Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Practicile comerciale neloiale afecteaza atat producatorii, cat si firmele oneste

16-Iul-2014
615
In aceasta perioada, Comisia Europeana a adoptat o comunicare prin care incurajeaza statele membre sa identifice modalitati de ameliorare a protectiei acordate micilor producatori de alimente si comercianti cu amanuntul impotriva practicilor neloiale ale partenerilor comerciali ai acestora, care uneori sunt mult mai puternici.

Inainte ca un produs alimentar sa ajunga la consumator, mai multi operatori de piata diferiti (producatori, unitati de prelucrare, comercianti cu amanuntul etc.) din lantul de aprovizionare adauga valoare si calitate la acest produs. Ca urmare a unor evolutii precum o mai mare concentrare a pietei, in relatiile dintre operatorii din lantul de aprovizionare exista niveluri foarte diferite ale puterii de negociere. in cadrul relatiilor comerciale, diferentele in puterea de negociere reprezinta un element obisnuit si legitim, insa in unele cazuri, aceste dezechilibre pot duce la practici comerciale neloiale.

Michel Barnier, vicepresedinte al Comisiei si comisar pentru piata interna si servicii, a declarat: "In calitate de consumatori, putem cu totii sa facem cumparaturile la comerciantii cu amanuntul locali, insa lantul de aprovizionare cu alimente se situeaza, in mod clar, la nivelul pietei unice europene. Este necesar sa existe conditii de concurenta echitabile intre, pe de o parte, furnizorii si comerciantii cu amanuntul de produse alimentare care au statutul de IMM-uri si, pe de alta parte, marii producatori si supermarketurile multinationale. Practicile comerciale neloiale pun in pericol acest lucru. Sectorul a depus deja eforturi importante si valoroase pentru a aborda comportamentele neloiale si ar trebui sa continue aceasta practica. Statele membre ar trebui sa se asigure ca dispun de cadre de reglementare eficace si coerente pentru a valorifica si a completa initiativele de autoreglementare."


Printre practicile comerciale neloiale se numara:

Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

- evitarea sau refuzul de a consemna in scris conditii comerciale esentiale;
- modificarea unilaterala cu efect retroactiv a costului sau a pretului produselor sau serviciilor;
- transferarea catre o parte contractanta a unui risc nejustificat sau disproportionat;
- interferarea in mod intentionat in programul de livrare sau receptie cu scopul de a obtine avantaje nejustificate sau
- rezilierea unilaterala a unei relatii comerciale fara preaviz sau intr-un termen nejustificat de scurt sau fara a indica un motiv obiectiv justificat.


Lantul de aprovizionare cu alimente nu este esential numai pentru viata de zi cu zi a consumatorilor si pentru bunastarea acestora, ci este, de asemenea, important pentru ansamblul economiei, in acest sector lucrand peste 47 de milioane de persoane in UE, multe in cadrul IMM-urilor, ponderea in valoarea adaugata bruta a UE fiind de aproximativ 7%. in UE, dimensiunea totala a pietei comertului cu amanuntul de produse alimentare conexe este estimata la 1,05 bilioane de euro. Lantul de aprovizionare cu alimente are o dimensiune internationala semnificativa si o importanta speciala in cadrul pietei unice a UE. Comertul transfrontalier dintre statele membre ale UE reprezinta aproximativ 20% din totalul productiei de alimente din UE. Estimarile sugereaza ca cel putin 70% din totalul exporturilor anuale de produse agricole din tarile UE ajung in alte state membre ale UE.


Principalele elemente

Comunicarea privind practicile comerciale neloiale indica o serie de prioritati evocate de partile interesate pentru a favoriza un cadru eficace la nivelul UE impotriva unor astfel de practici. Aceasta nu propune masuri de reglementare la nivelul UE, insa incurajeaza statele membre sa se asigure ca dispun de masuri adecvate impotriva practicilor comerciale neloiale, tinand seama de circumstantele lor nationale. Propunerile formulate in comunicare se bazeaza pe trei elemente principale.


1. Sustinerea Initiativei privind lantul de aprovizionare voluntare: codurile de conduita voluntare reprezinta o piatra de temelie importanta a relatiilor comerciale echitabile si durabile. De aceea, comunicarea ii incurajeaza pe operatorii din lantul de aprovizionare cu alimente sa participe la actuala Initiativa privind lantul de aprovizionare, lansata in septembrie 2013, si la platformele sale nationale. De asemenea, in comunicare, grupul de guvernanta al initiativei este invitat sa maximizeze participarea IMM-urilor care sunt principalele beneficiare ale initiativei.

2. Standarde la nivelul UE pentru principiile de buna practica: statele membre care abordeaza deja practicile comerciale neloiale la nivel national au ales modalitati diferite in acest sens. Pe de alta parte, unele state membre nu au intreprins inca niciun fel de actiuni specifice de combatere a practicilor comerciale neloiale. Pentru a aborda practicile comerciale neloiale in mod eficace pe intreg teritoriul UE si in special la nivel transfrontalier, ar fi benefica o intelegere comuna a normelor privind practicile comerciale neloiale. Comunicarea sugereaza ca principiile Initiativei privind lantul de aprovizionare ar putea constitui baza unei astfel de intelegeri comune de reglementare.

3. Asigurarea punerii eficace in aplicare la nivel national: in cazul in care partea mai vulnerabila dintr-o relatie comerciala depinde din punct de vedere economic de contrapartida sa, mai puternica, adesea partea mai vulnerabila ar putea sa renunte sa se apere in instanta sau prin mecanismele voluntare de solutionare impotriva practicilor comerciale neloiale, de teama sa nu compromita relatia sa comerciala sau sa o piarda. in vederea instituirii unui factor credibil de descurajare a folosirii practicilor comerciale neloiale, comunicarea propune standarde minime de asigurare a punerii in aplicare la nivelul UE.


Context

Planul european de actiune in domeniul comertului cu amanuntul din ianuarie 2013 (IP/13/78) a subliniat importanta promovarii relatiilor comerciale durabile prin abordarea practicilor comerciale neloiale. Cartea verde a Comisiei privind practicile comerciale neloiale din cadrul lantului de aprovizionare intre intreprinderi cu produse alimentare si nealimentare in Europa, publicata impreuna cu planul de actiune, a initiat o dezbatere ampla si a generat raspunsuri de la o mare varietate de parti interesate. Comunicarea de astazi continua aceasta activitate.

Practicile comerciale neloiale pot avea efecte daunatoare, in special asupra IMM-urilor din lantul de aprovizionare cu alimente. Acestea pot afecta capacitatea IMM-urilor de a supravietui pe piata, de a face noi investitii financiare in produse si tehnologii si de a-si dezvolta activitatile transfrontaliere in cadrul pietei unice. De asemenea, ar putea exista unele efecte negative indirecte in lantul de aprovizionare pentru IMM-uri. De exemplu, un IMM ar putea sa renunte la crearea unei relatii comerciale, de teama ca i s-ar putea impune practici comerciale neloiale. Practicile comerciale neloiale aplicate in cadrul UE ar putea avea efecte directe sau indirecte asupra producatorilor si intreprinderilor din afara UE, inclusiv din tarile in curs de dezvoltare.


O serie de state membre au recunoscut potentialul negativ al practicilor comerciale neloiale si au lansat initiative de reglementare in vederea combaterii acestora sau intentioneaza sa faca acest lucru, ceea ce a condus la divergente de reglementare la nivelul UE. Cu ocazia Forumului pentru imbunatatirea functionarii lantului de aprovizionare cu alimente, organizat de Comisie, operatorii de piata au recunoscut ca practicile comerciale neloiale reprezinta o problema si au elaborat un set de bune principii pentru relatiile verticale si un cadru de autoreglementare in vederea punerii in aplicare a acestor principii, si anume Initiativa privind lantul de aprovizionare.

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Practicile comerciale neloiale afecteaza atat producatorii, cat si firmele oneste":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • ASF este obligata sa plateasca Fondului Proprietatea circa 28.000 de lei
    • Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) va trebui sa plateasca Fondului Proprietatea 27.726 lei cu titlu de cheltuieli de judecata, in urma deciziei Tribunalului Bucuresti cu privire la un dosar care are legatura cu FNI. Decizia a fost recent publicata si pe site-ul Bursei de Valori Bucuresti (BVB). "Franklin Templeton Investment Management Ltd. United Kingdom Sucursala Bucuresti, in calitate de administrator de investitii al Fondul Proprietatea, doreste sa informeze actionarii si...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.