Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Platile in numerar, interzise pentru PFA-uri si intreprinderile individuale. Vezi proiectul si limitele impuse!

28-Ian-2014
7181

ANAF a publicat pe pagina proprie, in categoria Transparenta Decizionala, proiectul de Ordonanta pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea unor acte normative.


Sunt clarificate astfel noile limite impuse platilor in numerar, acestea urmand sa se aplice dupa ce proiectul de ordonanta va fi aprobat.

In prima instanta, proiectul mentioneaza ca PFA-urile, intreprinderile individuale si alte forme de organizare nu vor mai putea efectua plata in numerar:

"Art. 1 - (1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica de la/catre oricare din aceste categorii de persoane, se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar."

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

In continuare sunt insa redate noile conditii in care persoanele juridice si fizice mentionate mai sus pot face plati in numerar, operatiunile fiind insa limitate de un plafon zilnic:

"Art.2 - (1) Prin derogare de la prevederile art.1, alin.(1), se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:

a) incasari de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei de la o persoana ;

b) incasari efectuate de catre magazinele de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana;

c) plati catre persoanele prevazute la art.1, alin. (1), in limita unui plafon zilnic total de 2.000 lei/ persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 5.000 lei/zi;"


In Nota de fundamentare, sunt prezentate argumentele care au stat la baza noilor modificari:

- necesitatea intaririi disciplinei financiare, eficientizarii administrarii fiscale si combaterii evaziunii fiscale si a actiunilor de spalare a banilor;

- recomandarile Comisiei Europeane privind limitarea utilizarii platilor in numerar si inasprirea sanctiunilor pentru persoanele care fac plati in numerar depasind plafoanele stabilite de lege, in contextul imbunatatirii gradului de conformare a agentilor economici privind respectarea prevederilor legislative;

- necesitatea emiterii unor precizari de ordin tehnic in ceea ce priveste produsele supuse accizelor nearmonizate pentru o serie de produse de lux;

- obligatia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de a comunica autoritatii competente a oricarui stat membru, prin procedura schimbului automat, informatii cu privire la veniturile din munca, remuneratiile platite administratorilor si altor persoane asimilate acestora, produsele de asigurari de viata, pensiile, veniturile din bunuri imobile realizate de persoanele nerezidente, precum si bunurile imobile detinute de aceste persoane, pentru perioadele de impozitare care incep dupa data de 1 ianuarie 2014, conform Directivei 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal si de abrogare a Directivei 77/799/CE, transpusa in Codul de procedura fiscala la Titlul VII1;

- intrarea in vigoare, incepand cu data de 1 ianuarie 2014, a obligatiei contribuabililor persoane juridice de certificare a declaratiilor fiscale anuale cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea, precum si de scopul indeplinirii obiectivului de eficientizare a activitatilor de administrare a creantelor fiscale prin abordarea unui alt concept in ceea ce priveste certificarea declaratiilor fiscale de catre un consultant fiscal activ;

- sprijinirea mediului de afaceri prin efectuarea compensarii fara a mai fi conditionata de o cerere de restituire pentru creantele contribuabililor, cu efect in evitarea perceperii de accesorii pentru obligatiile datorate de acestia pana la data depunerii cererii de restituire.

Redam mai jos prevederile modificate referitoare la noile impuse la platile facute in numerar:

Proiect de ordonanta pentru int?rirea disciplinei financiare privind operatiunile de incas?ri si pl?ti in numerar si pentru modificarea unor acte normative

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicat?, si al art. 1 pct. I. 1din Legea nr. 353/2013 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

Capitolul I - Masuri pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar

Art. 1 - (1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica de la/catre oricare din aceste categorii de persoane, se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar.

(2) Prevederile prezentului capitol nu se aplica institutiilor de credit, institutiilor emitente de moneda electronica autorizate de Banca Nationala a Romaniei, institutiilor care presteaza servicii de plata si care sunt autorizate de Banca Nationala a Romaniei, institutiilor financiare nebancare si entitatilor care efectueaza operatiuni de schimb valutar, definite potrivit legii, pentru operatiunile specifice activitatii pentru care acestea au fost autorizate.

(3) Prevederile prezentului capitol se aplica si operatiunilor de incasari si plati in valuta efectuate pe teritoriul Romaniei. incadrarea in plafoanele prevazute de prezentul capitol se efectueaza in functie de cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data efectuarii operatiunilor de incasari sau plati.

 Art.2 - (1) Prin derogare de la prevederile art.1, alin.(1), se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:

a) incasari de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei de la o persoana ;

b) incasari efectuate de catre magazinele de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana;

c) plati catre persoanele prevazute la art.1, alin. (1), in limita unui plafon zilnic total de 2.000 lei/ persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 5.000 lei/zi;

d) plati catre magazinele de tipul Cash&Carry care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei;

e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.

(2) Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 2.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei in cazul magazinelor de tipul Cash&Carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 2.000 lei, respectiv de 10.000 lei.

(3) Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de 2.000 lei si, respectiv de 10.000 lei catre magazinele de tipul Cash&Carry.

(4) La data acordarii avansurilor spre decontare, sumele aferente intra in calculul plafonului zilnic prevazut la alin. (1), lit. (c) sau d), dupa caz.


Art.3 - (1) Operatiunile de incasari in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentand cesiuni de creante sau alte drepturi, primirea de imprumuturi sau alte finantari se efectueaza in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei/persoana. Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar pentru tranzactiile prevazute in prezentul articol, cu o valoare mai mare de 2.000 lei/persoana, precum si fragmentarea tranzactiilor.

(2) Operatiunile de incasare in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor prestari de servicii se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/persoana. Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii cu o valoare mai mare de 10.000 lei, precum si fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii cu valoare mai mare de 10.000 lei.

(3) Operatiunile de plati in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1) catre persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si restituiri de imprumuturi, sau alte finantari se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 2.000 lei/persoana. Sunt interzise platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 2.000 lei/persoana.

Proiectul integral poate fi consultat aici.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Platile in numerar, interzise pentru PFA-uri si intreprinderile individuale. Vezi proiectul si limitele impuse!":
Rating:

Nota: 4.5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Asigurarea medicala de sanatate pentru companii, deductibilitate fiscala de 400 de euro pe an
    • La inceput de 2017, una dintre cele mai cunoscute companii de servicii profesionale, de consultanta si audit din lume, PWC, afirma ca rata de crestere a costurilor medicale va fi de 6,5%, procent egal cu cel din anul precedent. In ceea ce priveste companiile care ofera planuri de asigurare de sanatate ca beneficiu la angajare, cea mai mare contributie la costurile angajatorului o au serviciile medicale in regim de spitalizare continua. Mai exact, ponderea acestora in costurile medicale suportate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.