Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Penalitati neplata impozit pe venit conventie civila

25-Mai-2011
6421
Problema:
Care sunt majorarile care trebuie platite in cazul in care nu se retine, nu se declara si nu se vireaza la timp impozit pe venit pentru o conventie civila incheiata in 2010? Sumele sunt incasate in cursul anului 2010. Ce declaratii rectificative trebuie depuse?

In cazul unei conventii civile incheiate cu o persoana fizica pentru servicii prestate sporadic, societatea retine, declara si plateste impozit pe venit, cas si somaj , daca persoana nu este angajata si retine, declara si plateste impozit pe venit in cazul in care persoana fizica este angajata. Este corecta aceasta procedura? CASS-ul cade intotdeauna in sarcina beneficiarului de venit?

Solutie:
Calculul obligatiilor fiscale accesorii incepe de la data la care obligatia fiscala declarata sau constatata in urma inspectiei era datorata. In acest sens art. 119 din Codul de procedura fiscala precizeaza ca momentul de la care se calculeaza dobanzilor/majorarile si penalitatile de intarziere este scadenta obligatiei principale.
Astfel termenul de plata la care platitorul de venit trebuia sa vireze impozitul pe venit este raportat la momentul platii venitului, astfel, impozitul ce trebuie retinut la sursa se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii

Pentru anului 2010, pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datorau majorari de intarziere pana la data de 30 iunie, iar dupa acesta data majorarile au fost inlocuite cu dobanzi si penalitati de intarziere. Nivelul majorarilor de intarziere aplicabil pentru 2010 a fost de 0,01% pentru perioada 1 ianuarie ? 30 iunie 2010. Nivelul dobanzilor aplicabil este de 0,05% pentru perioada 1 iulie ? 30 septembrie 2010 si de 0,04% incepand cu 1 octombrie 2010.

Plata cu intarziere a obligatiilor fiscale se sanctioneaza si cu o penalitate de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale, aplicabila incepand cu 1 iulie 2010. In primele 30 de zile de la data expirarii termenului de plata singurele obligatii acesorii calculate sunt dobanzile, nefiind calculate penalitati.
Astfel, daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse.

In urmatoarele 60 de zile, asadar intr-un interval de pana la 90 de zile de la data expirarii termenului de plata se calculeaza penalitati pe baza cotei de 5% prevazute de art. 120 indice 1 din Codul de procedura fiscala . Astfel, daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse.
Cuantumul penalitatilor se determina prin inmultirea obligatiei fiscale principale achitate cu cota de penalitate stabilita, fiind acelasi indiferent de data in care are loc plata in intervalul cuprins intre cea de a 31-a si cea de a 90-a zi de la expirarea termenului de plata.

Cel de-al treilea interval incepe dupa expirarea a 90 de zile de la termenul de plata, cand cota penalitatilor este de 15%, nivelul acestora determinandu-se prin aplicarea acestei cote asupra sumei ramase neachitate.
Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.

Asadar, intarzierea fie si cu o zi a platii obligatiilor fiscale cu retinere la sursa genereaza obligatii fiscale accesorii constand in dobanzi de 0,04% pentru fiecare zi de intarziere si penalitati de 5 pana la 15% pe an dupa depasirea scadentei cu 30 respectiv 90 de zile.

In vederea corectarii formularului 100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat si a formularului 102 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, veti depune Declaratia rectificativa 710 atat pentru impozitul pe veniturile din salarii, cat si pentru contributiile datorate la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale pentru contributiile sociale individuale datorate potrivit OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010. Intrucat corectati mai multe obligatii fiscale care se refera la aceeasi perioada de raportare, se completeaza in acelasi formular 710 cate un tabel generat cu ajutorul programului de asistenta pentru fiecare obligatie.

Pentru veniturile platite urmare unei activitati desfasurate de o persoana fizica in baza unei conventii civile/contract civil incheiat potrivit Codului civil , platitorul de venit va avea in vedere, pe langa obligatiile privind retinerea impozitului pe venit in conformitate cu art. 52, respectiv art. 521 din Codul fiscal , in functie de optiunea persoanei fizice, si obligatiile privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, in cote de 10,5% si 0,5% aplicate la venitul brut, potrivit prevederilor art. III din OUG 58/2010, indiferent daca persoana realizeaza si venituri de natura salariala.

Asadar in ambele situatii supuse analizei, platitorul de venit va avea obligatia calculului, retinerii si virarii impozitului pe venit si contributiilor individuale prevazute de OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010.
Precizam ca obligatia privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale revine platitorului de venit potrivit OUG 82/2010, incepand cu veniturile platite dupa data de 10 septembrie 2010.

Potrivit alin. (11) al art. III din OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010 coroborat cu prevederile art. 29618 si 29619 din Codul fiscal , obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil , revine platitorului de venit.

Plata contributiei asiguratului la asigurarile sociale de sanatate pentru aceste venituri cade in sarcina persoanei fizice si nu a platitorului de venit. Intrucat venitul din conventii civile este tratat incepand cu 1 ianuarie 2011 drept venit din activitati independente, potrivit art. 52 si 521 din Codul fiscal , indiferent de tratamentul fiscal aplicat, aceasta noua abordare va produce efecte in ceea ce priveste obligatia ce revine persoanei fizice privind contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate potrivit art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea 95/2006. Pe cale de consecinta nu va mai putea fi aplicabila exceptia prevazuta de art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea 95/2006 referitoare la nedatorarea contributiei in cazul cumulului unui venit din salarii cu un venit din alte surse supuse impozitului pe venit.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Penalitati neplata impozit pe venit conventie civila":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.