Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Acte necesare pentru Indemnizatie crestere copil - PFA

11-Nov-2011
10090

Intrebare: Ce contributii trebuie sa plateasca un PFA pentru a beneficia de indemnizatie crestere copil?


Raspuns: Concediu crestere copil este reglementat prin OUG 111/2010 si Normele metodologice aprobate prin HG 52/2011.

Astfel, incepand cu data de 1 ianuarie 2011, persoanele care, in ultimul an anterior datei nasterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri din salarii, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pot beneficia optional de urmatoarele drepturi:

a) concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la un an, precum si de o indemnizatie lunara;
b) concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, precum si de o indemnizatie lunara.

Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016
Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016
Vezi detalii
Consilier Noul Cod fiscal 2016
Consilier Noul Cod fiscal 2016
Vezi detalii

(2) Indemnizatia lunara prevazuta la alin. (1) lit. a) se stabileste in cuantum de 75% din media veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni si nu poate fi mai mica de 600 lei si nici mai mare de 3.400 lei.
(3) Indemnizatia lunara prevazuta la alin. (1) lit. b) se stabileste in cuantum de 75% din media veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni si nu poate fi mai mica de 600 lei si nici mai mare de 1.200 lei.

Asadar, pentru ca persoana fizica autorizata sa beneficieze de concediul si indemnizatia pentru cresterea copilului, este necesar ca PFA sa realizeze venituri in aceasta calitate timp de 12 luni anterior nasterii copilului, conform prevederilor art. 2 alin. (1) din OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor.

Drepturile reprezentand indemnizatiile pentru cresterea copilului in varsta de pana la un an, respectiv 2 ani, se acorda pe baza de cerere potrivit modelului prevazut de anexa nr. 1 la HG 52/2010, insotita in mod obligatoriu de copia actului de identitate al solicitantului si a certificatului de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul ori, dupa caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul si, dupa caz, de actele doveditoare care sa ateste indeplinirea conditiilor prevazute de OUG 111/2010.

Actele doveditoare privind calitatea solicitantului si relatia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicita dreptul se prezinta in copie certificata sau, dupa caz, autentificata pentru conformitate cu originalul si sunt, dupa caz, urmatoarele:

- certificatele de nastere ale copiilor pentru care se solicita indemnizatia (copie si original);
- certificatele de nastere ale celorlalti copii aflati in intretinere nascuti dupa data de 1 ianuarie 2006 (copie si original);
- hotararea judecatoreasca de incredintare in vederea adoptiei sau de incuviintare a adoptiei sau hotararea comisiei pentru protectia copilului pentru masura plasamentului sau decizia directorului general al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca pentru masura plasamentului in regim de urgenta, sau de instituire a tutelei sau, dupa caz, dispozitia autoritatii tutelare, in copie sau original
- actul doveditor care atesta calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitate deplina de exercitiu al drepturilor civile, indreptatita sa beneficieze de indemnizatie pentru cresterea copilului, respectiv parinte, tutore, curator, alta persoana desemnata reprezentant legal prin decizia directorului general al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau, dupa caz, prin hotarare judecatoreasca (actul de identitate al solicitantului, certificatul de casatorie - in copie si original).

Actele doveditorare privind realizarea de venituri, in cazul persoanelor care desfasoara activitati independente sunt dovada privind veniturile realizate in anul fiscal anterior celui in care s-a nascut copilul si/sau, dupa caz, dovada privind venitul calculat in vederea platii anticipate a impozitului, precum si copia deciziei de impunere, eliberata de autoritatile competente, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente.

Alte acte doveditoare privind acordarea drepturilor reprezentand indemnizatiile mentionate mai sus sunt, dupa caz, urmatoarele:

- declaratia pe propria raspundere din care sa rezulte ca celalalt parinte firesc nu beneficiaza de indemnizatie sau de stimulent;
- declaratia pe propria raspundere a persoanei indreptatite din care sa reiasa ca se ocupa de cresterea si ingrijirea copilului si ca acesta nu este incredintat sau dat in plasament unei alte persoane ori unui organism privat autorizat sau serviciu public;
- certificatul de incadrare a copilului intr-un grad de handicap;
- adeverinta eliberata de medicul specialist privind certificarea nasterii inainte de termen;
- alte documente, dupa caz, din care sa rezulte indeplinirea conditiilor de acordare a concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului, la solicitarea agentiilor teritoriale.

Va fi de asemenea solicitat si un extras de cont pe numele solicitantului pentru plata in cont bancar.

Precizari cu privire la veniturile luate in calcul la stabilirea dreptului la indemnizatia pentru cresterea copilului sunt cuprinse si in anexa nr. 1 la Ordinul ministrul muncii, familiei si protectiei sociale 1474/2011 care abroba instructiunile de aplicare a unor prevederi din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor aprobate prin HG 52/2011. Astfel, in cuprinsul acestui act normativ se precizeaza ca cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si ai caror copii se nasc in cursul unui an fiscal va fi luata in calcul la stabilirea dreptului la indemnizatie pentru cresterea copilului luna suspendarii activitatii respective. La stabilirea venitului lunar se va lua in calcul numarul de luni in care au fost realizate venituri din activitatea respectiva. De exemplu, daca persoana naste pe data de 31 octombrie 2011 si abia pe data de 15 noiembrie isi suspenda activitatea, pentru a putea stabili venitul lunar realizat pana la data suspendarii activitatii se va tine cont de informatiile privind veniturile inscrise in adeverinta eliberata de Directia generala a finantelor publice (DGFP), pe baza platilor de impozit anticipate stabilite conform veniturilor estimate declarate de persoana.

Astfel, se va tine cont de adeverinta de venit estimata eliberata de DGFP pe trimestrul I (ianuarie-octombrie 2011), precum si de adeverinta eliberata de aceeasi institutie si care precizeaza data la care s-a facut suspendarea efectiva a activitatii. Venitul estimat pe cele 10 luni trecut in adeverinta va fi impartit la cele 10 luni pentru a se afla venitul lunar astfel realizat de respectiva persoana. In cazul persoanelor fizice supuse impozitului pe baza normelor de venit, se va proceda astfel: se va imparti venitul estimat sau realizat la numarul de luni in care au fost realizate, respectiv la douasprezece luni ori pana la data efectiva a suspendarii activitatii.

Astfel, suma TVA ajustata cu semnul minus se transforma in TVA de plata.
D.p.d.v. contabil, ajustarea taxei se evidentiaza prin formula contabila

658 = 4426 4.839 lei
"Alte cheltuieli de exploatare" "TVA deductibila "


Inregistrarea contabila si fiscala, dar si raportarea fiscala a ajustarii sumei TVA deduse la momentul achizitiei studiului topografic se efectueaza in luna in care se decide renuntarea ireversibila la investitia efectuata. In mod similar se procedeaza si cu cheltuiala aferenta care se

D.p.d.v. contabil, renuntarea la investitie si scoaterea acesteia din patrimoniul firmei se evidentiaza prin formula contabila

658 = 4426 20.161 lei
"Alte cheltuieli de exploatare" "TVA deductibila "

Cheltuiala in suma de 25.000 lei inregistrata in debitul contului 658 este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Acte necesare pentru Indemnizatie crestere copil - PFA":
Rating:

Nota: 3.89 din 9 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

16-Nov-2011

Buna ziua, Va rog sa imi spuneti daca este obligatoriu sa fie platita si 0.85 pentru concediu si care este articolul de lege care reglementeaza acest lucru? Multumesc





Subiectele saptamanii

  • Facturile pe hartie pot fi stocate electronic?
    • Persoanele impozabile pot converti in forma electronica facturile emise/primite pe suport hartie in vederea stocarii? Conform prevederilor Codului fiscal si ale normelor metodologice de aplicare a titlului VII din Codul fiscal, persoanele impozabile pot stoca facturile emise/primite pe suport hartie sau in format electronic, indiferent de forma originala in care au fost trimise ori puse la dispozitie, cu conditia sa asigure autenticitatea originii, integritatea continutului si lizibilitatea...» citeste mai departe aici

  • Indemnizatie pentru cresterea copilului. Ce venituri se pot realiza fara sa se suspende plata indemnizatiei?
    • Situatiile in care plata indemnizatiei cuvenite pe parcursul concediului de crestere a copilului se suspenda sunt redate la art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, astfel: a) beneficiarul este decazut din drepturile parintesti; b) beneficiarul este indepartat, conform legii, de la exercitarea tutelei; c) beneficiarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege in vederea incredintarii copilului spre adoptie; d) beneficiarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de...» citeste mai departe aici

  • ZOOM fiscal: Calculul impozitului pe venitul din transfer drept de proprietate
    • In ce priveste veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, un contribuabil a dorit sa afle cum se calculeaza impozitul pe venitul obtinut de o persoana fizica din vanzarea in anul 2016 a unui teren pe care l-a cumparat in anul 2014. Raspuns ANAF: Codul fiscal prevede ca la transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra...» citeste mai departe aici

  • Facturare servicii electronice. Ce implicatii fiscale sunt?
    • Pentru facturarea de servicii electronice si implicatiile fiscale aferente, exemplul dat de noi se refera la o societate care a creat un program de tip messenger pe baza de abonament in valoare de 10 USD/luna, iar clientii sunt doar persoane fizice. Persoanele fizice sunt din Romania, UE si non-UE. Vom vedea daca acest tip de venit se incadreaza la servicii electronice si daca se factureaza cu 20% clientilor din Romania, cu TVA din tara respectiva pentru clientii UE si scutit de TVA pentru...» citeste mai departe aici

  • Regim fiscal al preluarii gratuite a unei creante. Cum va proceda firma?
    • In analiza urmatoare, subiectul il reprezinta o persoana fizica din Romania care are o creanta de incasat in valoare de 16.000 lei de la o societate comerciala din Romania in care este asociat. Odata cu cesionarea partilor sociale la valoarea nominala catre un nou asociat, cesioneaza si creanta sa fata de societate in mod gratuit catre noul asociat. Stabilim daca noul asociat, persoana fizica din Romania, va datora impozit de 16% in momentul incasarii creantei (prin retinere la sursa) in baza...» citeste mai departe aici

  • InvestRomania a lansat Ghidul Exportatorului Roman
    • InvestRomania a lansat recent Ghidul Exportatorului Roman. Manuel Costescu, Secretar de Stat, a prezentat proiectul in cadrul unei sesiuni online pe Facebook si a raspuns intrebarilor pe pagina de Facebook a institutiei (@investro). Ghidul Exportatorului Roman este un instrument ce vine in completarea Strategiei nationale de export 2014-2020, aprobata prin HG 395/2014 si are scopul de a pune laolalta informatiile despre potentialul de export al Romaniei si cele solicitate des de exportatorii...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.