Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA activitate in strainatate. Ce obligatii va avea PFA-ul?

30-Ian-2015
4992

In analiza urmatoare, facem referire la o persoana fizica romana caee deschide un PFA in Romania, dar lucreaza efectiv in Belgia.



Stabilim astfel care sunt aspectele fiscale si inclusiv declarative care trebuie implinite in Romania. In concret, vom vedea ce impozite si contributii se platesc obligatoriu in Romania si dupa cat timp este obligata persoana in cauza sa deschida sediu secundar in Belgia.

Din perspectiva obligatiilor fiscale determinate de desfasurarea activitatii in strainatate urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 74 potrivit carora contribuabilii au obligatia de a declara la organul fiscal infiintarea de sedii secundare in termen de 30 de zile, alineatul (2) al articolului stabilind in mod expres obligatia de a declara in termen de 30 de zile infiintarea de filiale si sedii secundare in strainatate.

Potrivit alin. (4) al art. 74 este definit ca sediu secundar si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii


Avand in vedere definitia sediului secundar prevazuta la art. 74 alin. (3) din Codul de procedura in sfera caruia este cuprins un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea dar si prevederea expresa a alin. (4) urmeaza a se analiza modul de desfasurare a activitatii si implicit necesitatea declararii.

In ceea ce priveste procedura de declarare a sediului secundar din strainatate aceasta se va indeplini prin completarea si depunerea Declaratiei privind sediile secundare al carei model este aprobat prin OMFP nr. 1329/2004, in termen de 30 de zile de la data infiintarii sediului secundar, bifand casuta referitoare la infiintarea sediului secundar in strainatate si completand informatiile de identificare a locului unde acesta este situat.

Analizand situatia prezentata trebuie avut in vedere mai intai regimul fiscal aplicabil intre Romania si Belgia respectiv daca venitul platit de catre societatea belgiana unui nerezident, pentru servicii prestate in conditiile specifica cazului, face obiectul impunerii in Belgia. In masura in care raspunsul este afirmativ urmeaza a fi facute aplicabile prevederile Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate intre Romania si Belgia ratificate prin Legea nr. 126/1996 daca PFA va prezenta certificatul de rezidenta fiscala in Romania. Potrivit art. 15 pct. 1 din Conventie veniturile unei persoane a unui stat contractant dintr-o profesie independenta sau din alte activitati cu caracter independent nu sunt impozabile decat in acest stat, in afara de cazul in care intreprinderea isi exercita activitatea sa in celalalt stat contractant prin intermediul unui sediu permanent situat acolo. In succesiune, conditiile concrete de desfasurare a activitatii in Belgia urmeaza a fi raportate la conditiile de existenta a unui sediu permanent prevazute la art. 5 din Conventie. In considerarea paragrafului 1 al acestui articol umreza ca activitatea PFA sa reprezinte sediu permanent in Belgia, astfel ca aceasta urmeaza sa se inregistreze la organul fiscal din acest stat in termenul prevazut in legislatia interna a acestuia. PFA va datora impozit pe venit in Belgia insa, in temeiul dispozitiilor art. 24 paragraf 1 lit. a) din Conventie dubla impunere va fi evitata aplicandu-se metoda scutirii, astfel ca in Romania venitul va fi scutit de impozit.

Pentru declararea veniturilor din strainatate se depune pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului Declaratia privind veniturile realizate din strainatate aprobata prin OPANAF nr. 52/2012 – Formularul 201.

In ceea ce priveste contributiile sociale, art. 296 indice 21 alin (1) lit. c) din Codul fiscal
stabileste, in raport cu obligatiile privind contributiile sociale, faptul ca persoanele care au statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Persoana fizica autorizata va datora prin urmare pentru veniturile din activitati independente realizate contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala de 26,3%, sub rezerva exceptiilor cuprinse in Capitolul II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala de 5,5%.

Respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania presupune aplicarea acordurilor bilaterale sau regulamentelor UE in materie de securitate sociala (Regulamentul CE 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, Regulamentul CE 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului CE 883/2004). Aplicand Regulamentului CE 883/2004 in raport cu persoanele fizice din state membre ale UE, regula generala prevede ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De asemenea, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazecisi patru de luni.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune fie legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv, fie legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Certificarea legislatiei aplicabile se face cu documentul portabil A1 si in cazul lucratorilor independenti. Lucratorii independenti care se deplaseaza, in mod frecvent pe teritoriul altui stat membru, in vederea desfasurarii unei activitati determinate se adreseaza CNPAS in vederea obtinerii formularului A1. Astfel, in functie de fiecare situatie particulara, vor fi aplicabile, dupa caz, prevederile de mai sus, persoana nedatorand in statul membru UE contributii sociale obligatorii daca ceritifca faptul ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta (Romania). Daca persoana nu prezinta un asemenea document portabil care sa ateste ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta, va putea fi supusa prevederilor legislatiei statul membru in ceea ce priveste contributiile sociale.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA activitate in strainatate. Ce obligatii va avea PFA-ul?":
Rating:

Nota: 4.36 din 11 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Procedura faliment. Se poate anula provizionul nedeductibil in 2016?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect situatia in care pentru creanta veche din anul 2012 s-a constituit in luna decembrie 2012 un provizion 30% deductibil, 70% nedeductibil. In cursul anului 2013, se declara deschiderea procedurii de faliment a clientului, procedura aflata inca in desfasurare (societatea este inscrisa la masa credala). Stabilim astfel daca se poate anula in 2016 provizionul nedeductibil de 70% si constitui provizion deductibil. Conform art. 26 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal...» citeste mai departe aici

  • Dividende distribuite unei persoane nerezidente. Cum vom proceda corect?
    • Analiza de mai jos are ca subiect o societate care plateste dividende aferente anilor precedenti catre actionarul unic, persoana juridica rezidenta in Grecia, actionar al societatii din Romania in procent de 100%. Vom vedea cine achita ?i unde impozitul pe dividende, ce documente trebuie sa prezinte actionarul din Grecia si daca in declaratia 100 trebuie trecut impozitul la cod 631 "Impozit pe venituri din dividende obtinut din Romania de personane nerezidente". Conform art. 229 din Codul...» citeste mai departe aici

  • Sunt disponibile noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie al CEC Bank
    • in conformitate cu prevederile OUG nr.109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice, in calitate de autoritate publica tutelara, a selectat compania TRANSEARCH International S.R.L. pentru a-l asista in procesul de recrutare a noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie la CEC BANK S.A. CEC BANK S.A. este persoana juridica româna, organizata in forma juridica a unei societati pe actiuni,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.