Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Plafonul platilor cu numerar: noi reglementari. Analiza consultant fiscal Adrian Benta

17-Apr-2015
11239


Legea 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 0242 din 9 Aprilie 2015.

Consultati actul normativ aici!


Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare analizata in alerta de astazi introduce noile plafoane de plati cu numerar ce se vor aplica in 30 zile de la publicarea acestui act normativ in Monitorul Oficial.

Cu aceasta ocazie se abroga prevederile vechii OUG nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiare.

Prezenta lege se adreseaza:
- persoanelor juridice;

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

- persoanelor fizice autorizate;
- intreprinderilor individuale;
- intreprinderilor familiale;
- liber profesionistilor;
- persoanelor fizice ce desfasoara activitati in mod independent;
- asocieri sau alte entitati cu sau fara persoanlitate juridica la care participa oricare dintre categoriile enumerate anterior.

Aceste categorii de persoane vor efectua incasari si plati numai prin instrumente de plata fara numerar.

Prin exceptie, aceste categorii de persoane pot efectua incasari de la alte persoane din categoria celor enumerate mai sus intr-un plafon de 5.000 lei/ zi, plafon ce se ridica la suma de 10.000 lei in cazul unitatilor de tip cash&carry.

Aceste persoane pot face plati in plafon zilnic de 5.000 lei/beneficiar dar nu mai mult de 10.000 lei (acelasi plafon este si pentru cash&carry).

Se pot acorda avansuri de trezorerie in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei pentru fiecare beneficiar de avans, fara a depasi plafoanele zilnice.

Incasarile si platile fragmentate in numerar pentru facturi cu valoare mai mare de 5.000 lei sau de 10.000 lei daca provin de la magazine cash&carry sunt interzise. Practic, pentru facturi mai mari de 5.000 lei sau de 10.000 lei pentru cash&carry se pot face plati cu numerar in interiorul plafonului iar diferenta se poate achita prin instrumente bancare.

Ce se intampla cu platile/ incasarile catre/ de la persoane fizice?

Incasarile in numerar de la persoane fizice sunt limitate la un plafon zilnic de 10.000 lei/persoana. Fac exceptie incasarile de la persoanele fizice ce pot sa depaseasca acest plafon pentru contracte de vanzare cumparare cu plata in rate.

Platile in numerar catre persoane fizice sunt limitate la un plafon zilnic de maxim 10.000 lei catre o persoana.

Foarte important: aceste plati sunt limitate si la platile de dividende, restituiri de imprumuturi, plati de cesiune de creanta sau alte drepturi similare.

Sunt interzise de asemenea platile fragmentate in numerar pentru tranzactii cu o valoare mai mare.

Se pot efectua cu numerar, fara sa intre sub incidenta prezentei legi, urmatoarele operatiuni:
- depunerea in numerar in conturile deschise la institutiile de credit;
- plata diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii;
- plata cheltuielilor de deplasare si a unor cheltuieli neprevazute in acest sens;
- plata in numerar a impozitelor si taxelor, contributiilor si amenzilor datorate bugetului;
- platile de salarii si alte drepturi de personal;
- depunerea de sume catre institutii ce efectueaza servicii de plata autorizate;
- depunerea de numerar in bancomate.

Foarte important: plafoanele pentru persoanele aflate in sfera legii ce au mai multe casierii sunt aplicabile pe fiecare casierie. si sucursalele sau sediile secundare ale persoanelor juridice ce au casierii proprii sau cont deschis la o institutie bancara aplica aceleasi prevederi.

In cazul retururilor de bunuri si servicii pentru facturi stornate, sumele restituite catre beneficiari se pot face cu numerar intr-un plafon de 5.000 lei respectiv 10.000 lei iar diferenta numai prin instrumente bancare.

In cazul returnarii de bunuri catre persoane fizice sau neprestarii de servicii catre persoane fizice, restituire sumelor poate fi facuta in numerar in limita a 10.000 lei.

In cazul in care persoana fizica declara ca nu detine cont bancar, restituirea se face integral, in numerar, indiferent de nivelul sumei care trebuie restituita.

Foarte important: operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoane fizice cand nu se utilizeaza sistemul bancar ce au ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, asupra prestarilor de servicii precum si cele reprezentand acordarea/ restituirea de imprumuturi intre persoanele fizice se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 50.000 lei pe tranzactie.

Se interzic incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 50.000 lei.

Pentru depasirea plafonului de plati se aplica o amenda contraventionala in valoare de 10% din suma incasata/platita peste plafonul reglementat.

Acordarea unor avantaje clientilor ce platesc cu numerar sau acordarea de banci a unor sume cu numerar mai mari decat plafoanele ori fragmentarea solicitarilor de numerar se sanctioneaza cu amenda intre 3.000 lei si 4.500 lei.

Au compententa sa aplice sanctiunea contraventionala doar organele Ministerului Finantelor Publice si ale ANAF.

Ordonanta mai are si cateva prevederi aplicabile institutiilor financiar bancare, respectiv comisioanele interbancare nu vor depasi 0,2% cand sunt utilizate cardurile de debit respectiv de 0,3% cand sunt utilizate cardurile de credit.

Din pacate, aceste prevederi intra in vigoare abia peste un an de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

Facand o recapitulatie a principalelor prevederi, pentru societatile comerciale plafoanele platilor cu numerar sunt identice cu cele existente, reducandu-se insa plafoanele incasarilor si platilor in legatura cu persoanele fizice.

Persoanele fizice ce desfasoara activitati independente sub oricare forma de organizare intra sub incidenta legii, avand acelasi regim ca si societatile.

Legea nu dispune intocmirea registrului de casa pentru acesti operatori economici. Persoanele fizice pot face plati cu numerar intre acestea de maxim 50.000 lei.

Vom retine si zeciuiala (10%) ca fiind contraventia standard aplicabila sumelor ce depasesc plafoanele platilor cu numerar.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Plafonul platilor cu numerar: noi reglementari. Analiza consultant fiscal Adrian Benta":
Rating:

Nota: 4.3 din 23 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.