Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA activitate in strainatate. Ce obligatii va avea PFA-ul?

30-Ian-2015
5361

In analiza urmatoare, facem referire la o persoana fizica romana caee deschide un PFA in Romania, dar lucreaza efectiv in Belgia.



Stabilim astfel care sunt aspectele fiscale si inclusiv declarative care trebuie implinite in Romania. In concret, vom vedea ce impozite si contributii se platesc obligatoriu in Romania si dupa cat timp este obligata persoana in cauza sa deschida sediu secundar in Belgia.

Din perspectiva obligatiilor fiscale determinate de desfasurarea activitatii in strainatate urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 74 potrivit carora contribuabilii au obligatia de a declara la organul fiscal infiintarea de sedii secundare in termen de 30 de zile, alineatul (2) al articolului stabilind in mod expres obligatia de a declara in termen de 30 de zile infiintarea de filiale si sedii secundare in strainatate.

Potrivit alin. (4) al art. 74 este definit ca sediu secundar si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii


Avand in vedere definitia sediului secundar prevazuta la art. 74 alin. (3) din Codul de procedura in sfera caruia este cuprins un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea dar si prevederea expresa a alin. (4) urmeaza a se analiza modul de desfasurare a activitatii si implicit necesitatea declararii.

In ceea ce priveste procedura de declarare a sediului secundar din strainatate aceasta se va indeplini prin completarea si depunerea Declaratiei privind sediile secundare al carei model este aprobat prin OMFP nr. 1329/2004, in termen de 30 de zile de la data infiintarii sediului secundar, bifand casuta referitoare la infiintarea sediului secundar in strainatate si completand informatiile de identificare a locului unde acesta este situat.

Analizand situatia prezentata trebuie avut in vedere mai intai regimul fiscal aplicabil intre Romania si Belgia respectiv daca venitul platit de catre societatea belgiana unui nerezident, pentru servicii prestate in conditiile specifica cazului, face obiectul impunerii in Belgia. In masura in care raspunsul este afirmativ urmeaza a fi facute aplicabile prevederile Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate intre Romania si Belgia ratificate prin Legea nr. 126/1996 daca PFA va prezenta certificatul de rezidenta fiscala in Romania. Potrivit art. 15 pct. 1 din Conventie veniturile unei persoane a unui stat contractant dintr-o profesie independenta sau din alte activitati cu caracter independent nu sunt impozabile decat in acest stat, in afara de cazul in care intreprinderea isi exercita activitatea sa in celalalt stat contractant prin intermediul unui sediu permanent situat acolo. In succesiune, conditiile concrete de desfasurare a activitatii in Belgia urmeaza a fi raportate la conditiile de existenta a unui sediu permanent prevazute la art. 5 din Conventie. In considerarea paragrafului 1 al acestui articol umreza ca activitatea PFA sa reprezinte sediu permanent in Belgia, astfel ca aceasta urmeaza sa se inregistreze la organul fiscal din acest stat in termenul prevazut in legislatia interna a acestuia. PFA va datora impozit pe venit in Belgia insa, in temeiul dispozitiilor art. 24 paragraf 1 lit. a) din Conventie dubla impunere va fi evitata aplicandu-se metoda scutirii, astfel ca in Romania venitul va fi scutit de impozit.

Pentru declararea veniturilor din strainatate se depune pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului Declaratia privind veniturile realizate din strainatate aprobata prin OPANAF nr. 52/2012 – Formularul 201.

In ceea ce priveste contributiile sociale, art. 296 indice 21 alin (1) lit. c) din Codul fiscal
stabileste, in raport cu obligatiile privind contributiile sociale, faptul ca persoanele care au statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Persoana fizica autorizata va datora prin urmare pentru veniturile din activitati independente realizate contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala de 26,3%, sub rezerva exceptiilor cuprinse in Capitolul II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala de 5,5%.

Respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania presupune aplicarea acordurilor bilaterale sau regulamentelor UE in materie de securitate sociala (Regulamentul CE 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, Regulamentul CE 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului CE 883/2004). Aplicand Regulamentului CE 883/2004 in raport cu persoanele fizice din state membre ale UE, regula generala prevede ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De asemenea, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazecisi patru de luni.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune fie legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv, fie legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Certificarea legislatiei aplicabile se face cu documentul portabil A1 si in cazul lucratorilor independenti. Lucratorii independenti care se deplaseaza, in mod frecvent pe teritoriul altui stat membru, in vederea desfasurarii unei activitati determinate se adreseaza CNPAS in vederea obtinerii formularului A1. Astfel, in functie de fiecare situatie particulara, vor fi aplicabile, dupa caz, prevederile de mai sus, persoana nedatorand in statul membru UE contributii sociale obligatorii daca ceritifca faptul ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta (Romania). Daca persoana nu prezinta un asemenea document portabil care sa ateste ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta, va putea fi supusa prevederilor legislatiei statul membru in ceea ce priveste contributiile sociale.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA activitate in strainatate. Ce obligatii va avea PFA-ul?":
Rating:

Nota: 4.38 din 12 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.