Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA si impozit pe cladire pentru sediu social. Cum se calculeaza?

14-Dec-2015
5230

In cazul urmator, discutam despre un PFA la norma de venit care isi desfasoara activitea acasa, la sediu. Cheltuielile cu intretinerea si utilitatile de la acest sediu nu cad in responsabilitatea PFA, nu sunt inregistrate in contabilitatea acestuia si nu sunt considerate deductibile la calculul venitului.

Apartamentul care este atat locul de desfasurare a activitatii PFA, cat si locuinta personala se considera cladire cu destinatie mixta si se plateste un impozit pe cladiri conform art. 457 sau art. 458 Codul fiscal? In contractul de comodat exista alocat un procent de 30% din locuinta pentru sediu PFA.

Incepand cu 1.01.2016, data de la care intra in vigoare prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, impozitul pe cladiri se stabileste diferentiat in functie de destinatia acestora (rezidentiale, nerezidentiale, cu destinatie mixta etc.) si nu legat de statutul juridic al proprietarului (persoana fizica sau juridica).

Cladirea rezidentiala este definita ca fiind orice constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare.

Toate celelalte cladiri care nu indeplinesc aceste conditii sunt considerate nerezidentiale.

Impozitul pe cladirile rezidentiale se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,08-0,2% din valoarea impozabila determinata potrivit legii. Valoarea impozabila este stabilita prin inmultirea suprafetei construite cu valoarea in lei/m2 stabilita prin lege si asupra careia se efectueaza ajustari in functie de rangul localitatii, zona din cadrul localitatii, etajul la care se afla cladirea (in cazul apartamentelor), vechimea cladirii.

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

Atunci cand o cladire este utilizata atat in scop de locuinta cat si pentru desfasurarea activitatii (are o destinatie mixta) impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential, cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential

De exemplu, in cazul prezentat de d-voastra in care o PFA isi are domiciliul profesional intr-o suprafata delimitata dintr-un apartament (pe baza unui contract de cedare a folosintei spatiului – comodat, pentru cca 30% din suprafata) dar acesta nu desfasoara activitate de comert, productie sau servicii ci este utilizat exclusiv pentru scopuri administrative, atunci legea prevede ca impozitul pe cladirea respectiva este similar cladirilor rezidentiale.

Daca in apartamentul respectiv exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete, ce camere, incaperi, ce parte din cladire se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitate, atunci impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.

Potrivit prevederilor art. 459, alin. (1) din Legea nr. 227/2015, in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se stabileste prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop de locuinta (art. 457, alin. (1) din Lege) cu impozitul determinat pentru suprafata folosita pentru activitate (art. 458 din Lege).

In lipsa unor prevederi clare care sa defineasca sintagma "activitatea economica" consideram ca in cazul in care persoana fizica, proprietara apartamentului, are incheiat un contract cu PFA care desfasoara activitate, pentru o suprafata bine stabilita, se va datora impozit pentru cladirile nerezidentiale de 0,2%-1,3% sau 2% dupa caz, doar pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica asa cum rezulta din actele incheiate intre parti, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula prin aplicarea unei cote reduse cuprinsa intre 0,08% - 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii - dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.

Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarare a consiliului local sau al municipiului Bucuresti, conform prevederilor art. 457 din Legea nr. 227/2015.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA si impozit pe cladire pentru sediu social. Cum se calculeaza?":
Rating:

Nota: 3.8 din 10 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.