Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA si impozit pe cladire pentru sediu social. Cum se calculeaza?

14-Dec-2015
4997

In cazul urmator, discutam despre un PFA la norma de venit care isi desfasoara activitea acasa, la sediu. Cheltuielile cu intretinerea si utilitatile de la acest sediu nu cad in responsabilitatea PFA, nu sunt inregistrate in contabilitatea acestuia si nu sunt considerate deductibile la calculul venitului.

Apartamentul care este atat locul de desfasurare a activitatii PFA, cat si locuinta personala se considera cladire cu destinatie mixta si se plateste un impozit pe cladiri conform art. 457 sau art. 458 Codul fiscal? In contractul de comodat exista alocat un procent de 30% din locuinta pentru sediu PFA.

Incepand cu 1.01.2016, data de la care intra in vigoare prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, impozitul pe cladiri se stabileste diferentiat in functie de destinatia acestora (rezidentiale, nerezidentiale, cu destinatie mixta etc.) si nu legat de statutul juridic al proprietarului (persoana fizica sau juridica).

Cladirea rezidentiala este definita ca fiind orice constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare.

Toate celelalte cladiri care nu indeplinesc aceste conditii sunt considerate nerezidentiale.

Impozitul pe cladirile rezidentiale se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,08-0,2% din valoarea impozabila determinata potrivit legii. Valoarea impozabila este stabilita prin inmultirea suprafetei construite cu valoarea in lei/m2 stabilita prin lege si asupra careia se efectueaza ajustari in functie de rangul localitatii, zona din cadrul localitatii, etajul la care se afla cladirea (in cazul apartamentelor), vechimea cladirii.

Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii

Atunci cand o cladire este utilizata atat in scop de locuinta cat si pentru desfasurarea activitatii (are o destinatie mixta) impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential, cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential

De exemplu, in cazul prezentat de d-voastra in care o PFA isi are domiciliul profesional intr-o suprafata delimitata dintr-un apartament (pe baza unui contract de cedare a folosintei spatiului – comodat, pentru cca 30% din suprafata) dar acesta nu desfasoara activitate de comert, productie sau servicii ci este utilizat exclusiv pentru scopuri administrative, atunci legea prevede ca impozitul pe cladirea respectiva este similar cladirilor rezidentiale.

Daca in apartamentul respectiv exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete, ce camere, incaperi, ce parte din cladire se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitate, atunci impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.

Potrivit prevederilor art. 459, alin. (1) din Legea nr. 227/2015, in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se stabileste prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop de locuinta (art. 457, alin. (1) din Lege) cu impozitul determinat pentru suprafata folosita pentru activitate (art. 458 din Lege).

In lipsa unor prevederi clare care sa defineasca sintagma "activitatea economica" consideram ca in cazul in care persoana fizica, proprietara apartamentului, are incheiat un contract cu PFA care desfasoara activitate, pentru o suprafata bine stabilita, se va datora impozit pentru cladirile nerezidentiale de 0,2%-1,3% sau 2% dupa caz, doar pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica asa cum rezulta din actele incheiate intre parti, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula prin aplicarea unei cote reduse cuprinsa intre 0,08% - 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii - dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.

Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarare a consiliului local sau al municipiului Bucuresti, conform prevederilor art. 457 din Legea nr. 227/2015.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA si impozit pe cladire pentru sediu social. Cum se calculeaza?":
Rating:

Nota: 3.8 din 10 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.