Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

OUG nr. 9 din 2013: Cine plateste timbrul de mediu pentru autovehicule?

05-Mar-2013
2890
Va aducem la cunostinta noile prevederi referitoare la timbrul de mediu pentru autovehicule, aduse de OUG nr. 9/2013 si publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 119 din 04.03.2013

Situatia extraordinara prevazuta la art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, se
motiveaza prin necesitatea asigurarii cadrului necesar in vederea realizarii unor programe si proiecte din domeniul protectiei mediului, pentru imbunatatirea calitatii aerului si pentru incadrarea in valorile-limita prevazute de legislatia comunitara in acest domeniu.

De asemenea, prin adoptarea prezentului act normativ se asigura conformarea cu recomandarile
Comisiei Europene cuprinse in comunicarea din 14 decembrie 2012 potrivit careia taxarea autoturismelor sa nu se bazeze pe criterii specifice tehnologice, ci pe date de performanta obiective, disponibile in mod obisnuit si relevante din punctul de vedere al politicilor, cum ar fi emisiile de CO2.

Totodata, in elaborarea prezentului act normativ s-a tinut cont de necesitatea adoptarii de masuri
pentru a asigura respectarea normelor de drept comunitar aplicabile, avand in vedere faptul ca aceste masuri trebuie adoptate in regim de urgenta, pentru evitarea oricaror consecinte juridice negative ale situatiei actuale.
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii


Astfel, promovarea prezentului act normativ se impune a se realiza in regim de urgenta, avand in
vedere impactul negativ social si de mediu constatat ca urmare a aplicarii taxei pentru emisii poluante provenite de la autovehicule, in ceea ce priveste valoarea acesteia, ceea ce a condus la un semiblocaj al pietei privind tranzactiile cu autoturisme existente in parcul national, precum si pentru reglementarea, in sensul clarificarii, a aplicarii timbrului de mediu asupra autoturismelor dobandite prin mostenire.

In cazul neadoptarii in regim de urgenta a prezentului act normativ se vor limita sever tranzactiile
cu autoturisme existente in parcul national, cu impact direct asupra populatiei, precum si asupra finantarii unor programe si proiecte din domeniul protectiei mediului.

In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii de urgenta
si extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 1. (1) Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul legal privind instituirea timbrului de
mediu, denumit in continuare timbru.


(2) Timbrul se face venit la bugetul Fondului pentru mediu si se utilizeaza de Administratia Fondului pentru Mediu in vederea finantarii programelor si proiectelor pentru protectia mediului.

Art. 2. In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea
semnificatie:

a) autovehicul nou - orice autovehicul care nu a mai fost inmatriculat;
b) autovehicul rulat - autovehiculul care a mai fost inmatriculat;
c) RNTR 2 - Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor
rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;

d) RNTR 7 - Reglementarile privind omologarea individuala, eliberarea cartii de identitate si
certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere - RNTR 7, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 2.132/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;

e) scoatere din parcul auto national - orice actiune care are ca rezultat radierea autovehiculului
inmatriculat, cu exceptia casarii si dezmembrarii;

f) reintroducerea in parcul auto national - orice actiune care are ca rezultat prima inmatriculare a
unui autovehicul in Romania, dupa ce acesta a fost scos din parcul auto national;

g) organ fiscal competent - Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale subordonate
in a caror evidenta este inregistrat contribuabilul ca platitor de impozite si taxe;

h) contribuabil - orice persoana fizica sau persoana juridica care se afla in una dintre situatiile
prevazute la art. 4;

i) inmatriculare - operatiunea administrativa ce consta in inscrierea in evidentele autoritatilor
competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de catre primul proprietar din Romania si atribuirea unui certificat de inmatriculare, precum si a numarului de inmatriculare;

j) taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule - taxa prevazuta la art. 214^1 -214^3 din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare pana la data de 1 iulie 2008;

k) taxa pe poluare pentru autovehicule - taxa asa cum a fost prevazuta de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobata prin Legea nr. 140/2011;

l) taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule - taxa asa cum a fost prevazuta de
Legea nr. 9/2012privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificarile
ulterioare;

m) timbrul de mediu - reprezinta suma datorata de catre contribuabil pentru emisiile provenite de
la autovehiculele din categoriile M1, M2, M3 si N1, N2, N3.

Art. 3. (1) Timbrul se aplica pentru autovehiculele din categoriile M1, M2, M3 si N1, N2, N3, astfel cum sunt acestea definite in RNTR 2, cu exceptia:

a) autovehiculelor apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora,
precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea pe
teritoriul Romaniei;

b) autovehiculelor special modificate in scopul conducerii de catre persoanele cu handicap, precum
si in scopul preluarii si transportarii persoanelor cu handicap grav sau accentuat, astfel cum aceste
persoane sunt definite in Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

c) autovehiculelor destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de
politie, de jandarmerie, de politia de frontiera si de pompieri;

d) autovehiculelor definite conform RNTR 2 destinate serviciilor de ambulanta si medicina,
autovehiculelor speciale echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta, precum si
autovehiculelor speciale destinate serviciilor de descarcerare si de stingere a incendiilor.

(2) Exceptia prevazuta la alin. (1) lit. b) se aplica numai pentru un singur autovehicul achizitionat in
decurs de 5 ani si atunci cand autovehiculul este in proprietatea persoanei cu handicap.

(3) Modificarile speciale aduse autovehiculelor se inscriu de catre Regia Autonoma "Registrul Auto
Roman" in cartea de identitate a vehiculului.

(4) Lista modificarilor speciale aduse autovehiculelor este cea prevazuta in RNTR 7.

(5) Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate functiona in regim automat, detinute de
catre persoanele cu handicap, conform alin. (1) lit. b), intra in categoria celor exceptate de la plata taxei, cu conditia respectarii prevederilor alin. (3).

(6) In categoria autovehiculelor prevazute la alin. (1) lit. d) se incadreaza numai acele autovehicule
dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta, medicina, descarcerare sau stingere a incendiilor care sunt inscrise in evidenta statiilor de ambulanta, a serviciilor mobile de urgenta si de reanimare, precum si a inspectoratelor pentru situatii de urgenta. in aceeasi categorie intra si autovehiculele dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta, medicina sau pentru descarcerare, stingerea incendiilor, detinute de operatorii economici.

Art. 4. Obligatia de plata a timbrului intervine o singura data, astfel:

a) cu ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de
proprietate asupra unui autovehicul de catre primul proprietar din Romania si atribuirea unui certificat de inmatriculare si a numarului de inmatriculare;

b) la reintroducerea in parcul auto national a unui autovehicul, in cazul in care, la momentul
scoaterii sale din parcul auto national, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a timbrului, in
conformitate cu prevederile art. 7;
c) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat si pentru care nu a fost
achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii;

d) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat in situatia
autovehiculelor pentru care s-a dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 poate fi consultata integral aici.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "OUG nr. 9 din 2013: Cine plateste timbrul de mediu pentru autovehicule?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.