Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA SAU SRL?

02-Dec-2010
2701

Adoptarea recentelor Ordonante, nr. 58 si nr. 82, concomitent cu eliminarea impozitului minim, au readus in atentie un subiect important: PFA sau SRL, ca mijloc de realizare a veniturilor?

Prestarea activitatii specifice, ce inglobeaza o valoare, catre un tert presupune parcurgerea unui proces complex de autorizare ori alte procedee administrative prealabile. Chiar si pentru realizarea veniturilor din salarii legislatia impune conditii exprese: avizul unnui medic, protectia muncii, varsta minima obligatorie sub care nu se poate deroga s.a.

Decizia privind modul de organizare a activitatii are in vedere de cele mai multe ori criterii diferite, pe care persoana care urmeaza sa realizeze veniturile trebuie sa le ia in considerare: raspunderea persoanei ce realizeaza venitul, gradul de optimizare fiscala, complexitatea procedurilor, usurinta accesului la resursele financiare obtinute in urma desfasurarii activitatii, imaginea fata de potentialii parteneri de afaceri, simplitatea mecanismelor de incetare a formei de realizare a venitului.

Fundamental in decizia de alegere a formei de organizare a activitatii ar trebui sa fie criteriul fiscalitatii aplicabile venitului realizat.

Din acest punct de vedere, ?invingatorul? este incontestabil PFA. Cota de impozitare este identica, 16%, dar in cazul PFA lipseste impozitul pe dividende de 16%. Din acest
motiv, comparand cat se poate de simplu cele doua forme de organizare, daca in cazul PFA vom avea doar un impozit pe venit de 16%, in cazul SRL se vor insuma 16% impozitul pe profit cu inca 16%

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
impozit pe dividende. Odata cu majorarea impozitului pe dividende, de-a lungul timpului, asociatii au renuntat la distribuirea acestora, aplicand diverse alte modalitati de transfer a profitului.

In aceste conditii, sub rezerva riscului contenciosului fiscal ori a altor cheltuieli de transfer a profitului catre state cu fiscalitate mai avantajoasa, singurul criteriu de detaliu pentru departajarea intre cele doua forme de organizare a activitatii va ramane in aria mecanismelor de stabilire a bazei de impozitare si in final impozitul efectiv de plata.

Un alt criteriu important este acela al riscului asumat in cadrul procesului de realizare a venitului. Referindu-ne, de aceasta data, strict la societatea cu raspundere limitata (SRL) in raport cu PFA, riscul in cazul in care rezultatele activitatii sunt negative, in raport cu aporturile, este cu mult diminuat in cazul SRL.

In principiu, daca in cazul SRL asociatii raspund fata de creditorii societatii in limita capitalului subscris, in cazul PFA persoana fizica va raspunde cu intregul sau patrimoniu. Odata cu inasprirea legislatiei privind recuperarea creantelor fiscale, ce permite angajarea raspunderii personale a administratorului, asociatului sau a
altor persoane responsabile de insolvabilitatea fiscala a persoanei juridice, diferentele generate de limita raspunderiimateriale a fost important diminuata. Desigur ca, in anumite circumstante, atat PFA cat si SRL pot obtine protectia prin intermediul procedurii insolventei, asa cumsi in cazul SRL, potrivit art. 2371 din Legea societatilor comerciale, asociatul care, in frauda creditorilor, abuzeaza de caracterul limitat al raspunderii sale si de personalitatea juridica distincta a societatii, raspunde nelimitat pentru obligatiile neachitate ale societatii dizolvate, respectiv lichidate.

De asemenea, un alt criteriu avut in vedere la decizia de a alege forma de organizare este acela al imaginii in raport cu partenerii de afaceri ori platitorii de venituri, dar si in raport cu furnizorii de servicii.

Nu putem sa nu mentionam prevederile OUG nr. 58/2010 ce stabileau obligatii in sarcina platitorilor de venituri in situatia existentei unor raporturi cu PFA. Chiar daca aceste masuri au fost eliminate, imaginea unor astfel de parteneri contractuali determina numeroase rezerve din cauza unor eventuale obligatii suplimentare prevazute de legislatie.

Desi in ultimul timp imaginea PFA s-a imbunatatit datorita intelegerii mecanismului de functionare a acestora, in ochii partenerilor de afaceri staruieste interpretarea potrivit careia PFA nu este o entitate solida, fiind caracterizata de o mare volatilitate datorata unei proceduri mai simple de dizolvare.

Nu in ultimul rand, de o tot mai mare importanta se bucura accesibilitatea la informatiile privind rezultatele financiare. Din aceasta perspectiva, SRL are un avantaj net. Situatiile financiare anuale se intocmesc numai de catre persoanele juridice, respectiv SRL, nu si de catre PFA. Acestea se depun la Registrul comertului si devin astfel publice. Alaturi de aceasta transparenta asupra unui volum mare de indicatori, existenta unui capital social important asigura SRL un accesmaimare pe piata.

In contraponderea acestui criteriu se afla unul deosebit de important, la care PFA se detaseaza de aceasta data categoric: criteriul accesibilitatii sumelor realizate din activitatea desfasurata. In principiu, in cazul PFA sumele obtinute sunt accesibile imediat si pot fi utilizate neingradit in interesul activitatii sau pentru necesitatile individuale. In cazul SRL, dividendele pot fi obtinute numai in anul urmator celui in care veniturile sunt realizate si numai dupa ce adunarea generala aproba distribuirea profitului cu aceasta destinatie.

Desigur, din punct de vedere tehnic, pot existamijloace ca pe termen scurt sume de bani sa poata fi utilizate in alte scopuri, prin intermediul avansurilor de trezorerie, insa utilizarea unor astfel de mijloace sunt riscante si trebuie utilizate in circumstante speciale si nu mai mult decat echivalentului in lei al sumei de 5.000 de euro.

Am analizat mai sus cele mai importante criterii de departajare dintre PFA si SRL. Majoritatea dintre acestea si in special cele mai importante inclina balanta catre PFA, cu atat mai mult cu cat limitarile privind incheierea de contracte de munca au fost inlaturate in varianta organizarii PFA ca intreprindere individuala. Asadar, pentru anul 2011, avand in perspectiva compensare comision.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA SAU SRL?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. Va recomandam o analiza completa privind impozitul pe microintreprinderi in...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc urmatoarele conditii: • au...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.