Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Practicile comerciale neloiale afecteaza atat producatorii, cat si firmele oneste

16-Iul-2014
582
In aceasta perioada, Comisia Europeana a adoptat o comunicare prin care incurajeaza statele membre sa identifice modalitati de ameliorare a protectiei acordate micilor producatori de alimente si comercianti cu amanuntul impotriva practicilor neloiale ale partenerilor comerciali ai acestora, care uneori sunt mult mai puternici.

Inainte ca un produs alimentar sa ajunga la consumator, mai multi operatori de piata diferiti (producatori, unitati de prelucrare, comercianti cu amanuntul etc.) din lantul de aprovizionare adauga valoare si calitate la acest produs. Ca urmare a unor evolutii precum o mai mare concentrare a pietei, in relatiile dintre operatorii din lantul de aprovizionare exista niveluri foarte diferite ale puterii de negociere. in cadrul relatiilor comerciale, diferentele in puterea de negociere reprezinta un element obisnuit si legitim, insa in unele cazuri, aceste dezechilibre pot duce la practici comerciale neloiale.

Michel Barnier, vicepresedinte al Comisiei si comisar pentru piata interna si servicii, a declarat: "In calitate de consumatori, putem cu totii sa facem cumparaturile la comerciantii cu amanuntul locali, insa lantul de aprovizionare cu alimente se situeaza, in mod clar, la nivelul pietei unice europene. Este necesar sa existe conditii de concurenta echitabile intre, pe de o parte, furnizorii si comerciantii cu amanuntul de produse alimentare care au statutul de IMM-uri si, pe de alta parte, marii producatori si supermarketurile multinationale. Practicile comerciale neloiale pun in pericol acest lucru. Sectorul a depus deja eforturi importante si valoroase pentru a aborda comportamentele neloiale si ar trebui sa continue aceasta practica. Statele membre ar trebui sa se asigure ca dispun de cadre de reglementare eficace si coerente pentru a valorifica si a completa initiativele de autoreglementare."


Printre practicile comerciale neloiale se numara:

Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

- evitarea sau refuzul de a consemna in scris conditii comerciale esentiale;
- modificarea unilaterala cu efect retroactiv a costului sau a pretului produselor sau serviciilor;
- transferarea catre o parte contractanta a unui risc nejustificat sau disproportionat;
- interferarea in mod intentionat in programul de livrare sau receptie cu scopul de a obtine avantaje nejustificate sau
- rezilierea unilaterala a unei relatii comerciale fara preaviz sau intr-un termen nejustificat de scurt sau fara a indica un motiv obiectiv justificat.


Lantul de aprovizionare cu alimente nu este esential numai pentru viata de zi cu zi a consumatorilor si pentru bunastarea acestora, ci este, de asemenea, important pentru ansamblul economiei, in acest sector lucrand peste 47 de milioane de persoane in UE, multe in cadrul IMM-urilor, ponderea in valoarea adaugata bruta a UE fiind de aproximativ 7%. in UE, dimensiunea totala a pietei comertului cu amanuntul de produse alimentare conexe este estimata la 1,05 bilioane de euro. Lantul de aprovizionare cu alimente are o dimensiune internationala semnificativa si o importanta speciala in cadrul pietei unice a UE. Comertul transfrontalier dintre statele membre ale UE reprezinta aproximativ 20% din totalul productiei de alimente din UE. Estimarile sugereaza ca cel putin 70% din totalul exporturilor anuale de produse agricole din tarile UE ajung in alte state membre ale UE.


Principalele elemente

Comunicarea privind practicile comerciale neloiale indica o serie de prioritati evocate de partile interesate pentru a favoriza un cadru eficace la nivelul UE impotriva unor astfel de practici. Aceasta nu propune masuri de reglementare la nivelul UE, insa incurajeaza statele membre sa se asigure ca dispun de masuri adecvate impotriva practicilor comerciale neloiale, tinand seama de circumstantele lor nationale. Propunerile formulate in comunicare se bazeaza pe trei elemente principale.


1. Sustinerea Initiativei privind lantul de aprovizionare voluntare: codurile de conduita voluntare reprezinta o piatra de temelie importanta a relatiilor comerciale echitabile si durabile. De aceea, comunicarea ii incurajeaza pe operatorii din lantul de aprovizionare cu alimente sa participe la actuala Initiativa privind lantul de aprovizionare, lansata in septembrie 2013, si la platformele sale nationale. De asemenea, in comunicare, grupul de guvernanta al initiativei este invitat sa maximizeze participarea IMM-urilor care sunt principalele beneficiare ale initiativei.

2. Standarde la nivelul UE pentru principiile de buna practica: statele membre care abordeaza deja practicile comerciale neloiale la nivel national au ales modalitati diferite in acest sens. Pe de alta parte, unele state membre nu au intreprins inca niciun fel de actiuni specifice de combatere a practicilor comerciale neloiale. Pentru a aborda practicile comerciale neloiale in mod eficace pe intreg teritoriul UE si in special la nivel transfrontalier, ar fi benefica o intelegere comuna a normelor privind practicile comerciale neloiale. Comunicarea sugereaza ca principiile Initiativei privind lantul de aprovizionare ar putea constitui baza unei astfel de intelegeri comune de reglementare.

3. Asigurarea punerii eficace in aplicare la nivel national: in cazul in care partea mai vulnerabila dintr-o relatie comerciala depinde din punct de vedere economic de contrapartida sa, mai puternica, adesea partea mai vulnerabila ar putea sa renunte sa se apere in instanta sau prin mecanismele voluntare de solutionare impotriva practicilor comerciale neloiale, de teama sa nu compromita relatia sa comerciala sau sa o piarda. in vederea instituirii unui factor credibil de descurajare a folosirii practicilor comerciale neloiale, comunicarea propune standarde minime de asigurare a punerii in aplicare la nivelul UE.


Context

Planul european de actiune in domeniul comertului cu amanuntul din ianuarie 2013 (IP/13/78) a subliniat importanta promovarii relatiilor comerciale durabile prin abordarea practicilor comerciale neloiale. Cartea verde a Comisiei privind practicile comerciale neloiale din cadrul lantului de aprovizionare intre intreprinderi cu produse alimentare si nealimentare in Europa, publicata impreuna cu planul de actiune, a initiat o dezbatere ampla si a generat raspunsuri de la o mare varietate de parti interesate. Comunicarea de astazi continua aceasta activitate.

Practicile comerciale neloiale pot avea efecte daunatoare, in special asupra IMM-urilor din lantul de aprovizionare cu alimente. Acestea pot afecta capacitatea IMM-urilor de a supravietui pe piata, de a face noi investitii financiare in produse si tehnologii si de a-si dezvolta activitatile transfrontaliere in cadrul pietei unice. De asemenea, ar putea exista unele efecte negative indirecte in lantul de aprovizionare pentru IMM-uri. De exemplu, un IMM ar putea sa renunte la crearea unei relatii comerciale, de teama ca i s-ar putea impune practici comerciale neloiale. Practicile comerciale neloiale aplicate in cadrul UE ar putea avea efecte directe sau indirecte asupra producatorilor si intreprinderilor din afara UE, inclusiv din tarile in curs de dezvoltare.


O serie de state membre au recunoscut potentialul negativ al practicilor comerciale neloiale si au lansat initiative de reglementare in vederea combaterii acestora sau intentioneaza sa faca acest lucru, ceea ce a condus la divergente de reglementare la nivelul UE. Cu ocazia Forumului pentru imbunatatirea functionarii lantului de aprovizionare cu alimente, organizat de Comisie, operatorii de piata au recunoscut ca practicile comerciale neloiale reprezinta o problema si au elaborat un set de bune principii pentru relatiile verticale si un cadru de autoreglementare in vederea punerii in aplicare a acestor principii, si anume Initiativa privind lantul de aprovizionare.

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Practicile comerciale neloiale afecteaza atat producatorii, cat si firmele oneste":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.