Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA. Stoc de marfa in inventar

19-Ian-2012
9613

Intrebare: In cazul unui PFA care face comert, conform Ordinului 1040/2004, se stabileste venitul net prin scaderea din incasari a platilor (nu au fost plati pentru bunuri amortizabile, nu au fost amortizari). La sfarsitul anului exista un stoc de marfa in inventar. Finantele calculeaza cheltuielile tinand cont doar de marfa vanduta. In schimb, nu se tine cont la stabilirea venitului net de marfa aflata in stoc si platita in cursul anului. Este corecta aceasta procedura?


De asemenea, se inregistreaza in registrul inventar bunurile in momentul cumpararii?

Raspuns: 

1) Potrivit art. 48 alin (1) din Codul fiscal , venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia prevederilor art. 49 si 50.

Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii


La pct. 37 din Normele de aplicare a Codului fiscal se precizeaza faptul ca din venitul brut realizat se admit la deducere numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, astfel cum rezulta din evidentele contabile conduse de contribuabili, cu respectarea prevederilor art. 48 alin. (4)-(7) din Codul fiscal . De asemenea, la sectiunea F Norme privind evidentierea cheltuielilor , pct. 43 din OMFP 1040/2004 , una din conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, este:
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente.

Potrivit pct. 52 din OMFP 1040/2004 , „venitul net sau pierderea fiscala care rezulta din contabilitatea in partida simpla va fi influentata cu platile si/sau incasarile efectuate in avans, care se refera la alte exercitii fiscale". Din interpretarea prevederilor mentionate rezulta ca venitul net in activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile aferente realizarii acestuia, fiind influentat de platile si/sau incasarile efectuate in avans, referitoare si la alte exercitii fiscale. Interpretarea prevederilor pct. 52 parag. (2) din OMFP 1040/2004 permite astfel modificarea bazei de impunere. Prin urmare, cheltuielile aferente veniturilor ce se vor realiza in anul urmator vor fi deduse din cheltuielile corespunzatoare anului fiscal in care se realizeaza venitul, iar nu din cheltuielile anului fiscal in care au fost efectuate si inregistrate in evidentele contabile.

Avand in vedere aceste precizari organul fiscal a stabilit corect cheltuiala deductibila, netinand cont de stocul de marfa existent. Astfel stocul de marfa, va fi preluat la inceputul anului viitor si daca aceasta marfa va fi comercializata, cheltuiala cu achizitia marfii va fi considerata deductibila, fiind aferenta venitului brut incasat in acest an.

2) Persoanele care obtin venituri din activitati independente si sunt obligate, potrivit legii, sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla sunt obligate ca cel putin la sfarsitul exercitiului financiar sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, potrivit procedurii stabilite prin OMFP 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, potrivit art. 1 alin. (3) . In consecinta, la data de 31.12.2011 cu ocazia inventarierii anuale, rezultatele finale ale inventarierii se consemneaza in Registrul inventar.

Potrivit pct.44 alin. (1) si alin. (3) "Registrul-inventar" (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu in care se inscriu rezultatele inventarierii elementelor de natura activelor (stocuri materiale , obiecte de inventar, mijolace fixe etc), datoriilor si capitalurilor proprii, grupate dupa natura lor, conform posturilor din bilantul societatilor comerciale, in cazul dvs ca PFA.

Elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii inscrise in registrul-inventar au la baza listele de inventariere, procesele-verbale de inventariere si situatiile analitice, dupa caz, care justifica continutul fiecarui post din bilant.

Completarea registrului-inventar se efectueaza in momentul in care se stabilesc soldurile tuturor conturilor bilantiere, inclusiv ajustarile pentru depreciere sau pierdere de valoare, dupa caz.
Registrul-inventar poate fi adaptat in functie de specificul si necesitatile entitatilor, cu conditia respectarii continutului minim de informatii prevazut pentru acesta.

Registrul inventar se completeaza pe baza inventarierii faptice a elementelor de activ si de pasiv, grupate dupa natura lor.

In concluzie la efectuarea inventarierii anuale , apreciez ca trebuie sa respectati procedura mentionata in OMFP 2861/2009 si sa inregistrati valoric in Registrul de inventar pe baza listelor de inventar, procesele-verbale de inventariere si situatiile analitice, dupa caz, inafara de mijloace fixe, obiecte de inventar si stocurile de marfa, materii prime, materiale consumabile,etc.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA. Stoc de marfa in inventar":
Rating:

Nota: 3.75 din 4 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (6)

17-Nov-2012

QyXIN6 , [url=http://hqlnjbudvumb.com/]hqlnjbudvumb[/url], [link=http://mpdkjqmeegng.com/]mpdkjqmeegng[/link], http://ostrfmgdyvhj.com/

17-Nov-2012

QyXIN6 , [url=http://hqlnjbudvumb.com/]hqlnjbudvumb[/url], [link=http://mpdkjqmeegng.com/]mpdkjqmeegng[/link], http://ostrfmgdyvhj.com/

17-Nov-2012

QyXIN6 , [url=http://hqlnjbudvumb.com/]hqlnjbudvumb[/url], [link=http://mpdkjqmeegng.com/]mpdkjqmeegng[/link], http://ostrfmgdyvhj.com/

16-Nov-2012

qZlj6e embinaniyvgo

14-Nov-2012

hsf48K isilpcisitti





Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.