Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Penalitati neplata impozit pe venit conventie civila

25-Mai-2011
9124
Problema:
Care sunt majorarile care trebuie platite in cazul in care nu se retine, nu se declara si nu se vireaza la timp impozit pe venit pentru o conventie civila incheiata in 2010? Sumele sunt incasate in cursul anului 2010. Ce declaratii rectificative trebuie depuse?

In cazul unei conventii civile incheiate cu o persoana fizica pentru servicii prestate sporadic, societatea retine, declara si plateste impozit pe venit, cas si somaj , daca persoana nu este angajata si retine, declara si plateste impozit pe venit in cazul in care persoana fizica este angajata. Este corecta aceasta procedura? CASS-ul cade intotdeauna in sarcina beneficiarului de venit?

Solutie:
Calculul obligatiilor fiscale accesorii incepe de la data la care obligatia fiscala declarata sau constatata in urma inspectiei era datorata. In acest sens art. 119 din Codul de procedura fiscala precizeaza ca momentul de la care se calculeaza dobanzilor/majorarile si penalitatile de intarziere este scadenta obligatiei principale.
Astfel termenul de plata la care platitorul de venit trebuia sa vireze impozitul pe venit este raportat la momentul platii venitului, astfel, impozitul ce trebuie retinut la sursa se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul

Pentru anului 2010, pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datorau majorari de intarziere pana la data de 30 iunie, iar dupa acesta data majorarile au fost inlocuite cu dobanzi si penalitati de intarziere. Nivelul majorarilor de intarziere aplicabil pentru 2010 a fost de 0,01% pentru perioada 1 ianuarie ? 30 iunie 2010. Nivelul dobanzilor aplicabil este de 0,05% pentru perioada 1 iulie ? 30 septembrie 2010 si de 0,04% incepand cu 1 octombrie 2010.

Plata cu intarziere a obligatiilor fiscale se sanctioneaza si cu o penalitate de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale, aplicabila incepand cu 1 iulie 2010. In primele 30 de zile de la data expirarii termenului de plata singurele obligatii acesorii calculate sunt dobanzile, nefiind calculate penalitati.
Astfel, daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse.

In urmatoarele 60 de zile, asadar intr-un interval de pana la 90 de zile de la data expirarii termenului de plata se calculeaza penalitati pe baza cotei de 5% prevazute de art. 120 indice 1 din Codul de procedura fiscala . Astfel, daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse.
Cuantumul penalitatilor se determina prin inmultirea obligatiei fiscale principale achitate cu cota de penalitate stabilita, fiind acelasi indiferent de data in care are loc plata in intervalul cuprins intre cea de a 31-a si cea de a 90-a zi de la expirarea termenului de plata.

Cel de-al treilea interval incepe dupa expirarea a 90 de zile de la termenul de plata, cand cota penalitatilor este de 15%, nivelul acestora determinandu-se prin aplicarea acestei cote asupra sumei ramase neachitate.
Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.

Asadar, intarzierea fie si cu o zi a platii obligatiilor fiscale cu retinere la sursa genereaza obligatii fiscale accesorii constand in dobanzi de 0,04% pentru fiecare zi de intarziere si penalitati de 5 pana la 15% pe an dupa depasirea scadentei cu 30 respectiv 90 de zile.

In vederea corectarii formularului 100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat si a formularului 102 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, veti depune Declaratia rectificativa 710 atat pentru impozitul pe veniturile din salarii, cat si pentru contributiile datorate la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale pentru contributiile sociale individuale datorate potrivit OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010. Intrucat corectati mai multe obligatii fiscale care se refera la aceeasi perioada de raportare, se completeaza in acelasi formular 710 cate un tabel generat cu ajutorul programului de asistenta pentru fiecare obligatie.

Pentru veniturile platite urmare unei activitati desfasurate de o persoana fizica in baza unei conventii civile/contract civil incheiat potrivit Codului civil , platitorul de venit va avea in vedere, pe langa obligatiile privind retinerea impozitului pe venit in conformitate cu art. 52, respectiv art. 521 din Codul fiscal , in functie de optiunea persoanei fizice, si obligatiile privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, in cote de 10,5% si 0,5% aplicate la venitul brut, potrivit prevederilor art. III din OUG 58/2010, indiferent daca persoana realizeaza si venituri de natura salariala.

Asadar in ambele situatii supuse analizei, platitorul de venit va avea obligatia calculului, retinerii si virarii impozitului pe venit si contributiilor individuale prevazute de OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010.
Precizam ca obligatia privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale revine platitorului de venit potrivit OUG 82/2010, incepand cu veniturile platite dupa data de 10 septembrie 2010.

Potrivit alin. (11) al art. III din OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010 coroborat cu prevederile art. 29618 si 29619 din Codul fiscal , obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil , revine platitorului de venit.

Plata contributiei asiguratului la asigurarile sociale de sanatate pentru aceste venituri cade in sarcina persoanei fizice si nu a platitorului de venit. Intrucat venitul din conventii civile este tratat incepand cu 1 ianuarie 2011 drept venit din activitati independente, potrivit art. 52 si 521 din Codul fiscal , indiferent de tratamentul fiscal aplicat, aceasta noua abordare va produce efecte in ceea ce priveste obligatia ce revine persoanei fizice privind contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate potrivit art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea 95/2006. Pe cale de consecinta nu va mai putea fi aplicabila exceptia prevazuta de art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea 95/2006 referitoare la nedatorarea contributiei in cazul cumulului unui venit din salarii cu un venit din alte surse supuse impozitului pe venit.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Penalitati neplata impozit pe venit conventie civila":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contributia asiguratorie pentru munca - Capitolul II - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal

    • Baza legala Codul fiscal, Titlul V, Capitolul IX, art. 220 - 220 Contributia asiguratorie pentru munca In continuare vom vedea cine datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, dar si categoriile de venituri pentru care se aplica aceasta. Contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca Contribuabilii obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca sunt, dupa caz: a) persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora,...» citeste mai departe aici

  • NOUTATE E-Transport! Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024

    • Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF va fi actualizata, pentru prima data in 2024, lista produselor cu risc fiscal ridicat. Dintre produsele pentru care vor fi efectuate raportari in E-Transport, incepand din iulie 2024, amintim urmatoarele produse alimentare: carne, peste, lapte, oua, miere, etc., dar si cateva produse mai putin obisnuite, precum hainele uzate si zdrentele. Prin OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din OUG 130/2021...» citeste mai departe aici

  • Modificari importante aduse impozitului pe veniturile micro in 2024

    • ANAF aduce la cunostinta contribuabililor interesati ca, prin O.U.G. nr.31/2024, au fost aduse modificari Codului fiscal care au vizat, printre altele si impozitul pe veniturile microintreprinderilor, fiind explicata si detaliata definitia intreprinderilor legate. Modificari impozit micro in 2024 Persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi: a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Pentru anul 2023 se mai poate ajusta norma de venit in cazul unui PFA?

    • Pentru un PFA in sistem de norma care a avut activitate doar 6 luni in anul 2023, se poate ajusta norma conform art. 69, alin. 9 din norme? Mentionez ca a avut un singur contract de prestari servicii pe perioada determinata si nu a avut alti clienti in cursul anului. Multumesc! Ajustare norma de venit PFA – raspunsul specialistului: Potrivit art. 69 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate care genereaza...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016