentru estimare se au in vedere doua situatii:

a) TVA colectat identificat in deconturile depuse;
b) TVA colectat identificat in declaratiile recapitulative/informative.

Pentru fiecare dintre aceste valori se stabileste o medie, prin raportarea sumelor identificate la perioadele la care se refera. Suma de plata a TVA este valoarea cea mai mare dintre aceste doua medii.

Daca perioada analizata este anul curent, sumele nu se actualizeaza cu indicele pretului de consum. In cazul in care perioada de analiza este mai mare de 12 luni, sumele se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ordin ANAF nr. 3392/2011: Fiscul ne impoziteaza din oficiu":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.