Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?

14-Feb-2014
7453

Trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit pentru PFA in 2014 va fi explicata prin intermediul unui studiu de caz care are ca subiect un PFA cu cod CAEN 9313: Activitati ale centrelor de fitness, infiintat in iunie 2012, si care a avut anual venituri nete de 40.000 lei.


Impozitul pe venit a fost determinat in regim real. Avand in vedere ca pe lista ANAF norma anuala de venit pentru anul 2014 este de 13.500 lei, se va vedea daca poate acest PFA sa treaca la plata mult mai avantajoasa a impozitului pe baza normei de venit, precum si care sunt formalitatile pe care le va avea de indeplinit.

De asemenea, daca acest PFA se lichideaza la adresa din Bucuresti si se reinfiinteaza pe o adresa din Snagov, in urma acestei operatiuni, se va vedea daca acolo se poate inregistra de la infiintare ca platitor impozit pe baza normelor de venit.

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii



1. In cazul contribuabililor care realizeaza venituri comerciale definite la art. 46 alin. (2) din Codul fiscal, cum este si cazul veniturilor realizate de PFA, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii. In conformitate cu art. 51 alin. (2) din Codul fiscal, acestia au posibilitatea de a opta pentru stabilirea venitului net anual, utilizandu-se datele din contabilitatea in partida simpla. Chiar daca optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este formulata inca de la inceputul desfasurarii activitatii este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi. Asadar, pentru veniturile din activitati independente, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera de asemenea reinnoita pentru o noua perioada daca persoana fizica nu solicita revenirea la sistemul anterior/sistemul pe baza de norme de venit.

Astfel, in situatia in care contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior/trecerea sistemul pe baza de norme de venit, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla se considera reinnoita pentru o noua perioada. Revenirea la sistemul anterior, respectiv trecerea sistemul pe baza de norme de venit se face prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.

Prin urmare, se va putea trece la sistemul de determinare a venitului net pe baza de norme de venit daca se exercita aceasta optiune pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani fiscali consecutivi in care a fost aplicat sistemul real, prin completarea in mod corespunzator a formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit. Acest formular se utilizeaza pentru declararea veniturilor si cheltuielilor estimate a se realiza in anul de impunere, si pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit, potrivit legii, dar si pentru exercitarea optiunii privind modificarea modului de determinare a venitului net.

2. Regula generala pentru a putea recurge la acest sistem simplificat de determinare a impozitului pe venit pe baza de norme de venit da dreptul persoanelor fizice care realizeaza venituri comerciale astfel cum sunt definite la art. 46 alin. (2) din Codul fiscal, sa beneficieze de acest sistem, daca activitatea desfasurata se regaseste in lista/nomenclatorul elaborat de Ministerul Finantelor Publice. Astfel, activitatea cu codul CAEN care se regaseste in nomenclator se impune pe baza de norme de venit daca optiunea contribuabilului a fost astfel exprimata. In acest caz, intrucat activitatea desfasurata se regaseste in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, aprobat prin OMFP nr. 2875/2011 si OMFP nr. 3022/2011, ar fi putut fi aplicat acest regim de impozitare inca de la inceputul desfasurarii activitatii. PFA a ales insa sa opteze catre sistemul real de impunere, pe care trebuie sa-l respecte in conditiile definite de art. 51 din Codul fiscal.

Trecerea de la un sistem de impunere la altul trebuie evaluat si din prisma influentelor fiscale generate de bunurile aflate in patrimoniu. Astfel, pentru contribuabilul care insa opteaza sa fie impus pe baza de norma de venit si care anterior a fost impus in sistem real, avand investitii in curs de amortizare, valoarea amortizarii nu diminueaza norma de venit.

Veniturile realizate din valorificarea investitiilor respective sau trecerea lor in patrimoniul personal in cursul perioadei de desfasurare a activitatii sau in caz de incetare a activitatii majoreaza norma de venit proportional cu valoarea amortizata in perioada impunerii in sistem real. De asemenea, in cazul contribuabilului impus pe baza de norma de venit, care pe perioada anterioara a avut impunere in sistem real si a efectuat investitii care au fost amortizate integral, veniturile din valorificarea sau trecerea acestora in patrimoniul personal ca urmare a incetarii activitatii vor majora norma de venit.

Poate fi avuta in vedere si o incetare definitiva a activitatii, urmata de o parcurgera etapelor de autorizare a activitatii in conformitate cu prevederile OUG 44/2008, insa trebuie avuta in vedere si in acest caz situatia bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar si influenta acestor din punct de vedere fiscal asupra venitului net anual. Astfel, suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec la incetarea definitiva a acesteia in patrimoniul personal al contribuabilului, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare se include in venitul brut.

Evaluarea acestora se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica. In cazul incetarii definitive a activitatii, din punct de vedere fiscal, sumele obtinute din valorificarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar, cum ar fi: mijloacele fixe, obiectele de inventar si altele asemenea, precum si stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri se includ in venitul brut.

In situatia in care este modificat doar sediul, este necesara inregistrarea modificarii la Registrul comertului urmata de inregistrarea modificarii la organul fiscal



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?":
Rating:

Nota: 4.13 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Asigurarea medicala de sanatate pentru companii, deductibilitate fiscala de 400 de euro pe an
    • La inceput de 2017, una dintre cele mai cunoscute companii de servicii profesionale, de consultanta si audit din lume, PWC, afirma ca rata de crestere a costurilor medicale va fi de 6,5%, procent egal cu cel din anul precedent. In ceea ce priveste companiile care ofera planuri de asigurare de sanatate ca beneficiu la angajare, cea mai mare contributie la costurile angajatorului o au serviciile medicale in regim de spitalizare continua. Mai exact, ponderea acestora in costurile medicale suportate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.