Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Penalitati neplata impozit pe venit conventie civila

25-Mai-2011
6495
Problema:
Care sunt majorarile care trebuie platite in cazul in care nu se retine, nu se declara si nu se vireaza la timp impozit pe venit pentru o conventie civila incheiata in 2010? Sumele sunt incasate in cursul anului 2010. Ce declaratii rectificative trebuie depuse?

In cazul unei conventii civile incheiate cu o persoana fizica pentru servicii prestate sporadic, societatea retine, declara si plateste impozit pe venit, cas si somaj , daca persoana nu este angajata si retine, declara si plateste impozit pe venit in cazul in care persoana fizica este angajata. Este corecta aceasta procedura? CASS-ul cade intotdeauna in sarcina beneficiarului de venit?

Solutie:
Calculul obligatiilor fiscale accesorii incepe de la data la care obligatia fiscala declarata sau constatata in urma inspectiei era datorata. In acest sens art. 119 din Codul de procedura fiscala precizeaza ca momentul de la care se calculeaza dobanzilor/majorarile si penalitatile de intarziere este scadenta obligatiei principale.
Astfel termenul de plata la care platitorul de venit trebuia sa vireze impozitul pe venit este raportat la momentul platii venitului, astfel, impozitul ce trebuie retinut la sursa se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii

Pentru anului 2010, pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datorau majorari de intarziere pana la data de 30 iunie, iar dupa acesta data majorarile au fost inlocuite cu dobanzi si penalitati de intarziere. Nivelul majorarilor de intarziere aplicabil pentru 2010 a fost de 0,01% pentru perioada 1 ianuarie ? 30 iunie 2010. Nivelul dobanzilor aplicabil este de 0,05% pentru perioada 1 iulie ? 30 septembrie 2010 si de 0,04% incepand cu 1 octombrie 2010.

Plata cu intarziere a obligatiilor fiscale se sanctioneaza si cu o penalitate de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale, aplicabila incepand cu 1 iulie 2010. In primele 30 de zile de la data expirarii termenului de plata singurele obligatii acesorii calculate sunt dobanzile, nefiind calculate penalitati.
Astfel, daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse.

In urmatoarele 60 de zile, asadar intr-un interval de pana la 90 de zile de la data expirarii termenului de plata se calculeaza penalitati pe baza cotei de 5% prevazute de art. 120 indice 1 din Codul de procedura fiscala . Astfel, daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse.
Cuantumul penalitatilor se determina prin inmultirea obligatiei fiscale principale achitate cu cota de penalitate stabilita, fiind acelasi indiferent de data in care are loc plata in intervalul cuprins intre cea de a 31-a si cea de a 90-a zi de la expirarea termenului de plata.

Cel de-al treilea interval incepe dupa expirarea a 90 de zile de la termenul de plata, cand cota penalitatilor este de 15%, nivelul acestora determinandu-se prin aplicarea acestei cote asupra sumei ramase neachitate.
Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.

Asadar, intarzierea fie si cu o zi a platii obligatiilor fiscale cu retinere la sursa genereaza obligatii fiscale accesorii constand in dobanzi de 0,04% pentru fiecare zi de intarziere si penalitati de 5 pana la 15% pe an dupa depasirea scadentei cu 30 respectiv 90 de zile.

In vederea corectarii formularului 100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat si a formularului 102 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, veti depune Declaratia rectificativa 710 atat pentru impozitul pe veniturile din salarii, cat si pentru contributiile datorate la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale pentru contributiile sociale individuale datorate potrivit OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010. Intrucat corectati mai multe obligatii fiscale care se refera la aceeasi perioada de raportare, se completeaza in acelasi formular 710 cate un tabel generat cu ajutorul programului de asistenta pentru fiecare obligatie.

Pentru veniturile platite urmare unei activitati desfasurate de o persoana fizica in baza unei conventii civile/contract civil incheiat potrivit Codului civil , platitorul de venit va avea in vedere, pe langa obligatiile privind retinerea impozitului pe venit in conformitate cu art. 52, respectiv art. 521 din Codul fiscal , in functie de optiunea persoanei fizice, si obligatiile privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, in cote de 10,5% si 0,5% aplicate la venitul brut, potrivit prevederilor art. III din OUG 58/2010, indiferent daca persoana realizeaza si venituri de natura salariala.

Asadar in ambele situatii supuse analizei, platitorul de venit va avea obligatia calculului, retinerii si virarii impozitului pe venit si contributiilor individuale prevazute de OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010.
Precizam ca obligatia privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale revine platitorului de venit potrivit OUG 82/2010, incepand cu veniturile platite dupa data de 10 septembrie 2010.

Potrivit alin. (11) al art. III din OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010 coroborat cu prevederile art. 29618 si 29619 din Codul fiscal , obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil , revine platitorului de venit.

Plata contributiei asiguratului la asigurarile sociale de sanatate pentru aceste venituri cade in sarcina persoanei fizice si nu a platitorului de venit. Intrucat venitul din conventii civile este tratat incepand cu 1 ianuarie 2011 drept venit din activitati independente, potrivit art. 52 si 521 din Codul fiscal , indiferent de tratamentul fiscal aplicat, aceasta noua abordare va produce efecte in ceea ce priveste obligatia ce revine persoanei fizice privind contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate potrivit art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea 95/2006. Pe cale de consecinta nu va mai putea fi aplicabila exceptia prevazuta de art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea 95/2006 referitoare la nedatorarea contributiei in cazul cumulului unui venit din salarii cu un venit din alte surse supuse impozitului pe venit.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Penalitati neplata impozit pe venit conventie civila":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. Va recomandam o analiza completa privind impozitul pe microintreprinderi in...» citeste mai departe aici

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.