Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA cu obiect de activitate inchiriere imobile. Amortizarea cladirilor apartinand persoanei fizice

23-Oct-2012
3241
Analizam mai jos cazul unui PFA care are ca obiect de activitate inchirierea de imobile persoanelor fizice si juridice. PFA-ul devenit comostenitor in proportie de 2025 dintr-un imobil vechi de 100 de ani si care a fost nationalizat a fost obligat de instanta sa plateasca suma de 170.000 ron celorlalti comostenitori. Imobilul este inchiriat atat persoanelor fizice, cat si juridice pe baza de contract inregistrat la administratia financiara.

Vom stabili cum se pot rezolva situatiile de mai jos:
a) Pe ce perioada de timp se poate amortiza partea de 525 din imobil care a fost achitata integral avand in vedere ca acesta este complet amortizat si in functiune si are o vechime de 100 de ani?

b) Suma de 170.000 ron achitata comostenitorilor este deductibila sau nu la calculul impozitului pe venit, avand in vedere ca imobilul este inchiriat integral si se obtin venituri si din aceasta suprafata?

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Raspuns:

In conformitate cu prevederile art. 48 alin. 4 lit. c din Codul fiscal , una din conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, este aceea de respectare a regulilor privind amortizarea specifice platitorilor de impozit pe profit. De asemenea, art. 48 alin. 9 din Codul fiscal si pct. 41 din Normele metodologice de aplicare prevad ca in registrul-inventar se inscriu toate bunurile si drepturile aferente desfasurarii activitatii care constituie patrimoniul afacerii.

Astfel, conform art. 24 alin. 1 din Codul fiscal doar cheltuielile aferente achizitionarii, producerii, construirii, asamblarii, instalarii sau imbunatatirii mijloacelor fixe amortizabile se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii.

In privinta distinctiei dintre bunurile din patrimoniul afacerii si bunurile din patrimoniul personal, la pct. 36 din Normele metodologice se specifica faptul ca in venitul brut al afacerii se include si suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec pe parcursul exercitarii activitatii si la incetarea definitiva a acesteia in patrimoniul personal al contribuabilului, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare. Trecerea se face pe baza valorii practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica.

De asemenea, pentru bunurile amortizabile care trec in patrimoniul altei afaceri prin schimbarea modalitatii de exercitare a unei activitati si/sau transformarea formei de exercitare a acesteia intr-o alta forma nu se calculeaza amortizare si nu se deduce, daca acestea sunt complet amortizate.

Din reglementarile legale amintite, fara a fi prezentate exhaustiv, rezulta ca pot fi supuse amortizarii doar bunurile care sunt in patrimoniul afacerii, mai concret doar bunurile asupra carora persoana fizica, in calitate de persoana fizica autorizata, detine un drept (de proprietate sau in baza unui contract de leasing financiar).

Ca atare, daca imobilul in cauza nu a fost dobandit in calitate de persoana fizica autorizata, el nu poate fi supus amortizarii fiscale. In ipoteza in care imobilul s-ar transfera in patrimoniul afacerii, el ar putea fi considerat bun amortizabil, dar la incetarea definitiva a afacerii reintrarea in patrimoniul personal va fi tratata din punct de vedere fiscal ca o instrainare (vanzare) generatoare de venituri impozabile la nivelul pretului de piata.

Referitor la situatia imobilelor a caror durata normata de utilizare a expirat, conform capit. III pct. 3 si 4 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG 2139/2004 mentinerea in functiune a mijloacelor fixe care pot afecta protectia vietii, a sanatatii si a mediului dupa expirarea duratei normale de functionare, se va putea face numai pe baza unui raport tehnic intocmit de organisme de certificare sau organisme de inspectie tehnica abilitate in domeniul de activitate al mijlocului fix. In acest caz, se poate stabili o noua durata normala de functionare de catre o comisie tehnica sau expert tehnic independent.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA cu obiect de activitate inchiriere imobile. Amortizarea cladirilor apartinand persoanei fizice":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.